Samenvatting

Kaldi is een onderscheidend concept van koffie- en theespeciaalzaken, die inspeelt op de sterk toenemende vraag naar koffie- en theespecialiteiten. Kaldi Maastricht Centrum combineert drie functies in één: winkel, proeflokaal en ‘take away’. Echt ‘blurring’ dus, dé trend waarbij retail concepten en horeca samensmelten. De winkel verkoopt de betere koffie van over de hele wereld (bonen en gemalen), verschillende theesoorten, espressomachines en accessoires. Uiteraard krijgen klanten deskundig advies en service. Verder bestaat het assortiment uit (Leonidas) chocola, Italiaanse koekspecialiteiten en cadeauartikelen. In het proeflokaal in de winkel worden verschillende koffie- en theesoorten verkocht plus bijbehorende versnaperingen. Het doel van deze leningaanvraag is de start van Kaldi Maastricht Centrum door Bram Meulders.

Franchiseformule

Kaldi is één van de grotere Nederlandse koffieketens en heeft 30 franchisevestigingen verspreid over heel Nederland en een webshop. Kaldi heeft een unieke plek in de markt. In de Nederlandse markt, waar hoge eisen worden gesteld door de consumenten, serveert Kaldi in een proeflokaal koffie en thee om direct van te genieten, voor onderweg en voor thuis gebruik. De Kaldi Koffie & Thee franchiseformule is een concept dat in ruim 15 jaar is ontwikkeld en verfijnd. Kaldi heeft veel kennis en ervaring opgebouwd voor het aanbieden van kwaliteit koffie, thee, espressomachines en bijhorende accessoires. Het bijzondere aan de Kaldi franchiseformule is dat beleving, proeven, ontmoeten en retail volledig met elkaar samenloopt.

Financierings-behoefte

De financiering zal worden gebruikt voor de start van de Kaldi vestiging in Maastricht Centrum. De totale investering is € 120.000. De gevraagde financiering via Knab Crowdfunding bedraagt € 90.000. De looptijd is 60 maanden waarvan de eerste 3 maanden aflossingsvrij. Vanaf de 4de maand geldt een lineaire maandelijkse aflossing in 57 maanden. De rente bedraagt 8,0% gedurende de gehele looptijd.

Wist je dat?

Er ook 3 Kaldi vestigingen in Wuhan China te vinden zijn? Wuhan is de hoofdstad van de Chinese provincie Hubei en heeft meer dan 10.000.000 inwoners.

Risico
 

Dun & Bradstreet geeft een Verhoogd risico voor dit bedrijf. De Collin Credit Score is Voldoende. De debiteur voor de financiering is Bram Meulders h.o.d.n. Kaldi Maastricht Centrum. De inventaris en voorraden worden verpand aan de investeerders van Knab Crowdfunding. De franchisegever geeft een terugkoopverklaring af voor de apparaten en courante voorraad. Daarnaast wordt er een borgstelling afgegeven door de ouder van de heer Meulders van € 15.000 en door mevrouw L.J.J. Keularts van € 5.000. De borgstellingen zijn materieel van aard.

Leendoel

De financiering wordt gebruikt voor de inventaris, bouwkundige voorzieningen, voorraden en werkkapitaal voor de start van een nieuwe vestiging in Maastricht.

Ondernemer

Bram Meulders (37 jaar) is een geboren en getogen Maastrichtenaar. Hij woont samen met zijn vriendin Lieke en hun dochtertje Lauren. Na zijn HBO-opleiding Commerciele Economie, heeft hij bij verschillende bedrijven gewerkt als accountmanager. Een eigen zaak beginnen sprak hem al langer aan. Nadat hij in contact kwam met Kaldi heeft hij zijn plannen doorgezet. Bram zijn ambitie is om de naamsbekendheid van Kaldi Maastricht te vergroten en een succesvolle Kaldi winkel neer te zetten richting consumenten, maar ook bij de grotere MKB-bedrijven in en rondom Maastricht.

Onderneming

Algemeen

Kaldi is een unieke Nederlandse franchiseformule die, in de ruim 17 jaar dat zij bestaat, verder is ontwikkeld en verfijnd. Het bijzondere aan Kaldi is dat beleving, proeven, ontmoeten en retail perfect met elkaar samenloopt. Kaldi koffie & thee is één van de grotere Nederlandse koffieketens met 30 vestigingen. Waar koffie en thee wordt geserveerd om direct van te genieten, voor onderweg of thuis. Kaldi is koffie met een verhaal; ze schenken daarom ook niet zomaar een kopje koffie of thee, maar geven een ware smaak en geur ervaring. De winkel is met z’n strakke houten interieur met oranje tinten, gestapelde balen koffie, een robuuste werkbank en de geur van gemalen koffiebonen ingericht om je op een fantastische manier rond te kunnen leiden door de wereld van koffie en thee.

