Download in de App store Ontdek het op Google Play

De Knab App: de volledige bank, veilig in je broekzak

De Knab App is de basis van de dienstverlening van Knab. Hoe? Don van Arem - verantwoordelijk voor alles van Knab wat je dagelijks gebruikt - beantwoordt een aantal veelgestelde vragen.

Veelgestelde vragen beantwoord door Don

Waarom heeft Knab een app?

Knab begon in 2012 als volledig digitale bank mét een mobiele app. Met deze app hebben klanten van Knab altijd en overal veilig toegang tot hun geldzaken. Zo draagt de app bij aan waar Knab voor staat, namelijk dat je beter inzicht en meer grip op je geldzaken krijgt. De Knab App is daarmee echt de basis van onze dienstverlening.

Zo kun je met de Knab App heel eenvoudig onderweg je saldo checken, online aankopen doen of een betaalverzoek sturen. Omdat je de Knab App vaak bij de hand hebt, biedt deze ook uitkomst voor ongepland gebruik. Bijvoorbeeld als je snel een verloren betaalpas wilt blokkeren of contact wilt opnemen met onze Servicedesk. Ook dat kan namelijk met de Knab App.

Vervangt de Knab App de cardreader?

Ja. Opdrachten zoals inloggen, betalingen goedkeuren en gegevens wijzigen bevestig je straks uitsluitend via de Knab App. Het is een gebruiksvriendelijker en veiliger alternatief voor de cardreader. De Knab App gebruikt de functies in je smartphone of tablet om je identiteit te verifiëren. Je bevestigt de opdrachten met een pincode, vingerafdruk of gezichtsscan. Deze techniek is minder kwetsbaar voor fraude en phishing dan bijvoorbeeld de codes die je gebruikt met de cardreader. Bovendien hoef je geen lange veiligheidscodes meer over te typen. Het is daardoor een stuk gemakkelijker en sneller.

Waarom stopt Knab met de cardreader?

Vanaf 1 juli kun je zonder Knab App niet meer bankieren bij Knab. Dat is de datum dat de Knab App de cardreader definitief vervangt. Alle opdrachten – zoals betalingen goedkeuren, inloggen op je persoonlijke bankomgeving en gegevens wijzigen – bevestig je vanaf dan via de Knab App.

Vanaf 1 juli kun je de cardreader dus niet meer gebruiken. We kiezen hiervoor omdat de techniek achter de cardreader gevoeliger is voor fraude en phishing dan de techniek van een smartphone of tablet. Veiligheid heeft bij ons absolute prioriteit. Daarnaast hoef je vanaf nu niet meer je cardreader erbij te pakken en codes over te typen. Zo wordt bankieren dus ook een stuk gebruiksvriendelijker.

Verdwijnt online bankieren via de Persoonlijke Bankomgeving?

Nee. De Persoonlijke Bankomgeving blijft bestaan. Je kunt dus nog gewoon via de computer online bankieren. Wel heb je straks de Knab App nodig om in te loggen op deze omgeving. Via de app bevestig je het verzoek dat je via de website doet om in te loggen. Je maakt dan gebruik van de identificatietechniek van de Knab App, die beter beschermd is tegen fraude en phishing.

Is het gebruiken van de Knab App verplicht?

Ja. Verplicht is misschien niet het goede woord, maar je kunt zonder de Knab App geen gebruik maken van cruciale onderdelen van onze dienstverlening. Bepaalde processen, zoals inloggen op een rekening, transacties bevestigen en identificatie, kunnen alleen via de Knab App. We doen dit zodat het eenvoudig en veilig is voor al onze klanten.

Als ik de Knab App niet wil of kan gebruiken, wat zijn dan mijn opties?

Dit is een lastige situatie. Uiteraard hopen we dat we je overtuigen van het nut en de veiligheid van de Knab App. Als klant moet je wel zelf een geschikt toestel hebben, zoals een smartphone of tablet. Verreweg de meeste toestellen zijn geschikt voor de Knab App. Heb je geen geschikt toestel, dan zou je er een moeten aanschaffen om bij Knab te kunnen blijven bankieren.

