5 vragen en antwoorden over phishing

Je kunt phishing onder meer als volgt herkennen:

  • Je ontvangt een onverwachte e-mail van Knab of een andere bank die vaak niet persoonlijk aan jou is gericht.
  • Je ontvangt een e-mail die taalkundig slecht is geschreven.
  • Je ontvangt een e-mail waarin je wordt gevraagd te reageren en persoonlijke informatie en/of beveiligingscodes te geven.
  • Je ontvangt een e-mail waarin wordt gedreigd met gevolgen als je niet direct reageert.
  • Je ontvangt een e-mail waarin je wordt gevraagd de e-mail te beantwoorden via een website die met een link vermeld staat.
  • Je ziet een (online) advertentie van Knab die niet verwijst naar de website van Knab.
  • Je wordt gebeld met het verzoek om de beveiligingscodes van je cardreader door te geven.

Wat te doen bij phishing?

Helaas kunnen berichten (bijvoorbeeld e-mails of advertenties) van internetcriminelen niet altijd worden voorkomen. Wij kunnen je wel adviseren wat je moet doen bij (poging tot) phishing: klik niet op de links!

Heb je wel op een link in een verdachte e-mail of advertentie geklikt?

  • Vul je gegevens niet in op het scherm.
  • Sluit het scherm door op het kruisje rechtsboven in het scherm te klikken, of door je internetbrowser te sluiten.
  • Verwijder de e-mail uit je mailbox.
  • Controleer je computer of mobiele toestel op virussen en malware.
  • Ga naar de Knab website, log in en wijzig je wachtwoord voor de website. De kans dat je gegevens oneigenlijk worden gebruikt, wordt hiermee verkleind. Let op: doe dit pas nadat je de virusscan hebt uitgevoerd!

Wij stellen het op prijs als je de phishing e-mail of advertentie (indien mogelijk als bijlage) doorstuurt naar valse-email@knab.nl.

Heb je toch persoonlijke gegevens verstrekt naar aanleiding van een phishing e-mail, advertentie of op een andere manier waar je twijfels bij hebt? Meld dit dan alsjeblieft direct bij ons, via telefoonnummer 020-303 1600 of service@knab.nl. Let op: wij vragen je nooit telefonisch of per e-mail om je wachtwoord, pincode of App-toegangscode. Ook vragen wij je nooit om in te loggen op onze website via een link in een e-mail.

Voorbeelden van phishing

Hieronder vind je een aantal recente voorbeelden van phishing (klik om te vergroten).



Phishing via advertentie Google

Knab gebruikt cookies voor een goede werking van de site en het bieden van gepersonaliseerde informatie en aanbiedingen. Daarvoor analyseren we je online gedrag en de gegevens die bij ons van je bekend zijn. Ga je verder op de site? Dan stem je erin toe dat wij cookies plaatsen. Lees meer: cookiebeleid & instellingen wijzigen
Close