Samenvatting

"Let's talk about sex, baby
Let's talk about you and me
Let's talk about all the good things and the bad things that may be,
Let’s talk about Sex ..."

Als je dit meezingt zing je één van de recente hit-singles van Music at Work: ‘SEX’.

Music at Work is een ‘one-of-a-kind’ Nederlands bedrijf dat internationaal toptalent - van songwriters, producers, DJs, tot bijzondere zangers & zangeressen - in staat stelt wereldwijd succesvolle songs uit te brengen. Sinds 2014 is Music at Work in korte tijd uitgegroeid tot een intercontinentaal opererende ‘music company’ dat de ‘music scene’ in Amsterdam verbindt met die van Los Angeles.

Music at Work - onder leiding van muziek alleskenner Rick Haayen (46) zoon van Freddy Haayen (voormalig manager en producer van Golden Earring) werkt – samen met de door hen vertegenwoordigde muziek talenten - dagelijks aan ‘musical assets’ zoals hits, songs, DJ acts, optredens & events en nog veel meer.

Check hier de introductie video van Music at Work ‘music that works’.

Vanaf de start van het bedrijf is er een jaarlijkse omzetgroei zichtbaar. Voor 2018 is de verwachte omzetgroei € 800.000 die voor bijna 2/3 onderbouwd wordt met getekende contracten. Hierdoor beoordeelt Knab Crowdfunding de prognose van hoge kwaliteit en houdbaar voor in de toekomst. De onderneming vraagt mede voor deze groei een financiering aan via Knab Crowdfunding.

Als investeerder verkrijg je onder andere een eerste pandrecht op de immateriële vaste activa (royalties). Verder geeft de ondernemer een gezamenlijke, persoonlijke borgstelling van morele waarde af ter hoogte van € 200.000.

Financierings-behoefte

De gevraagde financiering via Knab Crowdfunding bedraagt € 200.000. De looptijd is 48 maanden met een lineaire maandelijkse aflossing. De rente bedraagt 9,0% gedurende de gehele looptijd.

Structuur
 

Een organigram van Music at Work vind je onder het kopje 'Onderneming'.

Risico
 

Dun & Bradstreet kwalificeert de onderneming met een score Laag risico. De overall Collin Credit Score is Voldoende. De debiteuren voor de financiering zijn Music at Work B.V. en Sportshark Holding B.V. De ondernemer en zijn echtgenote geven een gezamenlijke, persoonlijke borgstelling af ter hoogte van € 200.000 welke op dit moment van morele waarde is. Op het niveau van Sportshark Holding B.V. wordt een geconsolideerde niet-onttrekkingsverklaring afgegeven van 40%. Ook wordt de inventaris van Music at Work B.V. verpand. Tenslotte worden de huidige en toekomstige royalties (intellectueel eigendom) van Music at Work B.V. verpand aan de investeerders van Knab Crowdfunding.

Leendoel

De financiering zal worden aangewend voor de inkoop van 25% aandelen Music at Work B.V. door Sportshark Holding B.V. waardoor zij 100% aandeelhouder wordt. Deze inkoop gaat gepaard met de herfinanciering van een door de verkopende partij verstrekte onderhandse lening. Het restant van de financiering wordt ingezet voor de groei van Music at Work B.V., en dan met name gericht op de uitbreiding van de activiteiten met een eigen muziekuitgeverij LA*AMS Publishing (auteursrechten) en platenmaatschappij LA*AMS Recordings (audiorechten).

Omdat Music at Work een sterkgroeiend bedrijf betreft is de verwachting dat er op korte termijn tweede groeifinanciering gevraagd wordt via Knab Crowdfunding.

Ondernemer

Rick Haayen (46), geboren in Den Haag als zoon van de succesvolle muziek ondernemer Freddy Haayen, groeide op in New York. Zijn thuis was de verzamelplaats voor de artiesten, songwriters en producers die vader Freddy representeerde. ‘Music & Management’ is Rick dan ook met de paplepel ingegoten.

