Ik ben al klant

Waarom moet ik me opnieuw identificeren?

Banken vervullen een poortwachtersfunctie in de strijd tegen fraude, witwassen en financiering van terrorisme. Dit is vastgelegd in de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft). Deze wet vereist dat banken moeten weten wie hun klanten zijn en waarvoor ze hun rekening(en) gebruiken. Banken moeten niet alleen de identiteit van hun klanten controleren, maar ook het bewijs daarvan bewaren.

Je hebt je natuurlijk al geïdentificeerd op het moment dat je jouw Knab-rekening aanvroeg. Bij klanten die voor oktober 2019 klant zijn geworden hebben we de identiteitscontrole op een andere manier uitgevoerd. Destijds was dit een privacy- en gebruiksvriendelijke oplossing, maar wij vinden dit niet meer voldoende. Ook de Wwft verplicht ons om bij identificatie op afstand meer inspanningen te verrichten om er zeker van te zijn dat de opgegeven identiteit correct is. Bovendien moeten we het bewijs daarvan opslaan. Ook voor bestaande klanten.

In oktober 2019 hebben wij de registratieprocedure aangepast en op veel punten verbeterd. We stellen meer vragen aan klanten met betrekking tot hun persoonlijke situatie of bedrijfsactiviteiten en hebben de manier van identificeren aangepast. Op die manier krijgen we een goed beeld van wie onze klanten zijn en waarvoor ze de betaalrekening gebruiken. Aan de hand daarvan kan Knab afwijkende transacties en daarmee ook mogelijk criminele activiteiten makkelijker opsporen. Zo houden we samen het financiële stelsel veilig. We verzoeken daarom alle klanten die voor oktober 2019 klant zijn geworden om zich opnieuw te identificeren volgens deze methode.

Dit kun je verwachten

Wat vragen we?

Om je opnieuw te identificeren, scan je eerst je identiteitskaart of paspoort in de Knab App. Daarnaast krijg je per bankpakket een vragenlijst. Deze vragen gaan over de herkomst van je inkomen en waar jij je rekening voor gebruikt.

Heb je een gezamenlijke rekening? Dan moeten zowel jij als je mederekeninghouder zich elk opnieuw identificeren. Je hebt hier dus beide de Knab App voor nodig.

Bij een zakelijke rekening bij Knab checken we ook je inschrijving bij de KVK om te controleren of jouw bedrijf daadwerkelijk in het Handelsregister staat. Daarnaast stellen we je een aantal vragen. Deze vragen gaan onder andere over je identiteit, je rol binnen het bedrijf, de bedrijfsactiviteiten en het soort transacties.

Stappenplan

Hoe werkt het?

  1. Open de Knab App
    Hoe je de Knab App registreert, lees je hier.

  2. Tik in het overzichtsscherm van de app op 'Update je gegevens'.

  3. Scan je paspoort of identiteitskaart.

  4. Beantwoord de vragen. Heb je meerdere pakketten? Dan krijg je per pakket een paar vragen.

Heb je een vraag of opmerking over het opnieuw identificeren? Je kunt ons elke werkdag bereiken van 8.00 uur tot 22.00 uur, via 020 303 1602.

Alleen jij kan erbij

Waarom moet ik mezelf identificeren via de Knab App?

Knab is een volledig digitale bank en richt zich op mensen die het fijn vinden hun geldzaken eenvoudig te kunnen regelen met een app. We gebruiken de app ook voor het (her)identificatieproces, zodat we dit eenvoudig, veilig en uniform kunnen aanbieden aan onze klanten. Je kunt het proces doorlopen waar en wanneer je maar wilt. Je hoeft niet langs te komen bij ons op kantoor.

Omdat we een online bank zijn verplicht de Wwft ons om extra inspanning te verrichten om er zeker van te zijn dat de opgegeven identiteit correct is. De Knab App stelt ons in staat om dit onderzoek op adequate wijze uit te voeren. De app heeft namelijk de functionaliteit om de NFC-chip in je het identiteitsbewijs uit te lezen, waardoor we veilig de gegevens op uniforme wijze kunnen vastleggen. Dit is op de computer via de Persoonlijke Bankomgeving bijvoorbeeld niet mogelijk. Ook kun je met de Knab App een foto maken van het identiteitsbewijs. Deze foto vergelijken we met de gegevens op de chip en nogmaals met de gegevens die al bij ons bekend zijn. Zo weten we zeker dat de opgegeven identiteit correct is.

 

Zijn mijn gegevens veilig?