Uiteraard kun je er ook voor kiezen om niet langer bij Knab te bankieren. Dat zouden we jammer vinden, maar we helpen je graag bij het vinden van een bank die bij je past én het overzetten van al je geldzaken.



De Knab App: alles om je geldzaken makkelijker te maken

Je kunt vrijwel al je bankzaken regelen met de Knab App. Hoe je daarmee aan de slag gaat, legt app-ontwikkelaar Marcel Kalse uit in deze video.

Veelgestelde vragen beantwoord door Marcel

Wat kun je allemaal met de Knab App?

Met de Knab App regel je vrijwel al je geldzaken. Je gebruikt de Knab App bijvoorbeeld om veilig online in te loggen op de Persoonlijke Bankomgeving en betaalopdrachten te bevestigen. Als je online een aankoop doet en betaalt met iDEAL, bevestig je dit met de Knab App.

Je kunt met de app uiteraard ook je saldo checken, een betaalverzoek sturen of een betaalalert instellen. Of open - zonder extra kosten - een nieuwe spaar- of betaalrekening, wijzig je gegevens of blokkeer een betaalpas. Contact nodig met een van onze Service Experts? Via de Knab App start je direct een beveiligde chat, zodat we je meteen kunnen helpen.

Welke functies zijn uniek voor de Knab App?

Een aantal functies van je Knab-rekening kun je alleen gebruiken in de Knab App. Zo geeft de Knab App - als je daar toestemming voor hebt gegeven - op basis van je locatie bijvoorbeeld relevante wisselkoersinformatie. Benieuwd waar de dichtstbijzijnde geldautomaat is? De Knab App laat het je zien. Je kunt ook bepaalde betaal- of spaarrekeningen onzichtbaar maken in je overzicht, zodat je deze niet altijd ziet wanneer je de app opent. In de toekomst ondersteunen we ook mobiel betalen, zodat je met de Knab App een betaling in de winkel kunt doen.

Er zijn ook functies die net wat handiger werken in de Knab App. Zo kun je betaalverzoeken direct delen via WhatsApp, e-mail of sms met de contacten in je telefoon. En als je chat met een van onze Service Experts via de app, sturen we je een notificatie zodra je antwoord hebt. Je hoeft dus niet ingelogd te blijven terwijl je op antwoord wacht.

Sommige processen - zoals inloggen, opdrachten bevestigen en identificeren - kunnen straks alleen nog met de Knab App. Je gebruikt dan de veilige techniek van de app en logt in met een pincode, vingerafdruk of gezichtsscan in combinatie met de geregistreerde Knab App.

Hoe activeer ik de Knab App?

Als je de Knab App voor de eerste keer opstart, moet je de app eenmalig registreren. Dat doe je door met de app een foto te maken van je identiteitsbewijs en je gezicht, een zogenaamde ‘selfie’. We maken gebruik van software die vergelijkt of de selfie overeenkomt met het gezichtsprofiel op je identiteitsbewijs. Zo weten we zeker dat jij de houder bent van het identiteitsbewijs. Voor de veiligheid wordt deze selfie ook opgeslagen, zodat we kunnen aantonen dat jij de app hebt geregistreerd.

Met de gegevens op je legitimatiebewijs zoeken we de juiste rekeninggegevens op en koppelen deze aan de app. Als je wil, kun je ook vingerafdruk- en gezichtsherkenning toevoegen, zodat je in het vervolg heel makkelijk toegang krijgt tot de app. En anderen uiteraard niet. De kenmerken van je vingerafdruk of het gezichtsprofiel dat je hiervoor gebruikt, ontvangen wij niet.

Wat zijn de minimale systeemeisen van de app?

