Stap 1.

Maak een ondernemingsplan

Een ondernemingsplan is een samenvatting van wie jij bent als ondernemer en welke plannen je hebt voor je bedrijf. Door dit uit te schrijven krijg je een goed inzicht in de financiën, kansen en risico’s van je bedrijf.

Hoe gedetailleerd je plan wordt, is natuurlijk helemaal aan jou. Onderstaande onderwerpen mogen - wat ons betreft - in ieder geval niet ontbreken.

  • Samenvatting van je plan: Vat je ondernemingsplan samen op één A4.
  • Introductie van de ondernemer: Vertel meer over jezelf als persoon, maar ook over je werkervaring.
  • Omschrijving van de onderneming: Vertel wat je plannen zijn voor je nieuwe onderneming, waar je bedrijf gevestigd is en of je mensen in loondienst hebt.
  • Marketingplan: Doe onderzoek naar de markt, je doelgroep en concurrenten om de sterktes en zwaktes van je bedrijf in kaart te brengen.
  • Financieel plan: Leg uit hoe jij je geld gaat verdienen en of je financiering nodig hebt om te starten.

Financiering nodig? Knab werkt samen met partners om ondernemers hierbij te helpen. Lees meer over crowdfunding en factoring.

Bedrijfsnaam

Stap 2.

Bepaal je bedrijfsnaam

Je kiest vaak maar één keer een bedrijfsnaam. Belangrijk dus dat je hier 100% achter staat. Weet je zo 1,2,3 niets? Plan dan een brainstormsessie in, waarbij je inspiratie opdoet voor een geschikte naam.

In principe kun je veel kanten op met je bedrijfsnaam. Er zijn wel een aantal regels:

  • Je mag de voor- of achternaam van iemand anders niet gebruiken.
  • Je handelsnaam moet uniek zijn, zodat er geen verwarring ontstaat met andere bedrijven en merken. Of de door jou bedachte naam al bestaat, kun je nagaan in het Handelsregister van de KVK.
  • Je mag enkel de leestekens @ & + - verwerken in je handelsnaam. Alle andere tekens zijn uitgesloten.
  • Je bedrijfsnaam mag niet misleidend zijn. Zo mag je geen ‘bv’ achter je bedrijfsnaam zetten als je zzp’er bent. Of je bedrijf ‘Janssen & co.’ noemen, terwijl je geen partners hebt.

Tip: Registreer je bedrijfsnaam direct als domeinnaam, zodat dit ook de naam van je website wordt.

Stap 3.

Kies een rechtsvorm

Een rechtsvorm kiezen kan best lastig zijn als je hier niet in thuis bent. Voor zzp’ers is de keuze gelukkig beperkt. Verreweg de meeste startende zzp’ers kiezen voor de rechtsvorm eenmanszaak, maar een besloten vennootschap (bv) behoort ook tot de opties.

Eenmanszaak: de meest gekozen rechtsvorm

In Nederland is eenmanszaak de meest gekozen rechtsvorm onder zzp’ers. Dat komt doordat de oprichting ervan vrij eenvoudig is, de kosten laag zijn en je in aanmerking komt voor aantrekkelijke fiscale aftrekposten. Bij een eenmanszaak ben je wel met je privévermogen aansprakelijk bij eventuele schulden van je bedrijf. Dat betekent dat je dus persoonlijk failliet verklaard kunt worden.

Bv oprichten als zzp’er

Je kunt als zzp’er ook een besloten vennootschap (bv) oprichten. Een bv is een rechtsvorm met een eigen rechtspersoonlijkheid. Als je als zzp’er een bv opricht ben je de bestuurder, en vaak ook de enige aandeelhouder. Hierdoor ben je dus directeur en grootaandeelhouder ineen. Een voordeel van een bv, is dat je niet met je privévermogen aansprakelijk kan worden gesteld als je bedrijf schulden heeft of failliet gaat. De belastingdruk is bij een bv ook lager dan bij een eenmanszaak. Wel liggen de kosten hoger en heb je meer verplichtingen. Zo moet je bijvoorbeeld elk jaar een jaarrekening opstellen.

Welke rechtsvorm kies jij?

Vind je het lastig om een rechtsvorm te kiezen? Doe dan de rechtsvorm keuzetest. Vul een aantal vragen in en kom erachter welke rechtsvorm bij jou past.

Stap 4.