Jazeker. Binnen Knab hebben alleen mensen toegang tot jouw gegevens die dit nodig hebben voor de uitvoering van hun werk. Al onze medewerkers worden bovendien zorgvuldig gescreend. Ook hebben alle bestaande en nieuwe medewerkers een bankierseed afgelegd. Ze hebben dus een geheimhoudingsplicht.

In het kader van het proces van (her)identificatie heeft onze afdeling Security uitgebreid advies gegeven over de methode. Daarnaast heeft er zowel een intern als een extern onderzoek plaatsgevonden naar de veiligheid van deze methode. Daarbij zijn de organisatorische en technische maatregelen bekeken en is geoordeeld dat, gelet op de getroffen veiligheidsmaatregelen en de wijze van gebruik, deze passen bij de verplichtingen die op ons rusten om de data veilig te verwerken.

Hoe we jouw gegevens bewaren en de veiligheid van je gegevens waarborgen, lees je in ons privacystatement.

 

Je hebt vier weken de tijd

Wat is de deadline?

Na ontvangst van de e-mail heb je vier weken de tijd om je opnieuw te identificeren. Doe je dit niet? Dan kun je na deze periode niet meer in de Knab App en Persoonlijke Bankomgeving. Als je daarna nog steeds niet reageert, blokkeren we je betaalpas en betaalrekening met een debet credit blokkade. Zorg dus dat dit niet gebeurt en identificeer je zo snel mogelijk.

 

Zo gaan we verder

Wat doet Knab met mijn antwoorden?

Nadat jij je opnieuw hebt geïdentificeerd, hoef je niets meer te doen. Voldoe je nog steeds gewoon aan onze acceptatievoorwaarden? Dan hoor je niets meer van ons. Mochten we nog aanvullende informatie nodig hebben, hoor je het vanzelf.

Blijkt uit je nieuwe identificatie dat je niet aan onze acceptatievoorwaarden voldoet? Dan moeten we helaas afscheid van je nemen. Daarvan ontvang je uiteraard bericht.

Dit bericht is wél van Knab

Is dit geen phishing?

Met al die phishing-aanvallen van de laatste tijd vraag jij je misschien af of het bericht dat je hebt ontvangen wel echt van ons afkomstig is. Begrijpelijk! Maar we kunnen je geruststellen: de e-mail is echt van ons afkomstig en geen phishing.

Zodra je deze e-mail van ons hebt ontvangen, vind je hier ook een melding van in de Knab App en in de Persoonlijke Bankomgeving. Criminelen kunnen hier niet bijkomen, dus zo weet je zeker dat het verzoek legitiem is. Als je écht zeker wilt weten dat het bericht van ons afkomstig is, kun je uiteraard altijd even contact met ons opnemen.

Meer weten over phishing? Hier lees je wat phishing precies is, hoe je het kunt herkennen en wat je moet doen als je een phishingbericht hebt ontvangen.

Zo zien de e-mails van Knab eruit

Nieuwe e-mailtemplate 

Veelgestelde vragen

Hoe werkt het scannen van mijn identiteitsbewijs?

Het scannen van je ID doe je eenvoudig in de Knab App. Je maakt eerst een foto van je identiteitsbewijs. Daarna houd je je identiteitsbewijs tegen je smartphone aan. Je smartphone leest dan de NFC-chip uit die rechts bovenin in je paspoort of identiteitskaart zit. Zo ontvangen we automatisch je naam, documentnummer, geslacht, nationaliteit en BSN. 

Tips:

  • Leg je identiteitsbewijs neer: zo maak je een scherpe foto!
  • Sluit andere apps als je deze nog open hebt staan.
  • Moeite met scannen? Haal je telefoon even uit je telefoonhoesje (als je deze gebruikt)
  • Zorg ervoor dat de batterij van je telefoon goed is opgeladen
  • Zet NFC aan via instellingen op je telefoon
Kan ik me identificeren met een buitenlands identiteitsbewijs?
Je kunt je in principe met een buitenlands identiteitsbewijs identificeren. Het is hierbij wel noodzakelijk dat je in Nederland woont en een Nederlands BSN hebt.  
Ik heb geen geldig ID-bewijs en moet er één aanvragen. Kan ik hierdoor uitstel krijgen?

Je hebt een geldig paspoort of identiteitsbewijs nodig om jezelf te identificeren. Heb jij deze niet, bijvoorbeeld omdat deze is verlopen? Vraag er dan een aan om de stappen te kunnen doorlopen. Wanneer hij niet op tijd binnen is, kun je uiteraard uitstel aanvragen voor het identificeren. Neem hiervoor contact op met een van onze Service Experts via 020 303 1602.