Je kunt de Knab App alleen installeren op een smartphone of tablet met het besturingssysteem Android (van Google) of iOS (van Apple). Apparaten met Android moeten minimaal versie 5.0 of hoger hebben. De nieuwste versie van dit besturingssysteem kun je vaak downloaden via het instellingenmenu van je telefoon. Voor de iPhone of iPad is de applicatie beschikbaar voor versie iOS 11 of hoger. De nieuwste versie van dit besturingssysteem kun je downloaden via de App Store.



Veilig bankieren: goed geregeld in de Knab App

Veel klanten stellen vragen over de veiligheid van bankieren met een app. Peter-Jan Kortlever - verantwoordelijk voor de veiligheid van bankieren bij Knab - vertelt wat wij doen om de app te beveiligen. En wat je zelf kunt doen.

Veelgestelde vragen beantwoord door Peter-Jan

Waarom is bankieren via de Knab App veilig?

De Knab App maakt gebruik van multi-factor authenticatie. Dit betekent dat je een combinatie van verschillende veiligheidsfactoren gebruikt om te verifiëren dat jij degene bent die je zegt dat je bent. Deze combinatie maakt inloggen met de Knab App veilig.

De eerste veiligheidsfactor is altijd de app zelf, of eigenlijk: het apparaat waarop je de app hebt geïnstalleerd. Als je de app registreert, koppelen wij een uniek kenmerk van je smartphone of tablet aan je account bij Knab. Iedere keer dat je inlogt, controleren wij of dit kenmerk overeenkomt met het kenmerk dat bij ons is geregistreerd. Je kunt dus niet zomaar een ander apparaat gebruiken. Alleen als je het juiste apparaat in bezit ‘hebt’, krijg je toegang tot je rekeninggegevens.

De tweede veiligheidsfactor is een pincode, vingerafdruk of gezichtsscan. Welke je gebruikt kies je zelf. De tweede veiligheidsfactor is dus iets dat je moet ‘kennen’ of ‘zijn’. Door deze combinatie van factoren weten we zeker dat jij met jouw smartphone of tablet probeert in te loggen. De correcte vingerafdruk of gezichtsscan die toegang geeft tot de app wordt op je smartphone of tablet opgeslagen. Knab ontvangt de kenmerken van deze vingerafdruk of gezichtsscan dus niet. Alleen jijzelf kent de pincode, dus ga daar ook zorgvuldig mee om.

Wat gebeurt er als mijn telefoon of tablet in verkeerde handen komen?

Als je apparaat met Knab App in verkeerde handen komt, is slechts één veiligheidsfactor doorbroken. Iemand anders heeft nu immers het toestel met jouw geregistreerde Knab App in bezit. Om toegang te krijgen tot de rekeninggegevens moet ook de tweede veiligheidsfactor nog ingevoerd worden. Hiervoor is dus je pincode, vingerafdruk of gezichtsscan nodig.

Het is niet mogelijk om alle mogelijke toegangscodes te proberen om toch toegang te krijgen. De app blokkeert na drie mislukte pogingen. Het apparaat wordt dan automatisch ontkoppeld. Je moet deze dan eerst opnieuw registreren, voordat je weer kunt inloggen. Je kunt uiteraard ook jouw Knab App op afstand blokkeren. Dit kun je doen via een ander apparaat waarop je de Knab App hebt geregistreerd, of via onze Servicedesk.

Niet alleen de toegang tot je Knab App is beschermd met deze multi-factor authenticatie, de registratie van de app op jouw toestel is dat ook. Hiervoor gebruik je een combinatie van je legitimatiebewijs en een gezichtsscan. Ook dit is een combinatie van iets wat je hebt en iets wat je bent. Als de app blokkeert, moet iemand dus opnieuw twee veiligheidsfactoren zien te kraken om toegang te krijgen tot de rekening.

Kan iemand op afstand toegang krijgen tot mijn Knab App?

