Samenvatting

Johnny's Burger is een Eat in, Food to Go én Take away concept dat eerlijke, smaakvolle en kwalitatief goede hamburgers thuisbezorgt. Waar mogelijk worden biologische producten gebruikt. Het doel van deze lening aanvraag is om begin oktober 2017 een nieuwe vestiging van Johnny’s Burger in Roosendaal te starten door Abdel Addoukali.

Franchisegever

Er zijn nu 15 Johnny’s Burgervestigingen in Nederland. Het plan is om eind 2018 landelijke spreiding te hebben met in totaal een 30-tal vestigingen. Uniek aan de burgers van Johnny is de authentieke, à la minuut bereiding. Elke burger komt uit zijn eigen vacuümverpakking en wordt pas op de bakplaat tot een hamburger gevormd. Dit geeft een sublieme persoonlijke eetbeleving. Johnny’s Burger is een full franchiseformule die veel ondersteuning biedt aan haar franchisenemers, door gedetailleerd inzicht in de performance op vestigingsniveau, als het moet zelfs op orderniveau.

Bekijk de videopitch





Logo JB

Financierings-behoefte

De totale investeringsbehoefte van JBC Roosendaal B.V. bedraagt € 162.500. Hiervan wordt door ondernemer € 25.000 uit eigen middelen via zijn personal holding ingebracht. De franchisegever verstrekt een achtergestelde lening van € 9.500. Daarnaast verstrekt de keukenleverancier een lening van € 15.000. De gevraagde financiering via Knab Crowdfunding bedraagt € 115.000. De looptijd is 60 maanden met een lineaire maandelijkse aflossing. De rente bedraagt 8,5% gedurende de gehele looptijd.

Structuur
 

Een organigram van Johnny's Burger Roosendaal vind je onder het kopje 'Onderneming'.

Risico
 

Dun & Bradstreet noteert een Verhoogd risico. De Collin Credit Score is Voldoende. De debiteuren voor de financiering zijn JBC Roosendaal B.V. en Addoukali Holding B.V. De ondernemer geeft samen met zijn echtgenote een persoonlijke borgstelling af voor het gehele leenbedrag. Deze heeft op dit moment morele waarde. Er is op het leven van Abdel Addoukali een overlijdensrisicoverzekering afgesloten. Deze wordt verpand aan de investeerders van Knab Crowdfunding. Ook de inventaris van Roosendaal wordt verpand ten gunste van de investeerders van Knab Crowdfunding. Deze wordt ondersteund door een terugkoop verklaring van de franchisegever.

Leendoel

De lening wordt gebruikt voor de start van een nieuwe Johnny’s Burger-vestiging in Roosendaal.

Ondernemer

OndernemerAbdel Addoukali (1986) woont in Zwijndrecht en is getrouwd met Naoual Boulakhrif. Ze hebben samen twee kinderen. In 2009 heeft Abdel een hbo-opleiding Commerciële Economie succesvol afgerond, met als specialisatie marketing. Na zijn afstuderen verkeerde Nederland in de kredietcrisis met een krapte op de arbeidsmarkt met weinig aanbod in commerciële functies. Tijdens zijn studie was hij parttime taxichauffeur in loondienst. Om niet stil te zitten is hij zelfstanding taxiondernemer geworden; dat heeft hij nu zeven jaar gedaan.

Zijn passie voor halal eten in combinatie met de vrijheid én de uitdaging van het ondernemerschap bracht hem in contact met Johnny’s Burger Company. Een concept bedoeld voor iedereen, jong en oud. Het voorziet in de behoefte van hoogwaardig halal eten en de groeiende vraag naar ‘echt’ voedsel. Al snel sprak hem het concept aan en kreeg hij de kans een eigen Johnny’s Burger-vestiging te openen in Roosendaal.

