Wat is phishing?

Phishing is een vorm van internetfraude waarbij criminelen proberen om je inloggegevens te krijgen. Phishing gebeurt meestal per e-mail, maar kan ook op andere manieren plaatsvinden. Bijvoorbeeld via sms, telefoon of via een online advertentie.

Zo herken je phishing

  • Je ontvangt een onverwachte e-mail of sms van Knab of van een andere bank die niet persoonlijk aan jou is gericht.
  • Je ontvangt een e-mail of sms die taalkundig slecht is geschreven.
  • Je ontvangt een e-mail of sms waarin je wordt gevraagd te reageren en persoonlijke informatie en/of beveiligingscodes te geven.
  • Je ontvangt een e-mail of sms waarin wordt gedreigd met gevolgen als je niet direct reageert.
  • Je ontvangt een e-mail of sms waarin je wordt gevraagd de e-mail te beantwoorden via een website die met een link vermeld staat.
  • Je ziet een (online) advertentie van Knab die niet verwijst naar de website van Knab.
  • Je wordt gebeld met het verzoek om de beveiligingscodes van je cardreader door te geven.

Criminelen blijven hun phishing-methodes vernieuwen. Bovenstaande lijst is dan ook zeker niet compleet.

Voorbeelden van phishing

Een van de manieren waarop fraudeurs toegang proberen te krijgen tot jouw rekening, is via valse e-mails en sms-berichten. In deze berichten staat bijvoorbeeld een link naar een website die qua uiterlijk lijkt op de echte Knab-website. Op deze pagina word je gevraagd om codes in te vullen die je ontvangt per sms of aanmaakt met je bankpas en cardreader. Zogenaamd om bijvoorbeeld een “digitale machtiging te weigeren”, “je mobiele app te bevestigen” of “je cardreader te synchroniseren”. Deze codes gebruiken fraudeurs om in jouw naam de Knab App te registreren en zo toegang te krijgen tot jouw rekening.






Wat te doen bij phishing

Helaas kunnen berichten (bijvoorbeeld e-mails, sms'jes of advertenties) van internetcriminelen niet altijd worden voorkomen. Wij kunnen je wel adviseren wat je moet doen bij (poging tot) phishing: klik niet op de links!

Heb je wel op een link in een verdachte e-mail, sms of advertentie geklikt?

  • Vul je gegevens niet in op het scherm.
  • Sluit het scherm door op het kruisje rechtsboven in het scherm te klikken, of door je internetbrowser te sluiten.
  • Verwijder de e-mail uit je mailbox.
  • Controleer je computer of mobiele toestel op virussen en malware.
  • Ga naar de website van Knab, log in en wijzig je wachtwoord voor de website. De kans dat je gegevens oneigenlijk worden gebruikt, wordt hiermee verkleind. Let op: doe dit pas nadat je de virusscan hebt uitgevoerd!

Wij stellen het op prijs als je de phishing e-mail of advertentie (indien mogelijk als bijlage) doorstuurt naar valse-email@knab.nl.

Heb je toch persoonlijke gegevens verstrekt naar aanleiding van een phishing e-mail, sms of advertentie of op een andere manier waar je twijfels bij hebt? Meld dit dan alsjeblieft direct bij ons.

Let op: wij vragen je nooit telefonisch, per sms of per e-mail om je wachtwoord, pincode of App-toegangscode. Ook vragen wij je nooit om in te loggen op onze website via een link in een e-mail.

5 vragen en antwoorden over phishing

s