Je kunt je afvragen of iemand zonder jouw telefoon of tablet toch toegang kan krijgen tot de Knab App. Daar is de Knab App tegen beveiligd. Hiervoor gebruiken we een veiligheidscertificaat. Dit certificaat wordt alleen afgegeven als de app wordt gebruikt op een geregistreerd toestel.

Bij elk verzoek dat de Knab App doet om rekeninggegevens te raadplegen of transacties uit te voeren, controleert Knab of er een geldig certificaat is. Is het certificaat niet geldig, dan worden er geen gegevens verstrekt of transacties uitgevoerd.

Hoe is de verbinding tussen de Knab App en Knab beveiligd?

De communicatie tussen de Knab App en de datacenters van Knab verloopt via een beveiligde verbinding. Ook de datacenters zelf zijn beveiligd. Over de details van de beveiliging wijden we vanzelfsprekend niet uit, maar het is op het niveau dat je van een digitale bank mag verwachten. Deze beveiliging wordt ook continu gecontroleerd, zowel door Knab zelf als door externe gespecialiseerde bedrijven.

Wat kan ik zelf doen om de Knab App veilig te gebruiken?

Naast de maatregelen die Knab heeft genomen om de Knab App zo veilig mogelijk te maken, kun je ook zelf nog een aantal dingen doen om je rekening bij Knab optimaal te beschermen.

Kies allereerst een moeilijk te raden toegangscode en houd deze strikt geheim. De Knab App laat te eenvoudige codes zoals 0000 of 1234 niet toe. Kies ook liever niet voor je geboortejaar of -datum, aangezien dit eenvoudig te achterhalen is.

Log alleen in op de Knab App als je het netwerk waarmee je verbonden bent vertrouwt. Thuis kun je met een gerust hart bankieren op de beveiligde wifi- of het 4G/5G-netwerk van je provider. Ben je onderweg? Gebruik dan bij voorkeur het 4G/5G-netwerk. Vermijd in ieder geval openbare wifi-netwerken.



Jouw privacy in de Knab App

Als je de Knab App gebruikt, verwerken we bepaalde gegevens. Onze functionaris gegevensbescherming Tinga Kleefman, legt uit welke gegevens dit zijn en wat we hiermee doen.

Veelgestelde vragen beantwoord door Tinga

Wat doet een Functionaris Gegevensbescherming precies?

De Functionaris Gegevensbescherming houdt binnen de organisatie toezicht op de toepassing en naleving van de Algemene verordening gegevensbescherming. Sommige organisaties, zoals banken, zijn verplicht om een Functionaris Gegevensbescherming aan te stellen. Ik zie er dus op toe dat Knab alleen die gegevens verwerkt binnen de grenzen van de privacy wetgeving.

Hoe kijk je vanuit jouw rol naar de Knab App?

Het is voor klanten onmisbaar om overal en altijd veilig toegang te hebben tot hun geldzaken bij Knab. Vanuit mijn rol kijk ik vooral naar hoe we de privacy van onze klanten hierbij zo goed mogelijk kunnen waarborgen. In de Knab App hebben we diverse maatregelen genomen om de privacy van de gebruiker te beschermen. Bij elke functie in de Knab App waarbij persoonlijke gegevens worden gebruikt, is de vraag altijd wat het nut voor de gebruiker en wat het nut voor Knab is. Daarbij kijk ik niet alleen naar wat daarover aan de klanten wordt uitgelegd, maar ook hoe de privacygevoelige gegevens in alle systemen wordt verwerkt.

De Knab App verzamelt diverse persoonsgegevens zoals een vingerafdruk en gezichtsscan. Wat doet Knab met deze gegevens?

De Knab App heeft inderdaad diverse functies die gebruikmaken van jouw persoonsgegevens, zoals een vingerafdruk of gezichtsscan. Niet al deze informatie wordt ook door Knab verwerkt. Soms wordt een proces volledig op je smartphone of tablet uitgevoerd en ontvangt Knab de gegevens niet. Dit geldt bijvoorbeeld voor het bevestigen van transacties via een vingerafdruk of gezichtsscan. Je smartphone maakt de scan en vergelijkt die met het profiel dat in je smartphone is opgeslagen. Knab ontvangt alleen het resultaat van die vergelijking.