Onderneming

Algemeen

Johnny's Burger krijgt in Roosendaal een nieuwe vestiging van deze snel groeiende franchiseformule. Johnny’s Burger Roosendaal maakt hamburgers alleen op bestelling. Na bereiding worden de hamburgers ter plekke genuttigd of zo snel mogelijk bezorgd bij de klant. Het bezorggebied is bewust niet heel groot, omdat de versheid anders niet gegarandeerd kan worden, terwijl dat juist een ‘unique selling point’ van het bedrijf is. De openingstijden zijn van 15.00 uur tot 22.00 uur, 364 dagen per jaar. In het weekend tot 23.00 uur.

Informatie over de franchisegever

Johnny’s Burger is een full franchiseformule die veel ondersteuning biedt aan haar franchisenemers, door gedetailleerd inzicht in de performance op vestigingsniveau. Het doel is om Johnny’s Burger tot het beste delivery concept in elke vestigingsplaats te maken en een top service te bieden aan haar klanten. Het plan is om eind 2018 een totaal van circa 30 vestigingen te hebben. Op de lange termijn wil men uitbreiden binnen Europa en in Nederland de nummer 1 worden en blijven in thuisbezorgde, kwalitatief hoogwaardige hamburgers. Het concept is in 2014 ontstaan in Nederland toen de oprichters samen tot de conclusie kwamen dat er in Nederland geen kwalitatieve hamburgers thuisbezorgd werden. Het idee groeide uit naar Johnny’s Burger Company en staat voor de vintage hamburgerketen: old school met slow cooked hamburgers. De oprichters zijn Tarek Cherkawi en Maarten Luk, twee ondernemers uit de restaurant franchising en verpakkingswereld. Inmiddels zijn er 15 geopende vestigingen.

Concept & producten

Johnny’s Burger heeft voor ieder wat wils, met keuze uit 10 verschillende burgers, wraps, salades en bijgerechten zoals Potato Wedges en Twister Fries. Daarnaast wordt er door de productcommissie vanuit de franchiseformule elk kwartaal een nieuwe burger ontwikkeld. Het drankassortiment is smal maar doeltreffend. De klant heeft de keuze uit Coca-Cola, Fanta, Dr. Pepper, Sprite, Ice-Tea, water en Red Bull. De dranken worden voorgekoeld op 5 graden Celsius zodat bij aankomst bij de klant er een frisse drank op tafel komt.

Prijs

Johnny’s Burger werkt met vaste prijzen in het hele land, met als uitgangspunt dat het voor iedereen bereikbaar is. Vanaf € 10,95 is een burgermenu aan huis te verkrijgen. De bezorging is altijd gratis binnen het verzorgingsgebied. Met de prijs zit de onderneming in het lagere segment ten opzichte van Domino’s Pizza en Sparerib Express.

Plaats Roosendaal

Roosendaal heeft een verzorgingsgebied van 77.000 inwoners. Johnny’s bevindt zich in het centrum van Roosendaal op de Nieuwe Markt 88. Het is een zichtlocatie (naast de ingang van de parkeergarage), maar er is een beperkt aantal passanten. De centrale geografische ligging zorgt ervoor dat binnen 10 minuten hele stad bediend kan worden.

Concurrentie

De concurrenten in de directe omgeving zijn New York Pizza (NYP), Domino’s en lokale snackbars. Buiten het centrum bevindt zich ook een McDonalds. Bij NYP worden ook hamburgers geserveerd maar deze worden niet op een authentieke grillplaat bereid maar in de pizza oven. Bovendien is het assortiment niet zo diep als bij Johnny’s, waar ook de mogelijkheid bestaat om de hamburger zelf samen te stellen door additionele producten toe te voegen. De concurrentie is verder gering. Een ander belangrijk punt waarin Johnny’s zich onderscheidt van de concurrentie is een halal certificering. De halal doelgroep in Roosendaal is bovengemiddeld groot. Zo is dus het product voor iedereen bereikbaar. Naar de mening van de ondernemer, versterken een verscheidenheid aan fooddelivery bedrijven elkaar juist in plaats van te beconcurreren. De consument heeft dan meer keus. Johnny’s is de eerste professionele hamburgerketen in Roosendaal die hamburgers thuisbezorgt. Men hoeft de deur dus niet meer uit.