Waarom mag ik mijzelf niet legitimeren met een rijbewijs?

Je kunt jezelf niet met je rijbewijs identificeren. Hierop ontbreken namelijk belangrijke gegevens die wij nodig hebben voor het identificatieproces, zoals je volledige voornamen. Het rijbewijs is niet (altijd) volledig.

Daarnaast vinden wij het belangrijk om de verblijfstatus en nationaliteit te kunnen controleren. In het kader van de verplichting om cliëntenonderzoek te doen die volgt uit de Wwft is het ons beleid om deze gegevens ook vast te leggen en te controleren.

Bekijk de juridische uitleg

Kan ik mijn gegevens via de Persoonlijke Bankomgeving inleveren?

Nee, dit kan alleen via de Knab App. De app heeft namelijk de functionaliteit om de NFC-chip in je identiteitsbewijs uit te lezen, via de Persoonlijke Bankomgeving is dat niet mogelijk.

Daarnaast voer je de meeste handelingen in de Persoonlijke Bankomgeving uit met de cardreader, maar hier gaan we binnenkort mee stoppen. Vanaf dat moment regel je al je bankzaken via de Knab App.

Waarom moet ik me opnieuw identificeren?

Banken vervullen een poortwachtersfunctie in de strijd tegen fraude, witwassen en financiering van terrorisme. Dit is vastgelegd in de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft). Deze wet vereist dat banken moeten weten wie hun klanten zijn en waarvoor ze hun rekening(en) gebruiken. Banken moeten niet alleen de identiteit van hun klanten controleren, maar ook het bewijs daarvan bewaren.

Je hebt je natuurlijk al geïdentificeerd op het moment dat je jouw Knab-rekening aanvroeg. Bij klanten die voor oktober 2019 klant zijn geworden hebben we de identiteitscontrole op een andere manier uitgevoerd. Destijds was dit een privacy- en gebruiksvriendelijke oplossing, maar wij vinden dit niet meer voldoende. Ook de Wwft verplicht ons om bij identificatie op afstand meer inspanningen te verrichten om er zeker van te zijn dat de opgegeven identiteit correct is. Bovendien moeten we het bewijs daarvan opslaan. Ook voor bestaande klanten.

In oktober 2019 hebben wij de registratieprocedure aangepast en op veel punten verbeterd. We stellen meer vragen aan klanten met betrekking tot hun persoonlijke situatie of bedrijfsactiviteiten en hebben de manier van identificeren aangepast. Op die manier krijgen we een goed beeld van wie onze klanten zijn en waarvoor ze de betaalrekening gebruiken. Aan de hand daarvan kan Knab afwijkende transacties en daarmee ook mogelijk criminele activiteiten makkelijker opsporen. Zo houden we samen het financiële stelsel veilig. We verzoeken daarom alle klanten die voor oktober 2019 klant zijn geworden om zich opnieuw te identificeren volgens deze methode.

Bekijk de juridische uitleg

Waarom hebben jullie de gegevens in mijn paspoort nodig?

Banken vervullen een poortwachtersfunctie in de strijd tegen fraude, witwassen en terrorismefinanciering. Ook Knab helpt vanzelfsprekend om het financiële stelsel zo goed mogelijk te beschermen tegen kwaadwillenden. Deze verplichting is ook vastgelegd in de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft). Deze wet vereist dat wij weten wie onze klanten zijn en waarvoor ze hun rekening(en) gebruiken. Wij moeten niet alleen de identiteit van onze klanten controleren, maar ook het bewijs daarvan bewaren.

Om een beter beeld bij te krijgen wie onze klanten zijn en hoe zij hun rekening gebruiken, vragen we je om je opnieuw te identificeren. Bij Knab doe je dit door een geldig paspoort of identiteitskaart te scannen en een aantal vragen te beantwoorden over het gebruik van je rekening(en). Op die manier kunnen we de gegevens veilig verwerken en op uniforme wijze vastleggen.

Op de foto die je vanuit de Knab app maakt van je legitimatiebewijs dienen alle gegevens zichtbaar te zijn. Zo kunnen wij een dubbele controle uitvoeren. We vergelijken namelijk eerst de informatie op de NFC-chip met de gegevens op de foto van je document. Vervolgens vergelijken we dit weer met de gegevens die bij ons bekend zijn.

Bekijk de juridische uitleg

Waarom mag ik mijn paspoort niet afschermen, of een foto maken met de kopieID app?

