Waarom vragen we dit van je?

Bankieren veilig houden

Als bank zijn we 'poortwachter van het financiële systeem'. Samen met De Nederlandsche Bank (DNB) en alle andere banken in Nederland doen we alles om bankieren veilig te houden. Dat willen we niet alleen, we zijn het ook wettelijk verplicht.

Onderdeel van die rol als poortwachter is dat we financiële criminaliteit tegengaan. We binden de strijd aan met zaken als witwassen, corruptie en terrorismefinanciering. En daarbij hebben we jou nu dus nodig.

We beseffen dat we best iets van je vragen. Hopelijk zie je het belang ervan in. Doordat alle klanten zich (opnieuw) identificeren en enkele vragen beantwoorden over hun rekening(en), krijgen we een compleet inzicht in wie onze diensten gebruiken en met welk doel. Zo houden we samen bankieren veilig.

Snel en eenvoudig via de Knab App

Zo werkt het

  1. Open de Knab App.

  2. Tik in het overzichtsscherm van de app op 'Update je gegevens'.

  3. Scan je paspoort of identiteitskaart.
    Hier leggen we uit hoe je dat doet

  4. Beantwoord de vragen. Heb je meerdere pakketten? Dan krijg je over elk per pakket een paar vragen.

Je bent al klant

Alsnog opnieuw identificeren

Knab is verplicht om zich - net als alle andere financiële instellingen in Nederland - te houden aan de Wwft, de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme. De manier waarop Knab invulling geeft aan de Wwft blijkt na interne evaluatie beter te kunnen. Daarom vragen wij al onze klanten om zich opnieuw te identificeren met een scan van het ID-bewijs en om een aantal vragen te beantwoorden.

Met deze informatie krijgt Knab een goed inzicht in het gemiddelde gebruik van de rekeningen van onze klanten en het bijbehorende transactiegedrag. Zo kunnen wij onder andere afwijkende transacties makkelijker opsporen. Daarnaast kunnen we hiermee het doel van je rekening vastleggen en monitoren of bij onze klanten het gebruik van de rekening in de praktijk ook overeenkomt met het doel.

 

Tot wanneer kun je de gegevens aanleveren?

Verzoek is niet vrijblijvend

Na ontvangst van ons verzoek via bijvoorbeeld de mail heb je vier weken de tijd om je gegevens door te geven. We zijn wettelijk verplicht om deze gegevens van je te vragen. Daarnaast mag Knab wettelijk geen diensten verlenen aan klanten die geen gegevens willen aanleveren over hun identiteit en het gebruik van hun bankrekening. Het verzoek is dus niet vrijblijvend. Als je deze gegevens niet op tijd aanlevert, kan je niet meer in je Knab App en Persoonlijke Bankomgeving.

Op den duur zal je ook je betaalpas niet meer kunnen gebruiken en worden er ook geen bij- en afschrijvingen meer verwerkt. Hebben we hierna nog niets van je vernomen? Dan zijn we helaas genoodzaakt om je rekening te sluiten. Het is dus belangrijk dat je dit zo snel mogelijk doet.

 

Waarom via de Knab App?

Zo min mogelijk moeite voor jou

We beseffen goed dat we best wat van je vragen, maar we hebben het zo gemakkelijk mogelijk voor je gemaakt. We zijn een online bank, dus we vragen je niet om dingen op te sturen of langs te komen op kantoor. Je doet het snel, eenvoudig én veilig via de Knab App.

We gebruiken hiervoor de Knap App omdat je zo heel eenvoudig je identiteitsbewijs kunt uploaden (door er een foto van te maken met je telefoon). Je zit dan al in een beveiligde omgeving, dus kun je al je gegevens direct aanleveren. Bovendien nemen we binnenkort afscheid van de Knab Cardreader. Vanaf dan heb je de Knab App sowieso nodig om (betaal)opdrachten te bevestigen.

 

Pas op voor phishing

Zo herken je e-mails van Knab

Je hebt een e-mail van ons gekregen over het aanleveren van je gegevens. Dit is geen phishing, maar dat betekent niet dat criminelen hier niet op in proberen te spelen. Met zeer goed gelijkende e-mails proberen ze ‘uit naam van Knab’ jou je bankgegevens te ontfutselen. Wees daarom altijd alert als je een bericht van ons ontvangt en weet hoe je onze e-mails kunt herkennen.