Moslims

In Nederland wonen een kleine miljoen moslims. Jonge moslims hebben steeds meer behoefte aan “one-stop-shop” mogelijkheid. Zij willen zonder beperkingen uit eten kunnen, zonder zich druk te maken over de halal-waardigheid. Halal gecertificeerde producten kunnen rekenen op het vertrouwen van moslimconsumenten. In de out-of-home markt zie je steeds meer formules die kansen zien in de halal markt. Halal certificering speelt hierbij een cruciale rol, omdat niet-islamitische bedrijven het vertrouwen van de moslimconsument niet vanzelfsprekend genieten. Echter ook niet-moslims zijn halal-producten gaan waarderen. Zij geven de voorkeur aan halal-producten vanwege de kwaliteit en de smaak. Een halal-certificaat is dus niet alleen relevant voor moslims, maar voor iedereen die halal-kwaliteit waardeert.

Distributiekanalen

  • Delivery: Via de telefoon of online heeft de klant zijn bestelling geplaatst. Op het afgesproken tijdstip wordt de maaltijd op de opgegeven locatie afgeleverd. Tijdens de bereiding van een delivery bestelling krijgt de koerier het adres door en bepaalt hij zijn route zodat snelle afhandeling gegarandeerd is.
  • Food to Go: De klant bestelt zijn maaltijd aan de foodbar of heeft dit via de telefoon of online gedaan. Na bereiding neemt de klant het bestelde mee om het ergens anders op te eten.
  • Eat in: De klant loopt binnen en bestelt zijn maaltijd aan de foodbar. Deze wordt na bereiding opgegeten in de winkel.

Marketing

Een groot gedeelte van de lokale marketing komt vanuit de franchisegever zelf. Bij de vestigingen worden wekelijks flyers huis aan huis verspreid in de verschillende postcodegebieden, met acties die zowel landelijk als lokaal zijn gericht. Johnny’s Burger maakt gebruik van bezorgfietsen en –scooters die ook een marketingwaarde vertegenwoordigen. Beide zijn uitgerust met een foodbox, voorzien van Johnny's Burgers signing.

Online/App

De duidelijk herkenbare startpagina geeft de kijker direct een bepaald vertrouwen. Johnny’s Burger heeft een retrolook van de jaren ‘50/’60. Het keuzeproces is simpel en er zijn geen bezorgkosten. De klant heeft de keuze uit contante betaling bij levering of direct online via iDeal.

Social Media

De ondernemer is met zijn Johnny’s Burger vestiging op verschillende sociale platformen verschenen, zoals Facebook Ads, Twitter, Instagram en Google reviews.

Ambitie ondernemer

Over 3 jaar is de Johnny’s Burger vestiging in Roosendaal uitgegroeid tot een begrip in de omgeving. Er wordt een constante kwaliteit geboden en snelle bezorging. Deze franchisenemer streeft ernaar om elk jaar een nieuwe franchisevestiging te openen. Dit om constant de uitdaging op te zoeken en gezond mee te groeien met het Johnny’s merk.

De kernwaarden laten zien vanuit welke basisgedachte Johnny’s Burger denkt en doet.

  • Talent verwezenlijken: Johnny’s medewerkers zitten vol gekend en ongekend talent. Door deze met elkaar te ontdekken en te verbinden is Johnny’s Burger in staat om elke dag te oogsten.
  • Kwaliteit: door talent te verwezenlijken komt de interne kwaliteit tot bloei en is Johnny’s Burger in staat om de klant exact te leveren waar hij naar verlangt.
  • Vertrouwen: door op elkaar te kunnen rekenen en met elkaar te bouwen maakt Johnny’s Burger een (h)eerlijk product.

Structuur

De vestiging wordt een werkmaatschappij B.V., onder de personal holding van Abdel Addoukali. Deze constructie is gekozen omdat Abdel in de toekomst meer vestigingen wil exploiteren.