Schrijf je in bij de KVK

Iedereen die een bedrijf start, moet zich verplicht inschrijven in het Handelsregister van de KVK. Je moet daarvoor langs een van de KVK-kantoren. Dat gaat als volgt:

  • Maak online een afspraak. Je kunt je tot maximaal drie maanden - voor je start met je bedrijf - inschrijven bij de KVK. Zorg ervoor dat je op tijd een afspraak maakt, omdat het vaak erg druk is.
  • Ga langs het kantoor om je in te schrijven. Neem daarvoor altijd een geldig legitimatiebewijs mee.
  • Na je inschrijving ontvang je een schriftelijke bevestiging van de KVK. Daarbij zit ook de factuur van € 75 voor de inschrijvingskosten.
  • Let erop dat je binnen twee weken - na de inschrijving van je bedrijf - je btw-nummer en omzetbelastingnummer ontvangt van de Belastingdienst. Ontvang je niets? Neem dan contact op met de Belastingdienst.

Stap 5.

Zet je administratie op

Een goede administratie geeft je inzicht in de inkomsten en uitgaven van je bedrijf. Daarnaast eist de Belastingdienst dat jij je boekhouding op orde hebt. Maar hoe pak je dat aan?

Check waar je boekhouding aan moet voldoen

Je boekhouding is meer dan een overzicht van je facturen. Denk ook aan je urenadministratie, zakelijke bankafschriften en eventuele reiskosten. Een volledig overzicht vind je op de website van de Belastingdienst.

Houd je zakelijke en privéfinanciën gescheiden

Het is belangrijk om een goed overzicht te hebben van je financiën. Daarom is het verstandig om een zakelijke rekening te openen voor je bedrijf. Daarnaast is het bij veel banken - waaronder Knab - niet toegestaan om je privérekening voor zakelijke doeleinden te gebruiken.

Koppel je zakelijke rekening aan je boekhoudprogramma

Voorkom gedoe met bankafschriften. Met de boekhoudkoppeling van Knab worden al je bij- en afschrijvingen direct bijgewerkt in je online boekhoudprogramma. Je hebt de keuze uit twaalf verschillende boekhoudpakketten, zoals Exact.

Tip: Wil je meer handige info over je administratie opzetten? Bekijk de checklist: boekhouden voor beginners.

Bonustip: Download gratis het template Boekhouden in Excel en ga zelf aan de slag met je boekhouding!

zakelijke rekening

Stap 6.

Waarom een zakelijke rekening openen?

  • Je houdt je zakelijke en privéfinanciën gescheiden
  • Het oogt professioneel naar opdrachtgevers toe
  • Makkelijk te koppelen met je online boekhoudpakket

Knab heeft een voordelige zakelijke rekening voor zzp'ers. Open nu een rekening en ontvang als starter het eerste jaar 50% korting!

Open Knab Zakelijk Bekijk het starterspakket

Stap 7.

Sluit een zakelijke verzekering af

Als zzp’er ben je zelf verantwoordelijk voor je zakelijke verzekeringen. Goed dus om te weten wat je opties zijn. Hieronder noemen we er een aantal.

Aansprakelijkheidsverzekering

Een aansprakelijkheidsverzekering dekt de schade waarvoor jij aansprakelijk wordt gesteld tijdens je werk. Er zijn twee soorten: de bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering en beroepsaansprakelijkheidsverzekering.

Bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering

Deze verzekering dekt de schade die jij of je product veroorzaakt aan personen of spullen van anderen. Dat kan een kopje koffie over een laptop gooien zijn, maar ook erger: letselschade.

Beroepsaansprakelijkheidsverzekering

Deze verzekering dekt schade door beroepsfouten. Bijvoorbeeld wanneer je als economisch adviseur een verkeerd advies geeft, met financiële schade als gevolg.

Arbeidsongeschiktheidsverzekering of crowdsurance

Door een arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) af te sluiten ben je verzekerd van een inkomen wanneer je voor een lange tijd niet kunt werken. Doordat de kosten van een AOV hoog zijn, kiezen veel ondernemers voor een sociaal alternatief: crowdsurance. Daarbij voorzien ondernemers elkaar maximaal twee jaar van een inkomen bij arbeidsongeschiktheid.

Weten wat Knab voor jou kan betekenen? Bekijk onze zakelijke verzekeringen.

Knab Verzekeren

Meer tips

Ook dit is interessant voor startende zzp'ers

Bereken je zzp uurtarief

Vraag niet te weinig als startende zzp'er. Bereken via deze tool wat je waard bent.

Bereken nu


Maak slimme spaarpotjes

Door je rekening goed in te delen heb je altijd een overzicht van je zakelijke financiën.

Bekijk de tips


Succesvol klanten werven

Aan het begin moet je nét iets harder rennen. Met deze tips helpen we je op weg.

Lees meer