Veelgestelde vragen over de vernieuwde betaalpas

Misschien heb je er al over gehoord: de Debit Mastercard. Onze vernieuwde betaalpas met nóg meer mogelijkheden dan de Maestro-pas. Omdat de pas nieuw is, vind je op deze pagina het antwoord op de meestgestelde vragen.

Ga direct naar:

Over de vernieuwde betaalpas (Debit Mastercard) >
De nieuwe pas aanvragen >
Je nieuwe pas gebruiken >

Over de vernieuwde betaalpas (Debit Mastercard)

Wat is het verschil tussen de Debit Mastercard en de creditcard van Mastercard?

Bij de Debit Mastercard wordt elke aankoop die je doet direct van je betaalrekening afgeschreven. Bij een creditcard koop je daarentegen op krediet. Dit betekent dat het totaalbedrag van je aankopen eens per maand wordt afgeschreven. De Debit Mastercard werkt net zoals je vertrouwde Maestro-betaalpas, met als extra voordeel dat je online en wereldwijd veel beter kunt betalen.

Ik wil mijn Maestro-betaalpas niet vervangen voor een Debit Mastercard. Wat nu?

Vanaf 2023 worden alle Maestro-betaalpassen in Nederland vervangen. We begrijpen dat deze verandering even wennen kan zijn, maar de vervangende Debit Mastercard biedt je veel gemak en voordelen. De overgang naar Debit Mastercard opent de deur naar wereldwijd betalen en veilig online transacties uitvoeren. Je hebt daarnaast de vrijheid om te kiezen wat bij jou past; een digitale pas, een plastic pas of zelfs helemaal geen pas. 

Onze Service Experts staan klaar om je vragen te beantwoorden tijdens deze overgang. We zorgen ervoor dat het proces soepel en geleidelijk verloopt, zodat je snel kunt genieten van de mogelijkheden die de Debit Mastercard te bieden heeft. 

Zijn er kosten verbonden aan de Debit Mastercard?

Nee. Deze nieuwe betaalpas is onderdeel van je pakket. Zodra je bericht krijgt van Knab, kun je je Debit Mastercard gratis aanvragen in je Knab App.

Waar herken ik de Maestro betaalpas en de nieuwe Debit Mastercard betaalpas aan?

Je herkent de vernieuwde Debit Mastercard betaalpas aan het logo. Het Maestro-logo heeft twee overlappende cirkels; één rode en één blauwe. Bij de Debit Mastercard zijn deze cirkels rood en geel. Bovendien staat de tekst 'Debit' duidelijk boven het logo.

De nieuwe pas aanvragen

Ik heb bericht ontvangen dat ik een nieuwe betaalpas moet aanvragen, hoe doe ik dat?

Zodra je bericht ontvangt, mag je je huidige Maestro-pas inwisselen voor de vernieuwde betaalpas (Debit Mastercard). Dat werkt zo:

  1. Open je Knab App
  2. Klik op de drie stippen of streepjes rechtsonder in je scherm en ga naar 'Betaalpassen'
  3. Tik op 'Je betaalpas verloopt'
  4. Kies per betaalrekening of je een betaalpas van gerecycled plastic, een digitale betaalpas of geen betaalpas wil
  5. Plastic pas(sen) gekozen? Dan activeer je deze door ermee te betalen. Steek de eerste keer je pas in de geld- of betaalautomaat. Knip daarna de chip van je oude Maestro-pas doormidden en gooi 'm in de prullenbak!

Belangrijk: Je hoeft je betaalpas nooit naar ons op te sturen en we komen 'm ook niet bij je ophalen. We vragen ook nooit naar je inloggegevens.

Bekijk hier meer uitleg over hoe je de vernieuwde Knab Betaalpas kan aanvragen. 

Moet ik een nieuwe pincode kiezen voor mijn Debit Mastercard?

Wanneer je een Debit Mastercard aanvraagt, stel je (opnieuw) een pincode in. Je kunt een nieuwe bedenken of de code invullen die je op dit moment hebt voor je Maestro-pas.

Wil je je pincode later wijzigen? Dat regel je eenvoudig zelf in je app. Je bevestigt je nieuwe pincode door contant geld op te nemen bij een geldautomaat. Via de Knab App vind je er snel een bij jou in de buurt.