Het uitgangspunt is dat we als Knab geen gegevens verwerken die we niet nodig hebben. In het privacy statement op knab.nl/privacy staat precies omschreven welke gegevens we van je verwerken en met welk doel.

Worden er ook gegevens aan derden verstrekt?

Ja. In ons privacy statement leggen we uit welke persoonsgegevens we aan wie verstrekken. Door bijvoorbeeld de Knab App te downloaden weet het besturingssysteem van je apparaat dat je de Knab Bankieren app hebt. De aanbieder kan daaruit afleiden dat je klant bent van Knab.

Daarnaast meten we ook hoe je de Knab App gebruikt. Daarvoor gebruiken we systemen van externe partijen. We doen dit zodat we kunnen bijhouden welke functies veel gebruikt worden en waar problemen bestaan. Zo kunnen we onze dienstverlening verder verbeteren. We verwerken ook statistieken om het effect van onze marketingactiviteiten te meten. We hebben uiteraard wel maatregelen getroffen dat deze partijen niet kunnen meekijken naar je bancaire gegevens, zoals saldo-informatie. Daarnaast verstrekken we ook bijvoorbeeld aan de Belastingdienst of politie persoonsgegevens als de Wet ons daartoe verplicht.

Als je een betaalrekening hebt, dan heeft ook onze leverancier van betaalpassen gegevens van ons ontvangen om de betaalpas te kunnen maken en naar je te kunnen versturen.

Hoe beschermt Knab mijn privacy?

Binnen Knab hebben alleen diegenen toegang tot de aangeleverde gegevens die dat voor de uitvoering van hun werk nodig hebben. Deze medewerkers zijn voorafgaand aan hun dienstverband zorgvuldig gescreend. Alle medewerkers hebben ook de bankierseed afgelegd en zijn gebonden aan geheimhouding.

Voor bepaalde persoonsgegevens nemen we aanvullende maatregelen om je privacy te beschermen. Zo voorzien we de kopie van het legitimatiebewijs die je bij ons aanlevert van een watermerk van Knab. Het is daarmee niet mogelijk dat deze kopie voor andere doeleinden gebruikt wordt dan identificatie bij Knab. En mocht een legitimatiebewijs onverhoopt vanuit ons systeem ooit in verkeerde handen vallen, dan is op die manier herleidbaar waar het document vandaan komt.

Wat kan ik als gebruiker van de Knab App doen om mijn privacy te beschermen?

Het allerbelangrijkste is: houd de toegangscodes geheim.

Wil je geen marketingberichten ontvangen, dan kun je dit in de Knab App aangeven. Via het menu ‘Instellingen’ kun je bij ‘Gegevensbescherming’ je toestemmingen of voorkeuren voor marketingberichten aanpassen.



Opnieuw identificeren: hoe en waarom?

Alle klanten van Knab die voor oktober 2019 klant zijn geworden moeten zich opnieuw identificeren. Identificatie-expert Ralph Kuijer vertelt je waarom we dit doen en hoe je deze stappen zelf doorloopt in de Knab App.

Veelgestelde vragen beantwoord door Ralph

Waarom moeten klanten zich opnieuw identificeren?

Banken vervullen een poortwachtersfunctie in de strijd tegen fraude, witwassen en financiering van terrorisme. Ook Knab helpt hier vanzelfsprekend aan mee. Dat willen we graag, maar is ook wettelijk vastgelegd in de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft). We moeten bijvoorbeeld de identiteit van onze klanten controleren en weten waarvoor rekening(en) bij Knab gebruikt worden.

