Samenvatting

majem - made in Amsterdam - deze Nederlandse innovatieve startup lanceert een stijlvolle regenjas voor op de fiets.

Het bedrijf, opgezet door Hendrik van Benthem en Anita Palacios in het najaar van 2016, kent een vliegende start. De verkoop vindt plaats via een webshop, een winkel en voor de B2B markt via retailers.

Anita (30) en Hendrik (33) kennen elkaar vanaf de middelbare school. Beiden doorliepen met succes het Barlaes Gymnasium in Amsterdam. Zij zijn allebei fervent fietser. Hun gezamenlijke ergernis over de bestaande weinig flatteuze regenkleding vormde basis van het bedrijf.

Anita is het creatieve en artistieke brein in het bedrijf. Na de Rietveld Academie is zij als ontwerper gestart bij de Bijenkorf. Inmiddels heeft zij een fulltime baan als trend forecaster bij de Bijenkorf. Hendrik is sinds zijn studie Economie aan de UvA werkzaam bij Genpact als financieel consultant en analist voor gerenommeerde corporates. Hendrik en Anita vormen een complementair team. Zij hebben majem zeer professioneel opgezet gebruik makend van geautomatiseerde processen, waardoor succesvol opschalen van het bedrijf naast hun bestaande werk zondermeer mogelijk is.

Bekijk de videopitch




Financierings-behoefte

Voor de verdere groei van het bedrijf is er € 90.000 aan werkkapitaal nodig. Met een achter te stellen familielening is € 30.000 ingebracht. De gevraagde financiering via Knab Crowdfunding bedraagt € 60.000. De looptijd is 39 maanden, waarvan de eerste 3 maanden aflossingsvrij. Daarna volgt een lineaire maandelijkse aflossing over 36 maanden. De rente bedraagt 7,5% gedurende de gehele looptijd.

Structuur
 

Een organigram van majem vind je onder het kopje 'Onderneming'.

Risico
 

Dun & Bradstreet noteert een Verhoogd risico voor majem B.V. De Collin Credit Score komt uit op Ruim voldoende. De debiteur voor de financiering is majem B.V. Beide ondernemers geven een persoonlijke borgstelling van ieder € 15.000 af. Deze hebben op dit moment materiële waarde. Een familielening ter hoogte van € 30.000 wordt achtergesteld ten behoeve van de investeerders van Knab Crowdfunding. De inventaris en voorraden worden verpand aan de investeerders van Knab Crowdfunding.

Leendoel

De modieuze regenjassen zijn zeer enthousiast door de markt ontvangen. Om in de komende maanden tijdig aan de vraag te kunnen blijven voldoen is werkkapitaal nodig om grotere orders te kunnen voorschieten.

Ondernemer

majem, opgericht door financieel analist Hendrik van Benthem (33) en modeontwerpster Anita Palacios (30), is een bedrijf dat voortkomt uit persoonlijke ergernis. Hendrik: “Ik doe zelf alles op de fiets en kan het me niet veroorloven om een afspraak te missen en wil ook niet in een plastic ding aan komen zetten, maar er zijn geen alternatieven”. Anita: “We wilden een simpele en stijlvolle oplossing vinden en dat is gelukt. Ritsen dicht = designer regenjas, ritsen open = designer fietsponcho. Dus modieuze kleding met een functionele ‘edge’.

HendrikHendrik is een scenario planner, financieel consultant en analist, bedenker en oprichter van majem en Temper, trotse vader van zoontje James, master of science in finance, voetballer, denker en uiteraard fietser. Hendrik is opgegroeid in Amsterdam Oost en heeft na het afronden van de middelbare school (Barlaeus Gymnasium) gekozen voor een studie economie aan de UvA. Daar heeft hij een Bachelor behaald in Accountancy & Control, Finance & Organizational Economics. Daarna heeft hij doorgestudeerd en een onderzoeksmaster in Finance gedaan. De afgelopen acht jaar heeft Hendrik gewerkt bij Genpact als auditor, financieel consultant en financieel analist voor gerenommeerde corporates. Naast zijn werk als consultant heeft hij een passie voor ondernemen en vanuit die hoedanigheid heeft hij in zijn vrije tijd Temper B.V. (2015) en majem B.V. (2016) opgericht.

