Ik ben al klant

Waarom moet ik me opnieuw identificeren?

Om (online) bankieren zo veilig mogelijk te houden, hebben we met de Nederlandse Bank afgesproken al onze klanten opnieuw te identificeren. Alle banken hebben afspraken hierover gemaakt met DNB, Knab pakt het direct grondig aan.

Je hebt je natuurlijk al eens geïdentificeerd, op het moment dat je jouw Knab-rekening aanvroeg. We vragen je echter om dit opnieuw te doen, zodat we op die manier kunnen controleren of jij echt de persoon bent die de rekening aanhoudt bij Knab. Een soort dubbelcheck. Ook beantwoord je enkele vragen over je rekening-gebruik.

Op die manier krijgen we een goed beeld van wie onze klanten zijn en waarvoor de betaalrekeningen gebruikt worden. Aan de hand daarvan kan Knab afwijkende transacties en daarmee ook mogelijk criminele activiteiten makkelijker opsporen.

Dit kun je verwachten

Wat vragen we?

Om je opnieuw te identificeren, scan je eerst je identiteitskaart of paspoort in de Knab App. Daarnaast krijg je per bankpakket een vragenlijst. Deze vragen gaan over de herkomst van je inkomen en waar jij je rekening voor gebruikt.

Heb je een zakelijke rekening bij Knab? Dan checken we ook je inschrijving bij de KVK om te controleren of jouw bedrijf daadwerkelijk in het Handelsregister staat.

Stappenplan

Hoe werkt het?

  1. Open de Knab App
    Hoe je de Knab App registreert, lees je hier.

  2. Tik in het overzichtsscherm van de app op 'Update je gegevens'.

  3. Scan je paspoort of identiteitskaart.

  4. Beantwoord de vragen. Heb je meerdere pakketten? Dan krijg je per pakket een paar vragen.

Alleen jij kan erbij

Waarom via de Knab App?

We gebruiken hiervoor de Knab App, omdat je zo heel eenvoudig je identiteitsbewijs kunt uploaden. Ook heeft de app de functionaliteit om de NFC-chip in je ID-bewijs uit te lezen, wat nodig is om je opnieuw te identificeren.

Daarnaast weet je met de Knab App zeker dat je in een beveiligde omgeving zit om je opnieuw te identificeren. Jij bent tenslotte de enige die toegang heeft tot jouw omgeving in de app.

Hier vind je wat Knab doet om de Knab App veilig te houden en hoe je zelf aan deze veiligheid kunt bijdragen.

 

Zijn mijn gegevens veilig?

Als je je identiteitsbewijs scant en onze vragen beantwoordt, zorgt Knab ervoor dat je gegevens veilig blijven.

Hoe we jouw gegevens bewaren en de veiligheid van je gegevens waarborgen, lees je in ons privacystatement.

 

Je hebt vier weken de tijd

Wat is de deadline?

Na ontvangst van de e-mail heb je vier weken de tijd om je opnieuw te identificeren. Doe je dit niet? Dan kun je na deze periode niet meer in de Knab App en Persoonlijke Bankomgeving. Als je daarna nog steeds niet reageert, blokkeren we je betaalpas en betaalrekening.

Horen we hierna nog steeds niets van je? Dan sluiten we uiteindelijk je Knab-rekening. Zorg dus dat dit niet gebeurt en identificeer je zo snel mogelijk.

 

Zo gaan we verder

Wat doet Knab met mijn antwoorden?

Nadat jij je opnieuw hebt geïdentificeerd, hoef je niets meer te doen. Voldoe je nog steeds gewoon aan onze acceptatievoorwaarden? Dan hoor je niets meer van ons. Mochten we nog aanvullende informatie nodig hebben, hoor je het vanzelf.

Blijkt uit je nieuwe identificatie dat je niet aan onze acceptatievoorwaarden voldoet? Dan moeten we helaas afscheid van je nemen. Daarvan ontvang je uiteraard bericht.

Dit bericht is wél van Knab

Is dit geen phishing?

Met al die phishing-aanvallen van de laatste tijd vraag jij je misschien af of het bericht dat je hebt ontvangen wel echt van ons afkomstig is. Begrijpelijk! Maar we kunnen je geruststellen: de e-mail is echt van ons afkomstig en geen phishing.

Zodra je deze e-mail van ons hebt ontvangen, vind je hier ook een melding van in de Knab App en in de Persoonlijke Bankomgeving. Criminelen kunnen hier niet bijkomen, dus zo weet je zeker dat het verzoek legitiem is. Als je écht zeker wilt weten dat het bericht van ons afkomstig is, kun je uiteraard altijd even contact met ons opnemen.

