Het is erg vervelend als je online een betaling doet, waarbij de ander zijn afspraken niet nakomt. Probeer er met de verkopende partij in eerste instantie zelf uit te komen. Ontvang je desondanks de betaalde spullen of diensten niet? Dan kun je hiervan aangifte doen. Dat kan online via www.politie.nl.

Oplichting bij een aankoop via internet, wat nu?

Heb je geld overgemaakt naar een betaalrekening bij Knab, maar vermoed je dat je te maken hebt met een oplichter? Dan nemen wij je melding van oplichting in behandeling zodra we het proces-verbaal van de aangifte hebben ontvangen. Helaas kunnen wij het bedrag dat je naar de Knab rekening hebt overgemaakt, niet naar je terugstorten. Dit omdat de betaling met jouw bevestiging is uitgevoerd.

Is degene naar wie je het geld hebt overgemaakt geen klant van Knab? Dan adviseren we je om de oplichting bij die betreffende bank te melden. Via het IBAN kun je achterhalen bij welke bank de begunstigde bankiert.

Wat kun jij doen?

Wij adviseren je om direct aangifte te doen van oplichting. Als het Openbaar Ministerie de verdachte vervolgt, kun je je aansluiten bij de aanklacht om zo mogelijk je geld terug te krijgen. Bankiert degene naar wie je geld hebt overgemaakt bij Knab? Stuur dan het proces-verbaal naar fraude@knab.nl. Eventueel kun je bij de aanbieder van de advertentie, bijvoorbeeld Marktplaats of eBay, een melding doen van oplichting.

Wat doen wij?

Zodra wij je proces-verbaal ontvangen, nemen wij deze in behandeling. De aangiftes over internetoplichting worden door de politie verzameld bij het Landelijk Meldpunt Internetoplichting (LMIO). Zodra Knab een melding van het LMIO krijgt, of wanneer wij meerdere signalen van internetoplichting van andere personen over een rekeninghouder bij Knab hebben ontvangen, starten wij een onderzoek. Als hieruit blijkt dat er sprake is van oplichting, blokkeren wij de rekening.

Wat kun je doen om veilig te kopen via internet?

  • Voordat je een betaling doet, kun je via Mijnpolitie.nl controleren of het rekeningnummer van de verkoper bekend is bij de politie in verband met meldingen over fraude.
  • Zorg dat je bij een aankoop van een particuliere aanbieder in bezit bent van de naam, het adres en de woonplaats van de verkoper.
  • Doe je aankopen zoveel mogelijk bij websites die een erkend keurmerk hebben, zoals het Thuiswinkel Waarborg. Meer informatie over de verschillende keurmerken vind je op Consuwijzer.nl.
  • Controleer hier of de website daadwerkelijk een keurmerk heeft. Er zijn namelijk ook oplichters die dit keurmerk wel vermelden op hun website, terwijl zij niet zijn aangesloten.
  • Controleer via de website van de Kamer van Koophandel of de website vermeld staat als bedrijf, inclusief contactgegevens.
  • Doe online aankopen met een creditcard. Deze betalingen hebben vaak een extra beveiliging. Ook zijn je aankopen dan vaak verzekerd met een aankoopverzekering.

Aankopen met je Knab Visa Card

Heb je (online) een aankoop betaald met je Knab Visa Card en wordt deze niet geleverd? Meld dit dan bij Knab. Je bent hier via Visa voor verzekerd. Lees meer

Veilig bankieren bij Knab
Knab gebruikt cookies voor een goede werking van de site en het bieden van gepersonaliseerde informatie en aanbiedingen. Daarvoor analyseren we je online gedrag en de gegevens die bij ons van je bekend zijn. Ga je verder op de site? Dan stem je erin toe dat wij cookies plaatsen. Lees meer: cookiebeleid & instellingen wijzigen
Close