AnitaAnita is trend forecaster bij de Bijenkorf, ontwerpster en oprichter van majem, DJ en uiteraard fietser. Anita is opgegroeid in de Jordaan en heeft na haar middelbare school het Barlaeus gymnasium gestudeerd aan de Gerrit Rietveld academie. Tijdens haar studie heeft ze stage gelopen bij de Bijenkorf waarna ze hier direct aan de slag kon als ontwerper. Na 4 jaar als ontwerper van het eigen merk te hebben gewerkt, besloot ze te verhuizen naar Argentinië, haar vaderland. Hier heeft ze 1,5 jaar als ontwerper voor een Argentijns damesmerk gewerkt (Allo Martinez) en toen is zij weer naar Nederland verhuisd. Sinds ze weer in Nederland woont, is ze tot op heden trend forecaster voor de Bijenkorf.

Onderneming

Algemeen

majem is een jong bedrijf, opgericht in Amsterdam in december 2016. In essentie ontwerpt majem modieuze regenkleding, importeert die kleding uit China en verkoopt deze in West-Europa zowel aan retailers als direct aan eindconsumenten.


 


Alle Nederlanders kennen de frustraties van door de regen fietsen en je kan daar op twee manieren het beste van maken. Of je koopt een mooie designer regenjas, maar echt droog blijf je niet op de fiets. Of je gaat voor een tweedelig plastic geval, waar je eigenlijk niet in gezien wilt worden. Waar veel dure designer regenjassen vorm verkiezen boven functie biedt majem, Amsterdams voor 'regen', betere bescherming tegen een bui tijdens het fietsen zonder in te leveren op looks. Het is een slimme lichtgewicht regenjas die door middel van twee ritsen aan weerszijden van het kledingstuk kan worden getransformeerd tot hippe (fiets)poncho. majem biedt daarmee een typisch Nederlandse innovatie voor fietsers overal ter wereld. Iedereen wil droog op de fiets zitten en er toch mooi uit blijven zien. En oh ja, de kleding wordt ook geproduceerd van gerecycled plastic.

Missie

majem heeft als missie om forensen droog en met stijl naar hun werk te krijgen. Dat als je aankomt op je werk, je collega’s denken; “zo die ziet er zelfs in de regen goed uit”. Bijkomend voordeel is dat meer mensen de fiets zullen pakken in plaats van het openbaar vervoer of de auto. Zo doet majem iets terug voor de algemene gezondheid en het milieu.

Visie & doelstellingen

  • Over 3 jaar is majem een gearriveerde naam in de regenkleding branche in West-Europa (Benelux, Duitsland en Scandinavië). Dat betekent dat consumenten in de doelgroep die op zoek zijn naar een (nieuwe) regenjas majem kennen en overwegen bij hun aankoop, en dat winkeliers het merk kennen en overwegen bij het inkopen van regenkleding voor hun winkel.

  • Over 3 jaar is majem een bedrijf met een steady groeiende omzet en vlakke winsten. Ons doel is niet om heel snel heel groot te worden, maar om de komende paar jaar te bouwen aan goede relaties met zowel onze klanten als onze leveranciers - zonder uiteraard het winstoogmerk uit het zicht te verliezen.
  • De strategie blijft om zowel B2C als B2B sales te blijven doen. De verkopen die uit B2B komen zorgen voor de continuïteit in volumes, de sales in eigen kanalen zorgen voor extra marge. Aangezien de B2B sales door een externe partij worden verzorgd, kan de interne organisatie van majem zich volledig richten op de B2C en marketing.

Onderscheidend vermogen

De unique selling points van majem zijn de ritsen die deze stijlvolle jas simpel kunnen omvormen tot hippe fiets-poncho. Majem onderscheidt zich van de grootste en directe concurrentie door voor gelijke prijs en kwaliteit toch iets extra's te kunnen bieden.

Andere kenmerken van majem die consumenten tot aankoop doen overgaan zijn;

  • Sustainability - gerecycled plastic en fair trade.
  • Made in Amsterdam - vooral voor buitenlanders is dit een belangrijk onderdeel - typisch Nederlandse innovatie.

‘We keep it simple’. Op korte termijn brengt majem geen brede collectie uit. Er ligt nu een product dat goed verkoopt: ruim 1.000 jassen in slechts 6 maanden. De doelstelling is dan ook om eerst dit product verder te optimaliseren door tweaks aan het product zelf en extra kleuren uit te brengen. Hierna kan vervolgens aandacht gegeven worden aan een tweede en derde lijn jassen.

De financiering is nodig om een grotere order te kunnen plaatsen. Daarmee kunnen gunstigere inkoopcondities bedongen worden en bovenal kan tijdig aan de sterk groeiende vraag worden voldaan.

Structuur

Majem is een B.V. opgericht op 10 november 2016. De aandeelhouders Anita Palacios en HB Equity B.V. (de holding van Hendrik van Benthem) houden ieder 50% van de aandelen. De debiteur in deze aanvraag is majem B.V.