Na zijn opleiding aan de prestigieuze University of Pennsylvania (The Wharton School) en The Nijenrode Business School begon Rick zijn carrière bij The Universal Music Group in zowel Amsterdam als Los Angeles, waar hij Internationale campagnes begeleiden van o.a. LIVE, Mary J Blige, Shaggy, No Doubt, Blink 182 en vele andere artiesten.

Zijn talent, kennis en eigen visie op de muziek industrie brachten Rick via The Entertainment Group, CNR & V2 Benelux naar Montana ECI, waar hij mede het management verzorgde voor de ‘top-notch’ DJs als Afrojack, R3hab, Quintino en Sydney Samson.

Na een jarenlang trackrecord (20 jaar) in de muziekindustrie te hebben opgebouwd besluit Rick om per 2014 zelfstandig te gaan ondernemen onder de naam Music at Work. Het internationale netwerk, zijn muzikale en tweetalige (culturele) opvoeding en zijn eigentijdse propositie zijn belangrijke factoren die Rick en Music at Work zo onderscheidend maken. Naast zijn activiteiten voor Music at Work is Rick een gewaardeerd en gekozen ‘Voting Member of the Recording Academy – The Grammy’s’.

 

Onderneming

Visie

Rick Haayen startte Music at Work in 2014 en heeft momenteel twee vestigingen in zowel Amsterdam (2015) als in Los Angeles (2016). Rick heeft een bedrijf weten op te bouwen waar een vast team van muziekspecialisten dagelijks invulling geeft aan de visie en ambitie die Music at Work nastreeft, namelijk:

  • het creëren en uitbrengen van popsongs & hits & het beheren van de rechten.
  • het professioneel begeleiden & managen van artiesten, DJ acts en muziek events.

Missie

De missie van Music at Work is om de twee vooraanstaande communities (Los Angeles en Amsterdam) in de internationale muziekgemeenschap zo met elkaar te verbinden dat Music at Work ‘the place to be’ is dat unieke popmuziek maakt, uitgeeft en distribueert.

Dienstverlening

Samengevat bestaan de activiteiten van de onderneming uit:

  • 1) Consultancy en Management - vertegenwoordiging en begeleiding van artiesten.
  • 2) Publishing en Rights
  • 3) Verhuur studio’s Los Angeles en Amsterdam (Diemen)

Onderscheidend Vermogen

Uniek aan Music at Work is dat het bedrijf de gehele waardeketen binnen de muziek vertegenwoordigt - van productie, vertegenwoordiging tot beheer - en actief is in de meest vooruitstrevende markten (Europa en Amerika).

Muziekportfolio

Music at Work bouwt aan een commercieel portfolio van liedjes, muziekrechten en auteursrechten. Hieronder vind je vijf ‘tracks’ waaraan Music at Work heeft meegewerkt die bovenin de wereldwijde Spotify Top 50 hebben gestaan:

Music at Work heeft verder de eerste grote track in LA*AMS Publishing (handelsnaam Music at Work B.V.) uitgebracht.

Music at Work heeft de afgelopen jaren flink aan haar portfolio gewerkt die momenteel bestaat uit onder andere de volgende internationaal bekendstaande artiesten en specialisten:

  • Dimitri Vegas and Like Mike, DJ-duo, nummer 2 in DJ Mag top 100, in 2015 nog nummer 1
  • Cimo Fränkel, singer/ songwriter, bekend van het nummer Seks met Kris Kross
  • R3hab, DJ en producer, bekend van remixes voor Rihanna, Justin Bieber en Calvin Harris.
  • Dante Klein, DJ en producer, heeft o.a. grote hit met Turn Me On
  • Fabian Lenssen, producer o.a. bekend van samenwerking met Major Lazer, Justin Bieber en R3hab.
  • Hailey Collier, zangeres van o.a. de huidige hit Complicated

Markt

Music at Work speelt in op de sterk groeiende muziekindustrie. Deze markt staat aan het begin van een enorme omzetgroei welke grotendeels wordt veroorzaakt door internet/ streaming. De Nederlandse muziekindustrie is, met topartiesten als Martin Garrix en Armin van Buuren, een belangrijke speler op de wereldmarkt en heeft grip op 10% van de wereldomzet. De markt is de laatste jaren sterk aan veranderingen onderhevig, met name veroorzaakt door de opkomst van streamingdiensten (Spotify/ Apple Music/ Deezer/ Youtube).