Wanneer een ID-bewijs wordt afgeschermd of wordt bewerkt voordat het naar ons opgestuurd wordt, is de identificatie gevoelig voor fraude. Door de kwaliteit van fotobewerking die tegenwoordig mogelijk is, zijn manipulaties vrijwel niet van echt te onderscheiden. Je kunt daarom alleen je legitimatiebewijs scannen met de Knab App, waarbij je de NFC-lezer en/of camera van je telefoon gebruikt.

Daarnaast schermt een speciale kopieID app soms gegevens of velden af die we moeten verwerken en vastleggen. In sommige gevallen zorgt een watermerk er bijvoorbeeld voor dat we niet op echtheidskenmerken kunnen controleren.

Gebruikt Knab de gegevens die ik aanlever bij (her)indentificatie ook voor commerciële doeleinden?

Nee, de gegevens die je bij ons aanlevert in het kader van de (her)identificatie gebruiken we alleen om je identiteit vast te stellen en een risico-inschatting te maken in het kader van de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft). Het is wel mogelijk dat we naar aanleiding van je antwoorden nog contact met je opnemen voor vervolgonderzoek.

Binnen Knab hebben alleen diegenen toegang tot de aangeleverde gegevens die dat voor de uitvoering van hun werk nodig hebben. Deze medewerkers zijn voorafgaand aan hun dienstverband zorgvuldig gescreend. Alle medewerkers hebben ook de bankierseed afgelegd en zijn gebonden aan geheimhouding.

In ons privacy statement op de website staat uitgelegd welke persoonsgegevens we waarvoor gebruiken.

Wat gebeurt er nadat ik alles heb aangeleverd?

De antwoorden die je ons geeft, gebruiken we om de risico's op financiële criminaliteit, zoals witwassen, fraude en terrorismefinanciering in te kunnen schatten. Doordat al onze klanten deze informatie met ons delen, krijgen wij een goed inzicht in het gemiddelde gebruik van de rekeningen en het transactiegedrag. Zo kunnen wij afwijkende transacties makkelijker opsporen. Hebben we aanvullende informatie van je nodig? Dan ontvang je vanzelf bericht.

Hoeveel tijd ben ik hieraan kwijt?

Heb je één bankpakket? Dan ben je waarschijnlijk zo'n vijf minuten bezig met het scannen van je ID en het beantwoorden van de vragen. Heb je meerdere pakketten? Dan ben je iets langer bezig, omdat je per pakket vragen krijgt.

Waar kan ik terecht met vragen/opmerkingen over jullie verzoek?

Heb je een vraag of opmerking over het aanleveren van je gegevens? Je kunt ons dan elke werkdag bereiken van 8.00 uur tot 22.00 uur, via 020 303 1602. Dit telefoonnummer en de bijbehorende openingstijden wijken af van de standaardtijden waarop je ons kan bereiken, omdat wij een speciaal team hebben om je verder te helpen.

Heb je een andere vraag of opmerking? Ga dan naar onze contactpagina.

Waarom is de Knab App niet meer gekoppeld aan mijn telefoon?

Als je de Knab App langer dan een half jaar niet gebruikt, ontkoppelt hij zichzelf automatisch. Koppel hem opnieuw en je kunt aan de slag. 

Waarom heb ik het verzoek wel ontvangen en mijn mederekeninghouder nog niet?

Het is best een grote operatie om al onze klanten te vragen om zich opnieuw te identificeren. Daarom sturen we het verzoek niet in één keer uit, maar in groepjes. Daardoor kan het zijn dat jij het verzoek eerder ontvangt dan je mederekeninghouder.

Ik wil graag in contact komen met de functionaris gegevensbescherming
Heb je vragen over het gebruik van je gegevens bij Knab en wil je daarover vragen stellen aan de functionaris gegevensbescherming? Stuur dan een e-mail naar fg@knab.nl.
Knab is de enige bank waar ik dit verzoek ontvang. Waarom doet Knab dit en andere banken niet?

Knab is een online bank en heeft geen fysieke banklocaties. Het is mogelijk en toegestaan om het cliëntenonderzoek niet in persoon maar op afstand te verrichten. In deze gevallen geldt dat verificatie plaats dient te vinden aan de hand van documenten, gegevens of inlichtingen uit betrouwbare en onafhankelijke bron. Daarnaast moeten we meer inspanningen verrichten om er zeker van te zijn dat de opgegeven identiteit correct is, bijvoorbeeld door gebruik te maken van aanvullende gegevens. Bij Knab geven we invulling aan deze extra inspanning, door zowel het legitimatiebewijs uit te lezen met de NFC-lezer als een foto te maken van het document. De gegevens op de NFC-chip in het document zijn digitaal ondertekend. Door deze te vergelijken met de gegevens op de foto verifiëren we de authenticiteit. Ook kunnen we toetsen op echtheidskenmerken.

