Trend 1

Boilerroomfraude (beleggingsfraude)

Bij beleggingsfraude word je – meestal via telefoon of e-mail - benaderd door een zogenaamde beleggingsexpert die een “interessant” beleggingsvoorstel heeft. De persoon – in werkelijkheid crimineel - belooft dat je snel een mooi rendement kunt realiseren. Ook hier passen ze meestal druk toe: je moet het liefst meteen beslissen of je het aanbod accepteert en je kunt direct beginnen.

In werkelijkheid krijg je aan het begin soms inderdaad wat geld gestort, waardoor je denkt dat je rendement maakt. Je raakt enthousiast en stort nog meer geld. Maar daarna verdwijnt je inleg snel en zie je het nooit meer terug.

Zo voorkom je boilerroomfraude

Onthoud ten eerste dat wanneer een voorstel te mooi klinkt om waar te zijn, dat het waarschijnlijk om oplichting gaat. Zeker de keuze om te gaan beleggen moet je zorgvuldig afwegen. Besluit je om het te doen? Zoek dan zelf contact met een betrouwbare organisatie die beleggingsproducten aanbiedt.

Vermoed je slachtoffer te zijn?

Denk jij dat je slachtoffer bent van fraude? Maak dan in ieder geval geen geld meer over naar deze partij en doe zo snel mogelijk aangifte bij de politie. Je kunt de zaak ook melden bij het meldpunt van de AFM.

Voorbeeld: De beleggingsadvertentie met een BN’er op sociale media

De laatste tijd lees je veel in het nieuws over bekende Nederlanders wiens afbeelding – vaak op sociale media - wordt misbruikt bij een beleggingsadvertentie. Laat jij je gegevens achter bij zo’n nepadvertentie? Dan nemen de criminelen snel contact met je op. Met allerlei mooie praatjes proberen ze je te overtuigen om direct geld te investeren. Net als die BN’er heeft gedaan. Trap je erin? Dan maak je in werkelijkheid geld over naar de crimineel.

Trend 2

Spoofing (bankhelpdeskfraude)

Spoofing betekent letterlijk ‘foppen’. Het is geen verrassing dat criminelen zich graag voordoen als medewerker van jouw bank. Helaas kunnen ze met een technisch trucje ervoor zorgen dat het echt lijkt alsof de bank je belt, sms’t of whatsappt.

Spoofing via telefoon

Je telefoon gaat over en op je telefoonscherm verschijnt ‘Knab’. Je neemt op in de veronderstelling dat je met een bankmedewerker spreekt. In werkelijkheid spreek je met een crimineel. Als je opneemt, probeert de crimineel je met een smoes onder druk te zetten om zo snel mogelijk iets te doen.

Zo voorkom je het

In het algemeen geldt: heb je een vreemd gesprek met een bankmedewerker? Twijfel je of je het moet vertrouwen? Hang direct op en bel de bank zelf terug. Wesley van Dreumel – verantwoordelijk voor het team binnen Knab dat fraude bestrijdt – schreef een uitgebreid artikel over hoe je spoofing via de telefoon herkent en voorkomt.

Voorbeeld: Scherm delen met een zogenaamde bankmedewerker

De zogenaamde bankmedewerker waarschuwt dat het geld op je rekening in acuut gevaar is: “Deel je scherm even via het programma AnyDesk en we lossen het samen meteen op.” Wanneer je dit doet, kan de crimineel de besturing van je computer overnemen en bijvoorbeeld geld overboeken naar zijn of haar eigen rekening.

Spoofing via een website

Je telefoon gaat over en op je telefoonscherm verschijnt ‘Knab’. Je neemt op in de veronderstelling dat je met een bankmedewerker spreekt. In werkelijkheid spreek je met een crimineel. Als je opneemt, probeert de crimineel je met een smoes onder druk te zetten om zo snel mogelijk iets te doen.

Zo voorkom je het

Deze specifieke vorm van spoofing kun je voorkomen door altijd zelf het volledige webadres van je bank te typen in de adresbalk van je browser. Of maak een bladwijzer – met de juiste URL - aan in je browser.

Voorbeeld: De valse bankwebsite via Google

Je googelt op Knab en klikt op de bovenste link van de zoekresultaten. Wat je niet doorhebt, is dat je klikt op een Google-advertentie die door de criminele organisatie is betaald. Je belandt op een website die tot in detail lijkt op de website van Knab. Je denkt in te loggen op je Persoonlijke Bankomgeving, maar in werkelijkheid laat je daarmee al je inloggegevens achter bij de criminele organisatie.