Hierdoor is het mogelijk dat je waar dan ook in de wereld met een device naar keuze de muziek zelf kan luisteren. Op ieder moment en zo vaak als je wilt. Door deze ontwikkelingen is de bereikbaarheid van muziek vele malen eenvoudiger geworden en daarmee is het rendement eveneens vele malen groter geworden. Het volume in de markt van streaming stijgt explosief. Dit is recent onderzocht en uitgewerkt door een gerenommeerde partij als Goldman Sachs. De Nederlandse muziekindustrie zag de omzet in 2016 met 13% stijgen naar € 154,8 miljoen.

Steeds meer consumenten willen onbeperkt muziek luisteren waardoor het omzetaandeel van streaming voor het eerst hoger is dan dat van de fysieke markt. De omzet uit streaming steeg naar € 84,7 miljoen en is 38% hoger dan in 2015. Daarnaast wordt de consument steeds veeleisender. De muziekartiest moet hierop inspelen door steeds meer allrounder te worden. Bijvoorbeeld: een DJ kan niet meer zonder een singer/ songwriter, een singer/ songwriter kan niet meer zonder een producer etc.

De consument verwacht dat zijn/ haar favoriete artiest zich blijft ontwikkelen en vernieuwen. Oftewel; de artiest moet meer kunnen dan slechts één onderdeel van de waardeketen zoals dit voorheen was. Music at Work kan op alle onderdelen die van invloed kunnen zijn op een succesvolle prestatie, een bijdrage leveren middels het inzetten van personen en services die in house worden vertegenwoordigd.

Structuur

De onderneming wordt geëxploiteerd in een meervoudige B.V.-structuur. De organisatiestructuur na financiering ziet er als volgt uit:

Momenteel vinden alle activiteiten plaats binnen Music at Work B.V. De verwachting is dat er op korte termijn voor elke activiteit een separate B.V. wordt opgericht. Dit betekent dat er naast Music at Work B.V. nog 4 andere dochtermaatschappijen in de toekomst (kunnen) worden opgericht. Met de debiteur is reeds afgesproken dat bij oprichting van een nieuwe B.V. deze toegevoegd wordt als mededebiteur van de financiering en tevens zal gaan fungeren als pandgever.

Financieringsbehoefte

Investeringsoverzicht

Inkoop 25% van de aandelen Music at Work B.V.         € 45.000
Herfinanciering lening            € 95.000
Werkkapitaal / groei
€ 60.000
Gevraagde financiering via Knab Crowdfunding € 200.000
 

Leenbedrag: € 200.000

Rente: 9%

Looptijd: 48 maanden, lineaire maandelijkse aflossing.

Er zijn geen andere externe financieringen aanwezig in het bedrijf

Risico

Zekerheden & voorwaarden

  • De debiteuren zijn Music at Work B.V. en Sportshark Holding B.V.
  • Rick Haayen en zijn echtgenote geven een gezamenlijke persoonlijke borgstelling af voor € 200.000,-. Deze borgstelling heeft op dit moment morele waarde.
  • Ter handhaving van de solvabiliteit is er een geconsolideerde niet-onttrekkingsverklaring overeengekomen. Deze houdt in dat er geen onttrekkingen aan het eigen vermogen van Sportshark Holding B.V. mogen plaatsvinden, zolang de solvabiliteit 40% of lager is.
  • De huidige en toekomstige inventaris van Music at Work B.V. en Sportshark Holding B.V. wordt verpand in 1ste verband aan de investeerders van Knab Crowdfunding.
  • Het huidige en toekomstige intellectuele eigendom (royalties) van Music at Work B.V. en Sportshark Holding B.V. wordt verpand in 1ste verband aan de investeerders van Knab Crowdfunding.