Hoelang duurt het voordat ik mijn nieuwe Debit Mastercard ontvang?

Heb je een plastic pas gekozen? Dan ligt deze binnen drie tot vijf werkdagen op je deurmat.

Ik heb een gezamenlijke rekening. Hoe vraag ik daarvoor een Debit Mastercard aan?

Voor een gezamenlijke rekening vraagt elke rekeninghouder op dezelfde manier een nieuwe Debit Mastercard aan. Dat doen jullie beiden vanuit jullie eigen Knab App.

  1. Open je Knab App 
  2. Tik op de drie stippen of streepjes rechtsonder in je scherm 
  3. Ga naar ‘Betaalpassen’, selecteer de pas die hoort bij je gezamenlijke rekening en tik op ‘Plastic pas aanvragen’
Wat is het verschil tussen een digitale betaalpas en een plastic betaalpas?

Met je digitale Knab Betaalpas kun je eenvoudig online betalen met je pasnummer en CVC (deze code vind je in je Knab App). Met je plastic Knab Betaalpas kun je in Nederland meestal ook online betalen via iDEAL maar dan zijn er meer handelingen nodig. Met de digitale betaalpas kun je dus eenvoudiger online betalen. Als iDEAL niet geaccepteerd wordt, is de digitale pas ook een oplossing. 

Wil je geld opnemen bij een geldautomaat? Dat kan alleen met de plastic betaalpas.

Wat is een digitale pas en hoe werkt het?

Dit is een digitale pas die je vindt in de Knab App onder ‘Betaalpassen’. Met je digitale Knab Betaalpas kun je eenvoudig online betalen met je pasnummer en CVC (deze code vind je in je Knab App). In Nederland kun je meestal ook online betalen via iDEAL maar dan zijn er meer handelingen nodig. Als iDEAL niet geaccepteerd wordt, is de digitale betaalpas ook een oplossing.

Hoelang duurt het voordat ik mijn Debit Mastercard ontvang na het aanvragen?

Dat hangt af van het type betaalpas dat je kiest. De digitale betaalpas kun je direct gebruiken en is ook gelijk zichtbaar in de Knab App. Kies je voor een plastic betaalpas? Die ontvang je binnen drie tot vijf werkdagen na je aanvraag.

Moet ik contact opnemen met Knab om mijn Maestro-betaalpas te vervangen?

Je hoeft zelf geen contact met ons op te nemen. Je ontvangt van ons vanzelf bericht op het moment dat je je betaalpas kunt omwisselen voor een Debit Mastercard. Dat proces verloopt geleidelijk. Je hoeft je dus geen zorgen te maken - we zorgen ervoor dat je op tijd alle benodigde informatie ontvangt. 

Je nieuwe pas gebruiken

Waar kan ik mijn Card Verification Code (CVC) terugvinden?

De CVC staat veilig in je Knab App, niet op de betaalpas.  

  1. Open je Knab App   
  2. Klik op de drie stippen of streepjes rechtsonder in je scherm    
  3. Ga naar ‘Betaalpassen’  
  4. Tik op ‘Algemene gegevens’  
  5. Hier vind je de CVC van je betaalpas 
Moet ik Apple Pay of Google Pay opnieuw activeren voor m'n vernieuwde betaalpas?

Nee. Als je Apple Pay of Google Pay al geactiveerd had op je oude pas dan is dit automatisch weer geactiveerd op je vernieuwde betaalpas. Hier hoef je zelf niets voor te doen. 

Hoe kan ik online in een webshop betalen met mijn betaalpas?

Met de vernieuwde betaalpas, de Debit Mastercard (met het geel-rode Mastercardlogo rechts onderaan), kun je in een webshop betalen.  

  1. Kies als betaalmethode het Mastercard logo 
  2. Vul je je 16-cijferige pasnummer, de vervaldatum, de CVC en je naam in. Je vindt de CVC in je Knab App. 
  3. Bevestig de betaling 

Je vindt je CVC als volgt in je Knab App.  

