PhishingBen je klant bij Knab en heb je op een link geklikt in een phishingbericht? Neem dan direct contact op met de Servicedesk. |
Phishing is een vorm van internetfraude waarbij criminelen proberen om je inloggegevens te krijgen. Phishing gebeurt meestal per e-mail, sms, WhatsApp, telefoon of via een online advertentie. Krijg je een bericht of telefoontje 'uit naam van jouw bank' waarin bijvoorbeeld gevraagd wordt om je bankgegevens door te geven of te wijzigen? Wees dan alert.
Uiteraard kan een dergelijk verzoek ook echt bij Knab vandaan komen, maar wij plaatsen hier nooit een directe link voor in ons bericht. In dat geval vragen we je om zelf naar de Knab App of de Persoonlijke Bankomgeving te gaan.
Heb je gegevens doorgegeven, maar vermoed je nu dat het een phishingbericht was? Neem dan zo snel mogelijk contact met ons op via de chat in de Knab App of via 020 303 1600.
Wel een phishingbericht ontvangen, maar er niet op gereageerd? In principe is er dan niets aan de hand, maar we raden je wel aan om je telefoon of computer te checken op virussen en malware. Daarnaast stellen wij het op prijs als je het bericht als bijlage door kan sturen naar valse-email@knab.nl.
Als je geen klant bent bij Knab, hoef je je in principe geen zorgen te maken. Ook in dit geval is het wel slim om je telefoon of computer te scannen op virussen of malware. Heb je daarnaast wel gegevens ingevuld, die je bij een andere bank gebruikt? Overweeg dan om daar uit voorzorg je wachtwoord te wijzigen.
Je hoeft je geen zorgen te maken, je loopt geen risico. Wel willen we je vragen om het ontvangen bericht als bijlage door te sturen naar valse-email@knab.nl.
Criminelen blijven hun phishing-methodes vernieuwen. Deze lijst is daarom zeker niet compleet.
Voor meer voorbeelden van phishing kun je hier kijken. Heb jij een phishingbericht ontvangen, maar zie je die er niet tussen? Deel het - als bijlage - met ons via valse-email@knab.nl. Dan plaatsen wij het op de pagina, om anderen te waarschuwen.
Je bent klant van Knab en hebt namens Knab een bericht ontvangen. Met al die phishing-aanvallen van de laatste tijd vraag jij je misschien af of het bericht dat je hebt ontvangen wel echt van ons afkomstig is. Begrijpelijk!
Je kunt berichten vanuit Knab herkennen, omdat ze in ieder geval een combinatie van onderstaande kenmerken bevatten:
Ben je klant bij Knab? Dan is de kans groot dat je een e-mail van ons hebt ontvangen waarin we je vragen om je opnieuw te identificeren via de Knab App.
Deze e-mail vind je misschien spannend, omdat criminelen ook om je gegevens kunnen vragen. Maar we kunnen je geruststellen: de e-mail is echt van ons afkomstig en geen phishing.
Je vindt van dit verzoek ook meldingen in de Knab App en in de Persoonlijke Bankomgeving. Zo weet je zeker dat het verzoek legitiem is, criminelen kunnen niet hier niet bijkomen.
Meer weten? Kijk dan hier.
Knab streeft ernaar om jou zo veilig mogelijk te laten bankieren. Wil je weten hoe we dit doen en hoe jij zelf kan bijdragen aan veilig online bankieren? Neem dan een kijkje op deze pagina's.