Meer weten over phishing? Hier lees je wat phishing precies is, hoe je het kunt herkennen en wat je moet doen als je een phishingbericht hebt ontvangen.

Zo zien de e-mails van Knab eruit

Nieuwe e-mailtemplate 

Veelgestelde vragen

Hoe werkt het scannen van mijn identiteitsbewijs?

Het scannen van je ID doe je eenvoudig in de Knab App. Je maakt eerst een foto van je identiteitsbewijs. Daarna houd je je identiteitsbewijs tegen je smartphone aan. Je smartphone leest dan de NFC-chip uit die rechts bovenin in je paspoort of identiteitskaart zit. Zo ontvangen we automatisch je naam, documentnummer, geslacht, nationaliteit en BSN.

Let op: dit kan (nog) niet bij iPhones. In dit geval maak je in de Knab App een foto van je identiteitsbewijs en kun je zelf je gegevens invoeren.

Tips:

  • Leg je identiteitsbewijs neer: zo maak je een scherpe foto!
  • Sluit andere apps als je deze nog open hebt staan.
  • Moeite met scannen? Haal je telefoon even uit je telefoonhoesje (als je deze gebruikt)
  • Zorg ervoor dat de batterij van je telefoon goed is opgeladen
  • Zet NFC aan via instellingen op je telefoon
Kan ik me identificeren met een buitenlands identiteitsbewijs?
Je kunt je in principe met een buitenlands identiteitsbewijs identificeren. Het is hierbij wel noodzakelijk dat je in Nederland woont en een Nederlands BSN hebt.  
Mijn paspoort of identiteitsbewijs is verlopen. Wat nu?

Je hebt een geldig paspoort of identiteitskaart nodig om jezelf te identificeren. Je zult dus een nieuw identiteitsbewijs aan moeten vragen, als je het proces wilt kunnen doorlopen. Zonder ID kunnen we namelijk niet goed checken wie jij precies bent en kun je geen rekeninghouder blijven bij Knab.

Kan ik mij ook met een rijbewijs identificeren?

Het is helaas niet mogelijk om je met je rijbewijs te identificeren. Hierop staan namelijk geen gegevens over je nationaliteit of verblijfsstatus.

Kan ik mijn gegevens via de Persoonlijke Bankomgeving inleveren?

Nee, dit kan alleen via de Knab App. De app heeft namelijk de functionaliteit om de NFC-chip in je identiteitsbewijs uit te lezen, via de Persoonlijke Bankomgeving is dat niet mogelijk.

Daarnaast voer je de meeste handelingen in de Persoonlijke Bankomgeving uit met de cardreader, maar hier gaan we binnenkort mee stoppen. Vanaf dat moment regel je al je bankzaken via de Knab App.

Wat gebeurt er nadat ik alles heb aangeleverd?

De antwoorden die je ons geeft, gebruiken we om de risico's op financiële criminaliteit, zoals witwassen, fraude en terrorismefinanciering in te kunnen schatten. Doordat al onze klanten deze informatie met ons delen, krijgen wij een goed inzicht in het gemiddelde gebruik van de rekeningen en het transactiegedrag. Zo kunnen wij afwijkende transacties makkelijker opsporen. Hebben we aanvullende informatie van je nodig? Dan ontvang je vanzelf bericht.

Hoeveel tijd ben ik hieraan kwijt?

Heb je één bankpakket? Dan ben je waarschijnlijk zo'n vijf minuten bezig met het scannen van je ID en het beantwoorden van de vragen. Heb je meerdere pakketten? Dan ben je iets langer bezig, omdat je per pakket vragen krijgt.

Waar kan ik terecht met vragen/opmerkingen over jullie verzoek?

Heb je een vraag of opmerking over het aanleveren van je gegevens? Je kunt ons dan elke werkdag bereiken van 8.00 uur tot 18.00 uur, via 020 303 1602. Dit telefoonnummer en de bijbehorende openingstijden wijken af van de standaardtijden waarop je ons kan bereiken, omdat wij een speciaal team hebben om je verder te helpen.

Heb je een andere vraag of opmerking? Ga dan naar onze contactpagina.

Waarom is de Knab App niet meer gekoppeld aan mijn telefoon?

Als je de Knab App langer dan een half jaar niet gebruikt, ontkoppelt hij zichzelf automatisch. Koppel hem opnieuw en je kunt aan de slag. 

Waarom heb ik het verzoek wel ontvangen en mijn mederekeninghouder nog niet?

Het is best een grote operatie om al onze klanten te vragen om zich opnieuw te identificeren. Daarom sturen we het verzoek niet in één keer uit, maar in groepjes. Daardoor kan het zijn dat jij het verzoek eerder ontvangt dan je mederekeninghouder.