Knab heeft ervoor gekozen om alle klanten op dezelfde manier te behandelen. We vragen iedereen om zich opnieuw te identificeren en dezelfde vagen over het gebruik van hun rekening(en) te beantwoorden. Andere banken maken hierin mogelijk andere keuzes.

Waarom stellen jullie al deze vragen, mag dat wel?

De antwoorden die je ons geeft, gebruiken we om de risico's op financiële criminaliteit - zoals witwassen, fraude en terrorismefinanciering - in te schatten. In de app stellen we onze natuurlijke personen dezelfde vragen. Aan bedrijven stellen we gerichte vragen op basis van het bedrijfsprofiel. Doordat al onze klanten deze informatie met ons delen, krijgen we een goed beeld van het gemiddelde gebruik van de rekeningen en het transactiegedrag. Zo kunnen we afwijkende transacties makkelijker opsporen.

Bekijk de juridische uitleg

Ik heb geen mobiel toestel om mezelf te identificeren, wat nu?

Mocht je niet over een (geschikte) smartphone beschikken, of tegen technische problemen aanlopen, neem dan contact op met onze Service Experts via 020 – 303 1602. We helpen je graag om het identificatieproces succesvol te doorlopen.

Mag Knab mijn rekening opheffen of saldo gijzelen als ik niet kan of wil (her)identificeren?

Voor de identificatie en verificatie van de cliënt geldt een resultaatsverplichting. Dit betekent dat als Knab één van deze elementen van het cliëntenonderzoek niet kan verrichten, of het cliëntenonderzoek niet leidt tot het juiste resultaat, de zakelijke relatie niet kan worden aangegaan of voortgezet. Anders gezegd: we mogen klanten die de (her)identificatie niet willen doorlopen, niet langer van dienst zijn. Als tijdens de (her)identificatie blijkt dat een klant niet (meer) voldoet aan onze acceptatiecriteria, kunnen we deze klant niet langer van dienst zijn.

Wij beseffen heel goed dat we hiermee veel vragen van onze klanten. Blokkeren van de rekening is een serieuze maatregel, die wij bij voorkeur ook niet toepassen. Om dat te voorkomen, ontvang je een mail en tot acht herinneringen. In deze mails verwijzen we naar verschillende artikelen en video’s waarin we het hoe en waarom uitleggen. Als jij je na deze mails nog niet opnieuw geïdentificeerd hebt, wordt de toegang tot de persoonlijke bankomgeving en de app geblokkeerd. Pas na 56 dagen komt er eventueel een debet en credit blokkade op de rekening.

Mocht er om welke reden dan ook uitstel gewenst zijn, dan bekijken we dit per geval. De vraag aan deze klanten om zich opnieuw te identificeren is echter niet vrijblijvend. Knab heeft in het kader van het klantonderzoek een resultaatsverplichting. We kunnen klanten die de her-identificatie niet willen doorlopen, helaas niet langer van dienst zijn. De her-identificatie is een verplichting vanuit de wet. Daar kunnen en willen we niets aan veranderen. Maar wat we wél kunnen, is je hier zoveel mogelijk bij helpen.

Bekijk de juridische uitleg

Mogen jullie als bank mijn BSN opslaan? Waarom mag ik mijn BSN niet afschermen?

Als bank zijn we wettelijk verplicht om jouw burgerservicenummer (BSN) voor wettelijk noodzakelijke processen te vragen en te bewaren. De Algemene wet inzake rijksbelastingen verplicht ons om informatie over jouw vermogen, ontvangen en betaalde rente en leningen, door te geven aan de Belastingdienst. Daarbij moeten wij jouw BSN gebruiken. Jouw BSN hebben we daarnaast nodig voor het depositogarantiestelsel van De Nederlandsche Bank. Op basis hiervan gebruiken het BSN ook voor het ontdubbelen van klanten in onze administratie.

Bekijk de juridische uitleg

Waar kan ik terecht met vragen/opmerkingen over jullie verzoek?

Heb je een vraag of opmerking over het aanleveren van je gegevens? Je kunt ons dan elke werkdag bereiken van 8.00 uur tot 22.00 uur, via 020 303 1602. Dit telefoonnummer en de bijbehorende openingstijden wijken af van de standaardtijden waarop je ons kan bereiken, omdat wij een speciaal team hebben om je verder te helpen.

Heb je een andere vraag of opmerking? Ga dan naar onze contactpagina.