Berichten van ons bevatten in ieder geval een combinatie van onderstaande kenmerken:

  • Onze e-mails en sms’jes bevatten nooit directe links naar je Persoonlijke Bankomgeving. Ook niet naar de inlogpagina.
  • Wij vragen nooit naar persoonlijke gegevens en cardreader-, pin- of QR-codes.
  • E-mails van ons ontvang je uitsluitend van mailadressen die eindigen op @knab.nl of @mail.knab.nl.
  • Wij dreigen nooit met gevolgen als je niet onmiddellijk reageert. We geven echter wel aan hoeveel weken je nog hebt om je te identificeren.
  • In de aanhef van onze e-mails noemen we je altijd bij je voornaam.

 

Veelgestelde vragen

Hoe werkt het scannen van mijn identiteitsbewijs?

Het scannen van je ID doe je eenvoudig in de Knab App. Je maakt eerst een foto van je identiteitsbewijs. Daarna houd je je identiteitsbewijs tegen je smartphone aan. Je smartphone leest dan de NFC-chip uit die rechts bovenin in je paspoort of identiteitskaart zit. Zo ontvangen we automatisch je naam, documentnummer, geslacht, nationaliteit en BSN.

Let op: dit kan (nog) niet bij iPhones. In dit geval maak je in de Knab App een foto van je identiteitsbewijs en kun je zelf je gegevens invoeren.

Tips:

  • Leg je identiteitsbewijs neer: zo maak je een scherpe foto!
  • Sluit andere apps als je deze nog open hebt staan.
  • Moeite met scannen? Haal je telefoon even uit je telefoonhoesje (als je deze gebruikt)
  • Zorg ervoor dat de batterij van je telefoon goed is opgeladen
  • Zet NFC aan via instellingen op je telefoon
Wat gebeurt er als ik niet (op tijd) mijn gegevens aanlever?

Als je de gevraagde gegevens niet op tijd aanlevert, kan je niet meer in je Knab App en Persoonlijke Bankomgeving. Op den duur zal je ook je betaalpas niet meer kunnen gebruiken en worden er ook geen bij- en afschrijvingen meer verwerkt. Hebben we hierna nog niets van je vernomen? Dan zijn we helaas genoodzaakt om je rekening te sluiten. Het is dus belangrijk dat je dit zo snel mogelijk doet.

Kan ik me identificeren met een buitenlands identiteitsbewijs?

Je kunt je in principe met een buitenlands identiteitsbewijs identificeren. Het is hierbij wel noodzakelijk dat je in Nederland woont en een Nederlands BSN hebt.

Mijn paspoort of identiteitsbewijs is verlopen. Wat nu?

Je hebt een geldig paspoort of identiteitskaart nodig om jezelf te identificeren. Je zult dus een nieuw identiteitsbewijs aan moeten vragen, als je het proces wilt kunnen doorlopen. Zonder ID kunnen we namelijk niet goed checken wie jij precies bent en kun je geen rekeninghouder blijven bij Knab.

Hoeveel tijd ben ik hieraan kwijt?

Heb je één bankpakket? Dan ben je waarschijnlijk zo'n vijf minuten bezig met het scannen van je ID en het beantwoorden van de vragen. Heb je meerdere pakketten? Dan ben je iets langer bezig, omdat je per pakket vragen krijgt.

Kan ik mijn gegevens via de Persoonlijke Bankomgeving inleveren?

Nee, dit kan alleen via de Knab App. De app heeft namelijk de functionaliteit om de NFC-chip in je identiteitsbewijs uit te lezen, via de Persoonlijke Bankomgeving is dat niet mogelijk.

Daarnaast voer je de meeste handelingen in de Persoonlijke Bankomgeving uit met de cardreader, maar hier gaan we binnenkort mee stoppen. Vanaf dat moment regel je al je bankzaken via de Knab App.

Waarom heb ik het verzoek wel ontvangen en mijn mederekeninghouder nog niet?

Het is best een grote operatie om al onze klanten te vragen om zich opnieuw te identificeren. Daarom sturen we het verzoek niet in één keer uit, maar in groepjes. Daardoor kan het zijn dat jij het verzoek eerder ontvangt dan je mederekeninghouder.

Ik heb de Knab App, maar hij is niet meer gekoppeld aan mijn smartphone. Hoe kan dat?
Als je de Knab App langer dan een half jaar niet gebruikt, ontkoppelt hij zichzelf automatisch. Koppel hem opnieuw en je kunt aan de slag. 
Wat gebeurt er nadat ik alles heb aangeleverd?