  1. Open de Knab App 
  2. Klik op de drie stippen of streepjes rechtsonder in je scherm    
  3. Ga naar ‘Betaalpassen’ en selecteer de betaalpas waarmee je wil betalen 
  4. Tik op 'Algemene gegevens' en hier vind je de gegevens die je nodig hebt voor een betaling in een webshop 

In sommige gevallen vragen we je om de betaling nogmaals te bevestigen via de Knab App.  Moet je een betaling nogmaals bevestigen? Open de Knab App en ga naar ‘Opdrachten’ om de betaling te bevestigen. 

  1. Open je Knab App 
  2. Klik op de drie stippen of streepjes rechtsonder in je scherm 
  3. Ga naar ‘Opdrachten’ om je betaling te bevestigen 
Moet ik mijn betaalpaslimieten opnieuw instellen voor m'n vernieuwde betaalpas?

Ja. Als je voor je oude betaalpas (Maestro) de limieten had aangepast, dan moet voor je nieuwe betaalpas (Debit Mastercard) de limieten opnieuw instellen. Dit kan eenvoudig via de Knab App: 

  1. Open je Knab App
  2. Tik op de drie stippen of streepjes rechtsonder in je scherm
  3. Ga naar ‘Betaalpassen’ en dan naar ‘Limieten’   
Kan ik overal betalen met mijn nieuwe Debit Mastercard?

Ja, je kunt vrijwel overal betalen met je Debit Mastercard. Voor online en in het buitenland wordt de kaart vaker geaccepteerd dan je Maestro-pas.

Wordt je Debit Mastercard ergens niet geaccepteerd? In enkele gevallen - zoals bij parkeergarages en onbemande tankstations - moet een betaalautomaat nog een software-update doen. Helaas kan Knab daar op dit moment niets aan doen, maar we verwachten dat dit probleem snel is opgelost.

Hoe veilig is betalen met de vernieuwde betaalpas?

Betalen met je nieuwe Knab betaalpas is veilig. Om te kunnen betalen met je betaalpas heb je je pincode nodig of de CVC. Die laatste code staat niet op je pas, maar veilig in je Knab App. Uiteraard moet je wel zorgvuldig omgaan met je betaalpas en zowel je pincode als je CVC voor jezelf houden.  

Mocht je onverhoopt toch transacties met je betaalpas zien die je niet herkent, neem dan contact met ons op.

Ik heb mijn pincode gewijzigd en nu wordt mijn betaling geweigerd bij de betaalautomaat. Hoe kan dat?

Mogelijk heb je de wijziging van je pincode nog niet bevestigd. Dit doe je door geld op te nemen bij een geldautomaat. Dit is nodig om ervoor te zorgen dat je op alle plekken met je nieuwe pincode kan betalen, ook op plekken waar geen internet beschikbaar is, bijvoorbeeld in het vliegtuig.  

Gebruik tijdens het geld opnemen niet de optie ‘Pincode wijzigen’ bij de automaat.

Er is een bedrag op m'n rekening gereserveerd. Kan ik dit ongedaan maken?

Er is een bedrag op je betaalrekening gereserveerd, omdat je de gegevens van je betaalpas ergens hebt ingevoerd voor een reservering. Bijvoorbeeld bij het reserveren van een taxirit, hotelovernachting of autohuur. Dit bedrag kun je niet meer gebruiken. Wij kunnen dit niet ongedaan maken. Als je geen gebruik maakt van de dienst – omdat je bijvoorbeeld de hotelovernachting annuleert – dan geeft de derde partij het bedrag weer vrij.  Het bedrag wordt ook vrijgegeven als de derde partij het bedrag niet binnen dertig dagen gebruikt.  Je kunt ook zelf contact opnemen met de partij die het bedrag gereserveerd heeft om te vragen of de reservering ongedaan gemaakt kan worden.

Ik heb mijn plastic Debit Mastercard betaalpas geblokkeerd in de Knab App, kan ik Apple Pay of Google Pay nog gebruiken?

Als je je betaalpas blokkeert in de Knab App kun je geen betalingen meer doen met je betaalpas, ook niet online of met Apple Pay of Google Pay.

We staan voor je klaar

Staat het antwoord op je vraag er niet tussen?

Onze Service Experts staan elke dag voor je voor je klaar. Start eenvoudig een chat via je Knab App. Dat kan op werkdagen van 08.00 tot 20.00 uur en in het weekend van 09.00 tot 17.00 uur.

Spreekballonnen en monden

Misschien vind je dit ook interessant