Checklist boekhouden voor beginners

Aan de slag als zzp'er? Dan moet je zelf een administratie opzetten en de boekhouding bijhouden. Je kunt natuurlijk een boekhouder inhuren om dat voor je te laten doen. Maar eerst beginnen met zelf boekhouden kan ervoor zorgen dat je zelf goed op de hoogte bent van hoe je administratie precies werkt. Met deze checklist boekhouden voor beginners helpen we je daarmee op weg!

Ik wil graag meer weten over:


vrouw met bankbiljetten

Boekhouden voor beginners

Boekhouden: hoe doe je dat?

Je boekhouding is een verzameling van alle (financiële) administratie. Hiermee creëer je een helder overzicht van je inkomsten en uitgaven. Dat is belangrijk voor je eigen financiële overzicht, maar ook de Belastingdienst wil dat je de boekhouding op orde hebt.

Je boekhouding bestaat in ieder geval uit de volgende zaken:

  • Kopieën van verzonden facturen
  • Bankafschriften
  • Kasadministratie en kassabonnen
  • Ontvangen facturen
  • Eventuele reiskosten of rittenoverzicht van je zakelijke auto
  • Financiële aantekeningen zoals het in- en verkoopboek
  • Urenadministratie
  • Overeengekomen contracten, afspraken en overeenkomsten
  • Agenda met zakelijke afspraken
  • Zakelijke correspondentie zoals e-mails

Op de website van de Belastingdienst vind je het volledige overzicht.

Boekhouden

Automatische koppelingen

Je online boekhouding op orde

Geen gedoe met bankafschriften, maar al je bij- en afschrijvingen meteen bijgewerkt in je online boekhoudprogramma? Het is mogelijk met het Knab Boekhoudpakket. Je koppelt het pakket gemakkelijk met je betaal- en spaarrekeningen bij Knab. Heb je een ander boekhoudprogramma? Vraag dan de Knab Boekhoudkoppeling aan voor € 1,50 per maand.

Knab Boekhoudkoppeling

Online of offline boekhouden

Boekhoudprogramma of Excel?

Je boekhouding bijhouden kan op allerlei manieren. Veel starters kiezen voor een online boekhoudprogramma of een Excel.

Knab Boekhoudpakket

Knab Boekhoudpakket is zo'n online boekhoudprogramma. Helemaal afgestemd op de behoefte van (startende) zzp'ers. Het heeft alle functies die je nodig hebt. Zo kun je facturen maken, offertes opstellen en bonnen verwerken. Daarnaast kan je het pakket gratis koppelen aan je Knab-rekeningen. Dit alles voor slechts € 12 per maand.

Template boekhouden in Excel

Je kan ook starten met een eenvoudig Excel-template. Vooral als je nog weinig transacties doet, is dit een goed begin. Je kan daarna altijd nog overgaan op een boekhoudprogramma.

Laptops Excel

Urenregistratie

Waarom moet je je urenregistratie bijhouden?

Wanneer je alleen al nadenkt over het beginnen van een eigen onderneming, is je urenregistratie al belangrijk. Waarom? Omdat je urenregistratie je veel belastingvoordeel kan opleveren. Om in aanmerking te komen voor belastingvoordelen - zoals zelfstandigenaftrek en startersaftrek - moet je namelijk voldoen aan het urencriterium van 1.225 uur per jaar. Onder dit criterium vallen alle uren die je aan je onderneming besteedt. Dus niet alleen de uren waarmee je daadwerkelijk geld verdient voor bijvoorbeeld opdrachtgevers.

Uren die je besteedt aan je administratie, het opzetten van je bedrijf, een website maken, netwerkborrels en zelfs dat uurtje reflectie op je onderneming kun je registreren. Begin daarom meteen met het opzetten van een urenadministratie. Registreer welke uren je hebt gewerkt en wat voor uren dit waren, bijvoorbeeld de naam van de opdrachtgever of 'administratie'. Het is handig om dit dagelijks bij te houden, dan weet je nog wat je gedaan hebt.

Boekhouden voor beginners

Zakelijke en privéfinanciën scheiden

Als je in loondienst werkt, krijg je een vast salaris waarbij de belasting al is ingehouden Dit is een nettosalaris. Als zzp'er zijn je inkomsten bruto en ben je zelf verantwoordelijk voor het afdragen van de belastingen. Omdat je hiervoor verschillende bedragen apart moet zetten, is het handig om je zakelijke en privéfinanciën te scheiden.

Open bijvoorbeeld een zakelijke rekening en keer jezelf hiervan een salaris uit naar je privérekening. Zo behoud je overzicht en geef je niet per ongeluk geld uit dat je eigenlijk apart had moeten zetten.

section image

Wat zet je apart?

Je zakelijke financiën verdelen

Om het overzicht te behouden kun je het beste je financiën verdelen in potjes. Zo weet je precies wat je hebt en wat je waar aan kunt uitgeven. Maak bijvoorbeeld een potje voor:

  • Inkomstenbelasting
  • Btw
  • Kosten
  • Reserves
  • Winst
Meer over zakelijke financiën

Potjes maken met de zakelijke rekening van Knab

Knab Zakelijk is ideaal voor zzp'ers en kleine ondernemers. Voor een vaste, lage prijs per maand heb je alles wat je nodig hebt om je zakelijke financiën goed te regelen. Open bijvoorbeeld extra rekeningen om potjes te maken voor je belastingen, reserves, kosten en winst. Als starter krijg je nu de eerste zes maanden 50% korting en betaal je tijdelijk slechts € 3,50 per maand.

  • Tot wel 5 betaalrekeningen met betaalpas
  • Zoveel spaarrekeningen als je wilt
  • 500 gratis transacties per jaar
Ontdek Knab Zakelijk
zakelijke betaalpas