De naam Kaldi

De koffielegende verhaalt over de geitenhoeder Kaldi, die op de hoogvlakte van Ethiopië zijn kudde hoedde. Kaldi ontdekte op een vroege morgen dat zijn kudde niet teruggekeerd was naar huis. Ongerust ging hij op zoek en na uren lopen trof hij zijn geiten dansend en springend aan. Kaldi zag dat zijn geiten aten van rode bessen. Hij nam deze mee naar een naburig klooster, waar de abt experimenteerde met deze bessen. Hij droogde ze en maakte er een drankje van. Zo werd een smaakvol drankje ontdekt dat later koffie werd genoemd.

Trends in de horeca

Per jaar wordt in Nederland ongeveer 150 liter koffie per persoon geconsumeerd. Theeliefhebbers drinken gemiddeld bijna 100 liter per jaar. Rabobank Cijfers en Trends laat zien dat er is een toenemende vraag is naar eerlijke en pure ingrediënten, met respect voor de afkomst en de bijproducten en het afval dat hiermee geproduceerd wordt. Hoge kwaliteit en ambachtelijkheid worden zeer gewaardeerd. Klanten worden gasten. En gasten verwachten iemand met persoonlijkheid en karakter. Een verhaal wordt gekozen boven een product en ze willen er een waardevolle herinnering aan overhouden: de gast zoekt een unieke ervaring en is bereid hiervoor te betalen.

Nederland zit in een ontwikkeling, waarin de focus steeds meer ligt op kwaliteit, lifestyle en ambacht. Waarbij kwaliteit, gastvrijheid en beleving van onderscheidend belang zijn en waarbij retailconcepten en horeca samensmelten: het zogenaamde ‘blurring’.

Door de nog steeds toenemende particuliere consumptie is de verwachting dat de groei in 2019 verder doorzet. Volgens het CBS is de omzet in de (middel)grote steden twee keer zo groot als daarbuiten. Klanten willen ook steeds meer kwaliteitskoffie en -thee thuis drinken. Ook hierin voorziet Kaldi door verkoop van losse thee en variëteit aan koffiebonen, espressoapparaten en deskundig advies.

De markt in Maastricht

De stad Maastricht telt 122.000 inwoners, waarvan 31.000 studenten. De gemiddelde leeftijd van de inwoners is 42,5 jaar. Per 1.000 inwoners heeft 727,9 van de inwoners een baan en het gemiddeld besteedbaar inkomen per huishouden bedraagt € 31.200,-. Maastricht centrum telt 1,25 miljoen dagbezoekers per jaar (bron: NBTC) en kent een grote inkomende pendel van werkenden; deze bedraagt circa 34.000 personen. Bijna 48% van de banen in Maastricht wordt ingevuld door mensen van buiten Maastricht.

Kaldi Maastricht richt zich op de beter gesitueerde 50-plusser, jonge thuisdrinkers (30+) en studenten. Het totaalconcept van Kaldi van ‘koffieboon tot espressoapparaat’ is een aanwinst voor het centrum van Maastricht. Ondanks concurrentie is er ruimte voor een koffie- en theespeciaalzaak dat topkwaliteit levert. En die uitblinkt in deskundigheid, service en gastvrijheid.

Locatie

De winkel gaat gevestigd worden aan het Achter het Vleeshuis. Dit is een goede winkelstraat en ligt midden in het voetgangersgebied van Maastricht (’s ochtends per auto bereikbaar). Deze winkelstraat is plaatselijk bekend als de aanloopstraat richting de populaire horeca-/winkelstraat de Platielstraat en het Vrijthof. Gekwalificeerd als een ‘A2 locatie’ met circa 14.000 passanten per week. Bekende winkelmerken in het straatbeeld zijn o.a. Bijenkorf, Superdry, Suitable en Nespresso Boutique. Diverse universiteitsgebouwen zijn eveneens op loopafstand van o.a. economie, rechten, de theateracademie en het conservatorium.

Los van het feit dat De Bijenkorf in deze straat is gevestigd, is het straatje volop in ontwikkeling. De juwelier Schaap en Citroen op de hoek van het straatje is recent geopend. Een paar panden verder opent de ambachtelijke ‘Friture Elite’ zijn deuren. Pal ernaast heeft in oktober een nieuwe kledingzaak van de Belgische winkelketen ‘Les Soeurs’ zich gevestigd.

Het pand aan Achter het Vleeshuis 25 heeft iets unieks. Er zit aan de zijkant van het pand een ‘gemeentelijk aanplakbord’. Dit is vrij om beplakt te worden door iedereen die iets wil melden of aankondigen. Dit aanplakbord heeft een oppervlakte van 15 m2 en is de goedkoopste reclamezuil van Maastricht. Hier komen posters met Kaldi Koffie-reclame. De gehele zijkant van het pand wordt door de verhuurder schoongemaakt, gerenoveerd en met anti-graffiti verf behandeld. Halverwege de zijkant van het pand bevindt zich een raam, dat zich uitstekend leent als etalage.

Het pand ligt direct tegenover het eetcafé In de Tenne Kan, dat in het zijstraatje is gevestigd. Hier is al een terras gevestigd. Het pand van Kaldi leent zich ook voor een terras aan de zijkant van het pand. Op deze plek staat de hele dag de zon.

