Phishing

Ben je klant bij Knab en heb je op een link geklikt in een phishingbericht? Neem dan direct contact op met de Servicedesk. Niet geklikt? Bel ons dan niet, maar stuur het bericht dat je hebt ontvangen als bijlage door naar valse-email@knab.nl.

Wat is phishing?

Phishing is een vorm van internetfraude waarbij criminelen proberen om je inloggegevens te krijgen. Phishing gebeurt meestal per e-mail, sms, WhatsApp, telefoon of via een online advertentie. Krijg je een bericht of telefoontje 'uit naam van jouw bank' waarin bijvoorbeeld gevraagd wordt om je bankgegevens door te geven of te wijzigen? Wees dan alert.

Uiteraard kan een dergelijk verzoek ook echt bij Knab vandaan komen, maar wij plaatsen hier nooit een directe link voor in ons bericht. In dat geval vragen we je om zelf naar de Knab App of de Persoonlijke Bankomgeving te gaan.

Phishingbericht melden

Klant van Knab en gegevens doorgegeven

Klant van Knab en gegevens doorgegeven

Heb je gegevens doorgegeven, maar vermoed je nu dat het een phishingbericht was? Neem dan zo snel mogelijk contact met ons op via de chat in de Knab App of via 020 303 1600.

Klant bij Knab en geen gegevens doorgegeven

Klant bij Knab en geen gegevens doorgegeven

Wel een phishingbericht ontvangen, maar er niet op gereageerd? In principe is er dan niets aan de hand, maar we raden je wel aan om je telefoon of computer te checken op virussen en malware. Daarnaast stellen wij het op prijs als je het bericht als bijlage door kan sturen naar valse-email@knab.nl.

Geen klant bij Knab, wel gegevens doorgegeven

Geen klant bij Knab, wel gegevens doorgegeven

Als je geen klant bent bij Knab, hoef je je in principe geen zorgen te maken. Ook in dit geval is het wel slim om je telefoon of computer te scannen op virussen of malware. Heb je daarnaast wel gegevens ingevuld, die je bij een andere bank gebruikt? Overweeg dan om daar uit voorzorg je wachtwoord te wijzigen.

Geen klant bij Knab en geen gegevens doorgegeven

Geen klant bij Knab en geen gegevens doorgegeven

Je hoeft je geen zorgen te maken, je loopt geen risico. Wel willen we je vragen om het ontvangen bericht als bijlage door te sturen naar valse-email@knab.nl.

HEB IK EEN PHISHING-BERICHT ONTVANGEN?

Zo herken je phishing

Criminelen blijven hun phishing-methodes vernieuwen. Deze lijst is daarom zeker niet compleet.

  • Je ontvangt een onverwachte e-mail of sms van Knab of van een andere bank die niet persoonlijk aan jou is gericht.
  • Je ontvangt een e-mail of sms die taalkundig slecht is geschreven.
  • Je ontvangt een telefoontje, e-mail of sms waarin je wordt gevraagd te reageren en persoonlijke informatie en/of beveiligingscodes te geven.
  • Je ontvangt een telefoontje, e-mail of sms waarin wordt gedreigd met gevolgen als je niet direct reageert.
  • Je ontvangt een e-mail of sms waarin je wordt gevraagd de e-mail te beantwoorden via een website die met een link vermeld staat.
  • Je ziet een (online) advertentie van Knab die niet verwijst naar de website van Knab.
  • Je wordt gebeld met het verzoek om de beveiligingscodes van je cardreader door te geven.

ZO KAN PHISHING ERUIT ZIEN

Voorbeelden phishing

Voor meer voorbeelden van phishing kun je hier kijken. Heb jij een phishingbericht ontvangen, maar zie je die er niet tussen? Deel het - als bijlage - met ons via valse-email@knab.nl. Dan plaatsen wij het op de pagina, om anderen te waarschuwen.

SMS

‎Phishing voorbeeld via SMS.

section image

Advertenties

Phishing voorbeeld via een Google advertentie.

section image

E-mail

Phishing voorbeeld via e-mail.

section image

IS DIT BERICHT ECHT VAN KNAB?

Zo herken je berichten van Knab

Je bent klant van Knab en hebt namens Knab een bericht ontvangen. Met al die phishing-aanvallen van de laatste tijd vraag jij je misschien af of het bericht dat je hebt ontvangen wel echt van ons afkomstig is. Begrijpelijk!

Je kunt berichten vanuit Knab herkennen, omdat ze in ieder geval een combinatie van onderstaande kenmerken bevatten:

  • Onze berichten bevatten nooit directe links naar je Persoonlijke Bankomgeving of de Knab App. Ook niet naar de inlogpagina.
  • Heb je een verzoek van ons gekregen om je opnieuw te identificeren? Dan vind je hier ook een melding over in de Knab App en de Persoonlijke Bankomgeving.
  • Wij vragen in een e-mail of sms nooit naar persoonlijke gegevens en cardreader-, pin- of QR-codes.
  • E-mails van ons ontvang je uitsluitend van mailadressen die eindigen op @knab.nl.
  • Wij dreigen nooit direct met gevolgen als je niet onmiddellijk reageert.
  • Onze e-berichten zijn altijd persoonlijk aan jou gericht. Je krijgt van ons nooit een bericht met "Beste mevrouw/meneer" als aanhef.

DIT KOMT WÉL VANUIT KNAB

Opnieuw identificeren als klant

Ben je klant bij Knab? Dan is de kans groot dat je een e-mail van ons hebt ontvangen waarin we je vragen om je opnieuw te identificeren via de Knab App.

Deze e-mail vind je misschien spannend, omdat criminelen ook om je gegevens kunnen vragen. Maar we kunnen je geruststellen: de e-mail is echt van ons afkomstig en geen phishing.

Je vindt van dit verzoek ook meldingen in de Knab App en in de Persoonlijke Bankomgeving. Zo weet je zeker dat het verzoek legitiem is, criminelen kunnen hier niet bijkomen.

Meer weten? Kijk dan hier.

Veilig bankieren bij Knab

Knab streeft ernaar om jou zo veilig mogelijk te laten bankieren. Wil je weten hoe we dit doen en hoe jij zelf kan bijdragen aan veilig online bankieren? Neem dan een kijkje op deze pagina's.

Veilig internetbankieren

Veilig mobiel bankieren

Privacy

Veilig geld

Dit vind je misschien ook interessant

Veiligheid