De antwoorden die je ons geeft, gebruiken we om de risico's op financiële criminaliteit, zoals witwassen, fraude en terrorismefinanciering in te kunnen schatten. Doordat al onze klanten deze informatie met ons delen, krijgen wij een goed inzicht in het gemiddelde gebruik van de rekeningen en het transactiegedrag. Zo kunnen wij afwijkende transacties makkelijker opsporen. Hebben we aanvullende informatie van je nodig? Dan ontvang je vanzelf bericht.

Wat voor vragen kan ik verwachten?

Je krijgt per bankpakket een vragenlijst. Deze vragen gaan in op de herkomst van je inkomen en waar jij je rekening voor gebruikt. Heb je alleen Knab Plus? Dan beantwoord je alleen daar vragen over. Heb je Knab Plus én een gezamenlijke rekening? Dan beantwoord je per pakket een aantal vragen.

Bij een gezamenlijke rekening vragen we zowel jou als je mederekeninghouder om het identiteitsbewijs te scannen en de vragenlijst te beantwoorden. Jullie gebruiken de rekening tenslotte beiden. Jullie doorlopen het proces afzonderlijk, dus ieder op je eigen telefoon.

Kan ik mij ook met een rijbewijs identificeren?

Het is helaas niet mogelijk om je met je rijbewijs te identificeren. Hierop staan namelijk geen gegevens over je nationaliteit of verblijfsstatus.

Tot wanneer heb ik de tijd om de gegevens aan te leveren?

Nadat je van ons de eerste e-mail hebt ontvangen over het aanleveren van de gegevens, heb je vier weken de tijd om dit daadwerkelijk te doen. Je levert de gegevens aan via de Knab App, dus je hoeft niet langs te komen op kantoor. Je doet dit waar en wanneer het jou het beste uitkomt.

Wat doet Knab met mijn antwoorden?

De antwoorden die je ons geeft, gebruiken we om de risico's op financiële criminaliteit, zoals witwassen, fraude en terrorismefinanciering in te kunnen schatten. Doordat al onze klanten deze informatie met ons delen, krijgen wij een goed inzicht in het gemiddelde gebruik van de rekeningen en het transactiegedrag. Zo kunnen wij afwijkende transacties makkelijker opsporen.

Daarnaast kunnen we met jouw antwoorden het doel van je rekening vastleggen en monitoren of bij onze klanten het gebruik van de rekening in de praktijk ook overeenkomt met het doel.

Uiteraard is het voor ons ons prioriteit nummer één dat jouw gegevens bij ons veilig zijn. We doen er daarom alles aan om ze bijzonder goed te beveiligen tegen diefstal, verlies of onwettelijk gebruik.

Is de e-mail over het aanleveren van gegevens van Knab een phishingmail?

Je hebt inderdaad een e-mail van ons gehad waarin we je vragen om aanvullende gegevens aan te leveren. Dit is geen phishingmail. Maar let wel op: criminelen kunnen hierop inhaken en nep-herinneringen sturen om alsnog aan je gegevens te komen. Gelukkig zijn de echte Knab-mails makkelijk te herkennen.

  • Onze e-mails en sms’jes bevatten nooit directe links naar je Persoonlijke Bankomgeving. Ook niet naar de inlogpagina.
  • Wij vragen in een e-mail of sms nooit naar persoonlijke gegevens en cardreader-, pin- of QR-codes.
  • E-mails van ons ontvang je uitsluitend van mailadressen die eindigen op @knab.nl of @mail.knab.nl.
  • Wij dreigen nooit met gevolgen als je niet onmiddellijk reageert. We geven echter wel aan hoeveel weken je nog hebt om je te identificeren.
  • In de aanhef van onze e-mails noemen je altijd bij je voornaam.
Waar kan ik terecht met vragen/opmerkingen over jullie verzoek?

Heb je een vraag of opmerking over het aanleveren van je gegevens? Je kunt ons dan elke werkdag bereiken van 8.00 uur tot 18.00 uur, via 020 303 1602. Dit telefoonnummer en de bijbehorende openingstijden wijken af van de standaardtijden waarop je ons kan bereiken, omdat wij een speciaal team hebben om je verder te helpen.

Heb je een andere vraag of opmerking? Ga dan naar onze contactpagina.