Structuur

Financieringsbehoefte

De nieuwe vestiging van Kaldi is de kortste weg naar het perfecte kopje koffie of thee en komt in het Rijks monumentale pand aan de Achter het Vleeshuis 25 in het centrum van Maastricht. Doordat er in Maastricht ook al een andere Kaldi is gevestigd (stadsdeel Wyck), wordt de marktpositie van Kaldi versterkt. De investeringen zijn bedoeld voor het aanpassen van het pand, de inrichting, voorraden, huurgarantie, entree fee en werkkapitaal.

Investeringsoverzicht

immateriële vaste activa € 12.500
financiële vaste activa € 11.000
materiele vaste activa € 68.000
voorraad € 15.000
werkkapitaal € 13.500
totale investeringsbehoefte € 120.000
eigen inbreng € 30.000
lening via Knab Crowdfunding € 90.000

Leenbedrag: € 90.000

Rente: 8%

Looptijd: 60 maanden, waarvan de eerste 3 maanden aflossingsvrij, vanaf de 4de maand geldt een lineaire maandelijkse aflossing in 57 maanden.

Risico

Zekerheden & voorwaarden

  • De debiteur is de eenmanszaak van de heer B.W.J. Meulders. Vanwege de gekozen rechtsvorm is de ondernemer hoofdelijk aansprakelijk voor het gehele leenbedrag. Na inbreng van het eigen vermogen, is de privévermogenspositie van de ondernemer nihil.
  • Er geldt een gezamenlijke persoonlijke borgstelling voor het bedrag van € 15.000 door de ouders van de heer Meulders. Deze borgstelling heeft op dit moment materiele waarde.
  • Er geldt een persoonlijke borgstelling voor het bedrag van € 5.000 door mevrouw L. Keularts Deze borgstelling heeft op dit moment materiële waarde.
  • Ten behoeve van de lening via Knab Crowdfunding wordt er een overlijdensrisicoverzekering afgesloten op het leven van de heer B.W.J. Meulders, voor een bedrag van minimaal € 90.000. Deze is gelijk aan de looptijd van de lening via Knab Crowdfunding en wordt verpand aan de investeerders van Knab Crowdfunding.
  • De (huidige en toekomstige) inventaris en voorraad van B.W.J. Meulders t.h.o.d.n. Kaldi Maastricht Centrum wordt verpand aan de investeerders van Knab Crowdfunding.
  • De Franchisegever (Kaldi B.V.) geeft een terugkoopverklaring af aan de investeerders van Knab Crowdfunding voor de apparatuur gelijk aan de boekwaarde en courante voorraad gelijk aan de aanschafwaarde.

Dun & Bradstreet

Knab Crowdfunding werkt samen met het onafhankelijke creditratingbureau Dun & Bradstreet. De kwalificatie van Dun & Bradstreet wordt gebruikt als voorspellende indicator om bedrijfsrisico’s te bepalen. De kwalificatie voor Bram Meulders t.h.o.d.n. Kaldi Maastricht Centrum is Verhoogd risico.

Collin Credit Score

De Collin Credit Score is een gewogen score gebaseerd op een mix van rentabiliteit, solvabiliteit en liquiditeit. De prognoses zijn mede in overleg met de franchisegever opgesteld en passen bij de markt en ervaringscijfers van de bestaande Nederlandse vestigingen van de franchiseformule. De Collin Credit Score is Voldoende.

Rentabiliteit

Bij de beoordeling van de rentabiliteit is uitgegaan van een periode van 12 maanden. Er wordt een omzet van € 284.000 geprognosticeerd, en een resultaat na belastingen en privé van € 8.000. Het cashflowoverschot na aflossingen op de lening bij Knab Crowdfunding bedraagt € 6.000. In het tweede jaar is het cashflowoverschot € 12.000 bij een omzetprognose van € 299.000. De opgestelde exploitatie is mede gebaseerd op ervaringen van de franchiseformule. Omdat het bovenstaande vooral op prognoses is gebaseerd, beoordelen wij de Rentabiliteit op Voldoende.

Solvabiliteit

Het eigen vermogen op de openingsbalans na financiering bedraagt € 30.000 op een balanstotaal van € 120.000 derhalve een score voor Solvabiliteit van Voldoende. Aan het eind van eerste jaar stijgt het eigen vermogen naar verwachting naar € 38.000 (score Ruim Voldoende). Het balanstotaal van € 110.000 is lager door aflossingen op de lening. Op basis van deze prognoses is de verwachting dat de solvabiliteit daarna verder doorgroeit. We hanteren de aanvangsscore voor Solvabiliteit van Voldoende.

Liquiditeit

De current ratio bij aanvang is 1,6 en stijgt aan het eind van het eerste jaar naar 1,9. De verwachting is dat de current ratio zich vervolgens zal stabiliseren. Omdat bovenstaand voornamelijk op prognoses is gebaseerd, beoordelen wij de Liquiditeit op dit moment op Voldoende.

Samenvattend

  • Rentabiliteit: Voldoende
  • Solvabiliteit: Voldoende
  • Liquiditeit: Voldoende
  • Overall: Voldoende