Organogram 

Financieringsbehoefte

Investeringsoverzicht

Werkkapitaal (voorraad en marketing)
€ 90.000
Totale financieringsbehoefte
€ 90.000
Lening familie (achtergesteld)
€ 30.000
Lening via Knab Crowdfunding € 60.000
 

Leenbedrag: € 60.000

Rente: 7,5%

Looptijd: 39 maanden, waarvan de eerste 3 maanden aflossingsvrij. Daarna volgt een lineaire maandelijkse aflossing over 36 maanden.

Risico

Zekerheden en voorwaarden

  • De debiteur is majem B.V.
  • Hendrik van Benthem geeft persoonlijke borgstelling af voor € 15.000. Deze borgstelling heeft op dit moment materiële waarde.
  • Anita Palacios geeft een persoonlijke borgstelling af voor € 15.000. Deze borgstelling heeft op dit moment materiële waarde.
  • De lening van Marina Palacios ter hoogte van € 30.000 wordt achtergesteld ten behoeve van de investeerders van Knab Crowdfunding. Dit betekent dat er geen aflossing plaatsvindt gedurende de looptijd van de lening via Knab Crowdfunding. De rente wordt wel betaald.
  • De investeerders van Knab Crowdfunding krijgen een eerste pandrecht op de huidige en toekomstige inventaris en voorraden van majem B.V.

Dun & Bradstreet

Collin werkt samen met het onafhankelijke creditratingbureau Dun & Bradstreet (D&B). Zij brengen de kredietwaardigheid van je onderneming in kaart. Dat doet D&B op basis van betalingsinformatie, jaarcijfers en branche-informatie. Afhankelijk van de score die D&B afgeeft, neemt Collin de leningaanvraag verder in behandeling. Dun & Bradstreet kwalificeert majem B.V. met een Verhoogd risico.

Collin Credit Score

De Collin Credit Score is een gewogen score gebaseerd op een mix van rentabiliteit, solvabiliteit en liquiditeit. De score is mede gebaseerd op de door Hendrik opgestelde halfjaarcijfers van 2017 alsmede op de prognoses voor de jaren 2017 tot en met 2019. De overall Collin Credit Score komt uit op Ruim voldoende.

Rentabiliteit

Beide ondernemers hebben een fulltime baan. De werkzaamheden voor majem vinden in hun eigen "vrije" tijd plaats waardoor er geen personeelskosten zijn. Hierdoor zijn zij niet financieel afhankelijk van het bedrijf. In 2017 verwacht majem een omzet van € 56.000 te realiseren. Een groot deel daarvan is inmiddels vastgelegd in orders. De omzet groeit volgens prognose in 2018 naar € 234.000 en vervolgens in 2019 naar € 357.000. Op basis van de prognoses ontstaat er in 2018 een netto cashflow overschot van € 29.000 dat oploopt naar € 48.000 in 2019. Wij kwalificeren de Rentabiliteit voorzichtigheidshalve als Voldoende, omdat de score grotendeels op prognoses is gebaseerd.

Solvabiliteit

De bestaande lening van familie ter hoogte van € 30.000 wordt bij deze aanvraag achtergesteld op de op de inbreng van de investeerders van Knab Crowdfunding. Hierdoor is de verwachte solvabiliteit (risicodragend vermogen/balanstotaal) na financiering ruim 30% op een balanstotaal van circa € 90.000. De winst in 2018 en 2019 zal volledig worden toegevoegd aan het eigen vermogen. Daardoor stijgt de solvabiliteit in 2018 naar circa 55% (balanstotaal € 118.000) en naar circa 95% (balanstotaal € 142.000) in 2019. Mede omdat er geen personeelskosten zijn en de winst volledig ten goede komt van de opbouw van het eigen vermogen, kwalificeren wij de Solvabiliteit als Goed.

Liquiditeit

De ondernemers onderkennen dat een goede liquiditeitspositie voor een bedrijf als majem essentieel is om succesvol te zijn. Dat is ook de basis van deze financieringsaanvraag. Na investering bedraagt de current ratio 2,8 en deze ontwikkelt zich in de prognose in 2019 naar 3,8. Dit zijn Excellente scores. Vanwege het startende karakter en het feit dat de scores voornamelijk op prognoses gebaseerd zijn, kwalificeren wij de Liquiditeit als Ruim voldoende.

Samenvattend

  • Rentabiliteit: Voldoende
  • Solvabiliteit: Goed
  • Liquiditeit: Ruim Voldoende
  • Overall: Ruim Voldoende