Dun & Bradstreet

Collin werkt samen met het onafhankelijke creditratingbureau Dun & Bradstreet (D&B). Zij brengen de kredietwaardigheid van de onderneming in kaart. Dat doet D&B op basis van betalingsinformatie, jaarcijfers en branche-informatie. Afhankelijk van de score die D&B afgeeft, neemt Collin de leningaanvraag verder in behandeling. Zowel Music at Work B.V. als Sportshark Holding B.V. worden door Dun & Bradstreet gekwalificeerd met de score Laag risico. De score Laag risico is ook van toepassing op de vof’s Hill Valley Productions (50%) en D-Town (33,33%) waarin Music at Work B.V. een winstaandeel geniet. Wij hanteren voor deze aanvraag dan ook de score Laag risico.

Collin Credit Score

De Collin Credit Score is een gewogen score gebaseerd op een mix van rentabiliteit, solvabiliteit en liquiditeit. De Collin Credit Score is op het niveau van Music at Work B.V. en is mede gebaseerd op de definitieve jaarcijfers 2016, tussentijdse jaarcijfers 2017 en de prognoses voor de jaren 2017 en 2018. De overall Collin Credit Score is Voldoende.

Rentabiliteit

Vanaf de start van de onderneming in 2014 is er sprake van een jaarlijkse omzetstijging. In 2016 is er een omzet gerealiseerd van € 233.000 en in 2017 komt de verwachte omzet uit op ruim € 500.000, een omzetgroei van meer dan 100%. De omzetgroei is tot stand gekomen door de in 2016 gedane investeringen in zowel de muziekstudio’s Los Angeles en Amsterdam als in het personeelsbestand. Naar verwachting is er per ultimo 2017 nog sprake van een netto cashflow tekort van € 8.000. In 2017 heeft men een goede basis gelegd qua bedrijfsvoering en portfolio, waardoor de verwachting is dat hier in 2018 van gaat geprofiteerd gaat worden.

In 2018 bedraagt de verwachte omzet ruim € 800.000. Deze omzetprognose wordt voor bijna 2/3 onderbouwd met bestaande consultancy contracten van artiesten die voor 2018 onder contract staan. Hiermee is de omzetprognose van hoge kwaliteit en daarmee houdbaar. De verwachting is dat door de omzetstijging in 2018 er een netto cashflow overschot zal resteren van bijna € 100.000. In de prognose is verder voorzichtig rekening gehouden met het omzetonderdeel Publishing & Records omdat het klantenbestand nog verder moet groeien. Echter indien er een succesvolle song is, zoals Complicated van Dimitri Vegas en Like Mike, levert deze op lange termijn rendement op. Het restant van de omzet wordt gerealiseerd door de verhuur van de studio’s in Amsterdam en Los Angeles. Ondanks de hoge kwaliteit van de omzetprognose beoordelen wij de Rentabiliteit voorzichtigheidshalve op Voldoende.

Solvabiliteit

De Solvabiliteit per ultimo 2016 is 0% op een balanstotaal van € 146.000. Door het kleine verlies in 2017 verslechtert het eigen vermogen naar verwachting per ultimo 2017 naar € 12.000 negatief op een balanstotaal van € 140.000. Hierdoor is ook het eigen vermogen na financiering negatief. Door de verwachte winstgevendheid in 2018 zal er per ultimo 2018 weer sprake zijn van een positief eigen vermogen. Voor nu beoordelen wij de Solvabiliteit op Matig, gelijk aan de balans na financiering.

Liquiditeit

De gevraagde financiering is voornamelijk gericht op liquiditeiten waarvan een gedeelte al is aangewend. Het resterende gedeelte is werkkapitaal waarbij dit grotendeels vloeit naar toekomstige inkomstenstromen binnen de Publishing & Records tak. Deze activiteiten dienen voorgefinancierd te worden. De nieuwe continue stroom aan omzet op contractbasis zorgt voor de basis van de liquiditeiten. Voor 2018 worden er dan ook geen liquiditeitsspanningen verwacht. Wij beoordelen de Liquiditeit met de score Voldoende.

Samenvattend

  • Rentabiliteit: Voldoende
  • Solvabiliteit: Matig
  • Liquiditeit: Voldoende
  • Overall: Voldoende