In oktober 2019 hebben we de registratieprocedure voor nieuwe klanten aangepast en verbeterd. We stellen meer vragen over de persoonlijke situatie of bedrijfsactiviteiten en hebben de manier van identificeren aangepast. Hierdoor kunnen we criminele activiteiten makkelijker opsporen en het financiële systeem beter beschermen. Zo kunnen we onze poortwachtersfunctie goed uitvoeren en houden we bankieren bij Knab veilig voor iedereen. We vragen al onze klanten om zich opnieuw bij ons te identificeren volgens deze nieuwe procedure.

Waarom kan dit alleen via de Knab App?

Knab is een volledig digitale bank. We moeten onze klanten daarom op afstand identificeren. Dat kan, maar we zijn wel genoodzaakt om aanvullende inspanning te verrichten om er zeker van te zijn dat de opgegeven identiteit correct is. Met de Knab App kunnen we dit goed controleren.

De Knab App heeft de mogelijkheid de chip in je legitimatiebewijs uit te lezen. Daarnaast kun je met de Knab App ook een foto maken van je legitimatiebewijs. Zo kunnen we de gegevens op de foto vergelijken met de gegevens op de chip, en nogmaals met de gegevens die we al van je hadden. Zo weten we zeker dat de opgegeven identiteit correct is.

Hoe gaat de (her)identificatie precies in zijn werk?

Je ontvangt vanzelf bericht als jij je opnieuw moet identificeren. Vanaf dat moment verschijnt er ook een melding in het overzichtsscherm van de Knab App. Via deze melding start je de (her)identificatie. De (her)identificatie bestaat uit twee delen. De eerste stap is het scannen van je legitimatiebewijs. In stap 2 beantwoord je een aantal vragen over je rekening. Als je beide stappen hebt doorlopen, ben je klaar.

Hoe scan ik mijn legitimatiebewijs?

Voor het scannen van je legitimatiebewijs kun je een identiteitskaart, paspoort of verblijfsdocument gebruiken. Een rijbewijs is helaas niet toegestaan, want hierop staan niet alle gegevens die we nodig hebben. Selecteer het document dat je wilt gebruiken. Met de camera van je apparaat maak je eerst een foto van het document. Lijn je legitimatiebewijs zo uit dat alles binnen de aangegeven kaders valt. De app maakt automatisch een foto. Controleer of alle gegevens op deze foto scherp en goed leesbaar zijn en of het kader klopt. Als dit zo is, kun je door naar de volgende stap.

De tweede stap is het uitlezen van de gegevens op de chip van je legitimatiebewijs. Hiervoor gebruik je de NFC-functie van je apparaat. Schakel NFC in, verwijder een eventueel hoesje en leg je telefoon op je legitimatiebewijs. Beweeg nu rustig je apparaat over je legitimatiebewijs totdat er contact wordt gemaakt met de chip. Je voelt dan een trilling. Het uitlezen van de gegevens duurt vervolgens enkele seconden. Controleer of alle gegevens kloppen en ga door naar de volgende stap. Heeft je apparaat geen NFC of lukt het maken van de scan niet? Dan kun je deze stap overslaan.

Welke vragen moet ik over mijn rekening beantwoorden?

In het tweede deel van de (her)identificatie stellen we een aantal vragen over je rekening(en) bij Knab. De vragen gaan onder andere over het doel van de rekeningen en de herkomst van je vermogen. We stellen alle particuliere klanten dezelfde vragen. Zakelijke klanten stellen we vragen op basis van hun bedrijfsprofiel.

In sommige gevallen kunnen de antwoorden die je geeft nieuwe vragen oproepen. En in sommige gevallen kan aanvullend onderzoek nodig zijn. Je ontvangt hierover vanzelf bericht.

Waar kan ik terecht voor hulp?

Mocht je er zelf niet helemaal uitkomen, dan helpen we je graag om de stappen succesvol te doorlopen. Neem contact op met onze speciaal getrainde Service Experts via het telefoonnummer 020 – 303 1602.