 

Financieringsbehoefte

Investeringsoverzicht

Bouwkundige aanpassingen € 55.000
Installaties, inventaris en vervoermiddelen € 41.000
Franchise fee en marketingkosten € 24.500
Voorraad € 2.500
Waarbogsom Huur € 3.000
Liquide middelen en BTW* € 38.500
Totale investering € 164.500
Achtergestelde lening ondernemer € 25.000
Achtergestelde lening franchisegever € 9.500
Lening keukenleverancier € 15.000
Lening via Knab Crowdfunding € 115.000
 

Leenbedrag: € 115.000

Rente: 8,5%

Looptijd: 60 maanden, lineaire maandelijkse aflossing.

* Doordat de BTW deels wordt mee gefinancierd, ontstaat na teruggave extra werkkapitaal van waaruit de aanloopkosten opgevangen kunnen worden. De liquide middelen zijn om de kosten te kunnen betalen in de periode dat de BTW nog niet is terug ontvangen.

Risico

Belangrijkste risico's

De belangrijkste risico's met de bijbehorende risico beperkende maatregelen zijn:

  • Risico van achterblijvende omzet. Dit is het grootste risico. Dit wordt ondervangen door een goede en effectieve marketingcampagne bij de start. Hierbij wordt ook gebruik gemaakt van de ervaring van de franchisegever. De omzetprognose is mede gebaseerd op de ervaringen bij andere vestigingen.
  • Risico op uitval personele bezetting. Er is een relatief klein team dat elkaars werk moet kunnen overnemen. Ze moeten onafhankelijk van elkaar kunnen werken en kunnen inspringen op eventuele uitval van een ander. Er wordt gewerkt met een vaste kracht naast de ondernemer en verder oproepkrachten. Er is dus sprake van een beperkte afhankelijkheid, alle personen kunnen elkaars werk overnemen.
  • Risico’s die gepaard gaan met uitoefening van het bedrijf. Er wordt een bedrijfs- en beroepsaansprakelijkheidsverzekering afgesloten, naast rechtsbijstand. En uiteraard een brand-, inboedel-, en geldverzekering.
  • De gemeente Roosendaal toetst een aanvraag voor een exploitatievergunning voor horeca aan de wet Bibob. Deze procedure is inmiddels gestart.
  • Arbeidsongeschiktheid of overlijden van de ondernemer. Er wordt zowel een overlijdensrisicoverzekering als een arbeidsongeschiktheidsverzekering afgesloten.

Zekerheden en voorwaarden

  • De debiteuren zijn Addoukali Holding B.V. en JBC Roosendaal B.V.
  • Abdel Addoukali geeft samen met zijn echtgenote Naoual Boulakhrifen een persoonlijke borgstelling af ter hoogte van € 115.000. Deze borgstelling heeft op dit moment morele waarde.
  • Er is een overlijdensrisicoverzekering afgesloten op het leven van Abdel Addoukali ter hoogte van € 115.000. Deze is gelijk aan de looptijd van de lening. De verzekering wordt verpand aan de investeerders van Knab Crowdfunding.
  • De inventaris en voorraad van JBC Roosendaal B.V. wordt verpand aan de investeerders van Knab Crowdfunding.
  • De franchisegever geeft een terugkoopverklaring af tegen 100% van de boekwaarde van de inventaris bij een afschrijvingstermijn van 60 maanden.
  • De franchisegever geeft een garantie af voor maximaal 6 maanden doorbetaling van rente en aflossing bij een (dreigende) default situatie.
  • De lening van Abdel Addoukali aan Addoukali Holding B.V. ter hoogte van € 25.000 wordt achtergesteld ten behoeve van de investeerders van Knab Crowdfunding. Dit betekent dat er niet mag worden afgelost op de achtergestelde lening gedurende de looptijd van de lening via Knab Crowdfunding. De rente mag wel betaald worden.
  • De lening van de franchisegever aan JBC Roosendaal B.V. ter hoogte van € 9.500 wordt achtergesteld ten behoeve van de investeerders van Knab Crowdfunding. Dit betekent dat er niet mag worden afgelost op de achtergestelde lening gedurende de looptijd van de lening via Knab Crowdfunding. De rente mag wel betaald worden.

