Zzp schoonmaak: in 7 stappen je eigen bedrijf
Voor schoonmaakbedrijven in Nederland is er volop concurrentie, maar ook voldoende ruimte voor ondernemers met een goed plan. In dit artikel lees je hoe je succesvol start als zzp'er in de schoonmaak, welke tarieven je kunt hanteren en hoe je jouw eerste klanten vindt.
Schoonmaak als zzp'er: dit moet je weten
Als zelfstandig schoonmaker bepaal je zelf je werktijden, kies je je eigen klanten en bouw je aan een bedrijf dat helemaal bij jou past. Maar voordat je aan de slag kunt, moet je een aantal belangrijke zaken regelen.
1. Maak een goed ondernemingsplan
Een gedegen plan is het halve werk. In je ondernemingsplan beschrijf je waar je bedrijf voor staat en hoe je het gaat aanpakken. Zet in je plan in ieder geval:
- Je specialisatie (particulieren, kantoren of specifieke branches)
- Een analyse van je concurrenten en doelgroep
- Je marketingstrategie
- Een financiële prognose voor minimaal een jaar
Een ondernemingsplan helpt je niet alleen bij het structureren van je gedachten, maar is ook essentieel als je financiering wilt aanvragen.
2. Zakelijke rekening openen en verzekeringen afsluiten
Als professionele zzp'er heb je een zakelijke rekening nodig om je administratie gescheiden te houden. Daarnaast zijn de juiste verzekeringen cruciaal. Kijk als schoonmaker zeker naar de volgende drie verzekeringen:
- Een arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV)
- Een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering
- Een rechtsbijstandsverzekering
Vooral de bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering is onmisbaar. Stel dat je per ongeluk een duur meubelstuk beschadigt bij een klant - dan ben je hiervoor verzekerd.
3. Schrijf je in bij de KVK en Belastingdienst
Als zzp'er ben je wettelijk verplicht om je in te schrijven bij Kamer van Koophandel. Dit kost eenmalig € 82,25. Na inschrijving worden je gegevens automatisch doorgegeven aan de Belastingdienst.
Om als schoonmaker aan de slag te gaan, heb je geen speciale vergunningen of diploma’s nodig. Een keurmerk van brancheorganisaties zoals Ondernemersorganisatie Schoonmaak- en Bedrijfsdiensten (OSB) en Schoonmaken Is Een Vak (SIEV) kan je wel helpen om betrouwbaarder over te komen bij potentiële klanten.
4. Bepaal een realistisch tarief
Je uurtarief is een belangrijk onderdeel van je succes als zzp'er. Als je te laag inzet, verdien je te weinig en word je mogelijk minder serieus genomen. Vraag je te veel, dan kiezen klanten voor je concurrent. Volgens ons onderzoek ligt het gemiddelde uurtarief voor zzp-schoonmakers in 2025 rond de € 30 per uur. Dit is afhankelijk van je specialisatie, de regio waar je werkt, of je voor particulieren of bedrijven werkt en je ervaring en certificeringen.
Vergeet niet om in je tarief ook rekening te houden met niet-declarabele uren, zoals reistijd en administratie.
5. Investeer in de juiste materialen
Voor een professionele start heb je goede materialen nodig. Begin met de basis en schaf duurdere apparatuur pas aan als je voldoende klanten hebt.
Voor een startende schoonmaker zijn professionele schoonmaakmiddelen een must, bij voorkeur milieuvriendelijke varianten. Voor specialistische klussen kun je in het begin ook apparatuur huren. Zo voorkom je grote investeringen voordat je weet of er genoeg vraag naar is.
6. Zet je administratie op
Een goede administratie is de ruggengraat van je bedrijf. Volgens de richtlijnen van de Belastingdienst moet je als zzp'er in de schoonmaak rekening houden met verschillende btw-tarieven: 9% voor schoonmaakwerk binnen woningen en 21% voor schoonmaakwerk buiten woningen.
Kies voor digitale facturatie om tijd te besparen. Reserveer direct 21% van je inkomsten voor de btw-aangifte. Met Btw Sparen van Knab laat je van elke betaalde factuur automatisch de btw opzijzetten op een spaarrekening.
Zorg daarnaast dat je alle bonnetjes en facturen bewaart, ook voor kleine uitgaven. Overweeg een boekhoudprogramma om je administratie eenvoudig bij te houden en automatisch btw-aangiftes te doen. Met het Knab Boekhoudpakket is je boekhouding vanaf dag één op orde.
7. Vind je eerste klanten
De grootste uitdaging voor veel startende schoonmakers is het vinden van klanten. Het opbouwen van een klantenbestand kost tijd, maar met de juiste aanpak kun je snel aan de slag. Ten eerste is het slim om een professionele website te (laten) bouwen, waarop je duidelijk je diensten presenteert.
Maak ook gebruik van sociale media. Vooral lokale Facebook-groepen zijn effectief voor het vinden van klanten in je buurt. Vergeet niet flyers en visitekaartjes uit te delen in je werkgebied.
Vraag tevreden klanten actief om doorverwijzingen. Mond-tot-mondreclame is nog steeds een van de krachtigste marketingvormen in de schoonmaakbranche. Als je snel wilt starten, kun je je ook aanmelden bij bemiddelingsplatforms zoals Helpling of Werkspot.
Belastingvoordelen voor zzp'ers in de schoonmaak
Als startende ondernemer in de schoonmaakbranche kun je profiteren van verschillende belastingvoordelen. De zelfstandigenaftrek geeft je € 5.030 aftrek van je winst. Ben je starter? Dan krijg je met de startersaftrek nog eens € 2.123 extra aftrek in de eerste drie jaar.
Met de Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA) krijg je een extra aftrek bij investeringen vanaf € 2.900. Ook profiteer je van de MKB-winstvrijstelling, waardoor 14% van je winst is vrijgesteld van belasting.
Let op: Om voor deze voordelen in aanmerking te komen, moet je voldoen aan het urencriterium van 1.225 uur per jaar in je bedrijf, zoals vastgesteld door de Belastingdienst. Houd daarom een urenadministratie bij.
Hoe onderscheid je je van andere schoonmakers?
Met zoveel concurrentie in de schoonmaakbranche is het belangrijk om op te vallen. Uit marktonderzoek blijkt dat je je kunt onderscheiden door je te specialiseren in een specifieke niche, zoals horecaschoonmaak of medische praktijken.
Een andere manier om je op dit moment te onderscheiden is door gebruik te maken van milieuvriendelijke schoonmaakmiddelen. Dit wordt voor zowel particuliere als bedrijven steeds belangrijker.
Overweeg daarnaast om flexibele tijden aan te bieden, zoals avond- of weekendschoonmaak. Sommige klanten hebben hier behoefte aan omdat ze niet willen dat hun normale bedrijfsactiviteiten worden verstoord. Denk ook aan het maken van vaste prijsafspraken in plaats van uurtarieven. Veel klanten waarderen de zekerheid van een vast bedrag per schoonmaakbeurt.

De ideale rekening voor zzp'ers
Een zakelijke rekening is als zzp'er niet verplicht, maar wel enorm handig.
- Elk jaar 500 gratis transacties
- Tot wel 5 betaalrekeningen
- Zoveel spaarrekeningen als je wilt