Dun & Bradstreet

Collin werkt samen met het onafhankelijke creditratingbureau Dun & Bradstreet (D&B). Zij brengen de kredietwaardigheid van je onderneming in kaart. Dat doet D&B op basis van betalingsinformatie, jaarcijfers en branche-informatie. Afhankelijk van de score die D&B afgeeft, neemt Collin de leningaanvraag verder in behandeling. Dun & Bradstreet noteert voor Addoukali Holding B.V. een Laag risico en voor JBC Roosendaal B.V. een Verhoogd risico. Voor deze aanvraag hanteren we de score Verhoogd risico van de werkmaatschappij.

Collin Credit Score

De Collin Credit Score is een gewogen score gebaseerd op een mix van rentabiliteit, solvabiliteit en liquiditeit. De Collin Credit Score is gebaseerd op de balans na investering en prognoses 2017-2019. De prognoses passen bij de markt en ervaringscijfers van vergelijkbare vestigingen van de franchiseformule. Ze zijn opgesteld door de franchisegever in samenwerking met de ondernemer. De overall Collin Credit Score is Voldoende.

Rentabiliteit

De vestiging gaat naar verwachting begin oktober 2017 open. De prognose over drie maanden in 2017 leidt tot een verwachte omzet van € 123.000. Door de aanloopkosten wordt eind 2017 een licht negatieve netto cashflow begroot. Voor heel 2018 wordt een omzet van € 430.000 verwacht. Na privéopnamen en aflossing op de leningen wordt een netto cashflow overschot verwacht van € 24.000 (score Goed). Omdat we hier te maken hebben met een startende onderneming en de scores volledig gebaseerd zijn op prognoses hanteren wij voor de Rentabiliteit voorzichtigheidshalve de score Voldoende.

Solvabiliteit

De ondernemer brengt zelf via zijn personal holding € 25.000 in. De franchisegever verstrekt een achtergestelde lening van € 9.500, waarmee het risicodragend vermogen 21% wordt (score Voldoende) op een balanstotaal van € 163.000. Per ultimo 2017 zal deze solvabiliteit naar verwachting licht dalen, om in 2018 weer te groeien naar 34% (score Ruim voldoende). Voor nu wordt de score voor Solvabiliteit aangehouden op Voldoende.

Liquiditeit

Johnny’s Burger kent een seizoenpatroon en in de liquiditeitsprognose is hiermee rekening gehouden. De current ratio (vlottende activa/vlottende passiva) na financiering is 2,1 (score Excellent). Doordat de BTW deels wordt mee gefinancierd, ontstaat er na teruggave extra werkkapitaal waarmee de aanloopkosten opgevangen kunnen worden. Per ultimo 2017 zal de liquiditeit naar verwachting dalen en komt de current ratio uit op 1,7 (score Excellent) om vervolgens verder toe te nemen in 2018 naar een geprognosticeerde 2,2 (score Excellent). Aangezien de scores volledig op prognoses gebaseerd zijn hanteren wij voorzichtigheidshalve de score Ruim voldoende voor de Liquiditeit.

Samenvattend

  • Rentabiliteit: Voldoende
  • Solvabiliteit: Voldoende
  • Liquiditeit: Ruim Voldoende
  • Overall: Voldoende
Knab gebruikt cookies voor een goede werking van de site en het bieden van gepersonaliseerde informatie en aanbiedingen. Daarvoor analyseren we je online gedrag en de gegevens die bij ons van je bekend zijn. Ga je verder op de site? Dan stem je erin toe dat wij cookies plaatsen. Lees meer: cookiebeleid & instellingen wijzigen
Close