Samenvatting

Johnny's Burger is een Eat in, Food to Go én Take away concept dat eerlijke, smaakvolle en kwalitatief goede hamburgers thuisbezorgt. Waar mogelijk worden biologische producten gebruikt. Het doel van deze lening aanvraag is om in oktober 2017 de vestiging van Johnny’s Burger in Hoofddorp over te nemen door Elijas Ofakir.

Franchisegever

Er zijn nu 15 Johnny’s Burgervestigingen in Nederland. Het plan is om eind 2018 landelijke spreiding te hebben met in totaal een 30-tal vestigingen. Uniek aan de burgers van Johnny is de authentieke, à la minuut bereiding. Elke burger komt uit zijn eigen vacuümverpakking en wordt pas op de bakplaat tot een hamburger gevormd. Dit geeft een sublieme persoonlijke eetbeleving. Johnny’s Burger is een full franchiseformule die veel ondersteuning biedt aan haar franchisenemers, door gedetailleerd inzicht in de performance op vestigingsniveau, als het moet zelfs op orderniveau.

Bekijk de videopitch





Logo JB

Financierings-behoefte

De totale investeringsbehoefte van JBC Hoofddorp bedraagt € 145.000. Hiervan wordt door ondernemer € 30.000 uit eigen middelen ingebracht. De looptijd is 60 maanden met een lineaire maandelijkse aflossing. De rente bedraagt 8,5% gedurende de gehele looptijd.

Structuur
 

Een organigram van Johnny's Burger Hoofddorp vind je onder het kopje 'Onderneming'.

Risico
 

Dun & Bradstreet score noteert een Verhoogd risico. De Collin Credit Score is Voldoende. De debiteur is de eenmanszaak van E. Ofakir, t.h.o.d.n. Johnny’s Burger Hoofddorp. Vanwege de gekozen rechtsvorm is de ondernemer hoofdelijk aansprakelijk voor het gehele leenbedrag. Op dit moment is na de eigen inbreng de vermogenspositie in privé beperkt. Er is op het leven van de ondernemer een overlijdensrisicoverzekering afgesloten. Deze wordt verpand aan de investeerders van Knab Crowdfunding. Ook de inventaris van Hoofddorp wordt verpand ten gunste van de investeerders van Knab Crowdfunding. Deze wordt ondersteund door een terugkoopverklaring van de franchisegever.

Leendoel

De lening wordt gebruikt voor de overname van de bestaande Johnny’s Burger Hoofddorp.

Ondernemer

OndernemerElijas Ofakir (29) woont in Zaandam en is ongehuwd. Na zijn studie mbo Marketing en Communicatie in 2008, heeft hij verschillende functies gehad. Eerst als uitzendkracht en de laatste drie jaar als administratief medewerker op kantoor bij 2 verschillende uitzendbureaus. Sinds 2016 is hij in vaste dienst bij Excellent Staffing Solutions. Hoewel hij het daar goed naar zijn zin heeft, wil Elijas liever met z’n handen werken in de keuken. Deze wens is in zijn tienerleeftijd ontstaan toen hij drie jaar als parttimer bij New York Pizza in de keuken heeft gewerkt.

Via vrienden kwam hij in contact met Johnny’s Burger en na gesprekken met andere franchisenemers sprak het concept en de kwaliteit van de burgers hem zeer aan en kreeg hij het aanbod om Johnny’s Burger Hoofddorp over te nemen.

Onderneming

Algemeen

Johnny's Burger Hoofddorp is een bestaande vestiging geopend in 2015 van de snelgroeiende franchiseformule Johnny’s Burger. Johnny’s Burger Hoofddorp maakt hamburgers alleen op bestelling. Na bereiding worden de hamburgers ter plekke genuttigd of zo snel mogelijk bezorgd bij de klant. Het bezorggebied is bewust niet heel groot, omdat de versheid anders niet gegarandeerd kan worden, terwijl dat juist een ‘unique selling point’ van het bedrijf is.

Burger I  

Informatie over de franchisegever

Johnny’s Burger is een full franchiseformule die veel ondersteuning biedt aan haar franchisenemers, door gedetailleerd inzicht in de performance op vestigingsniveau. Het doel is om Johnny’s Burger tot het beste delivery concept in elke vestigingsplaats te maken en een top service te bieden aan haar klanten. Het plan is om eind 2018 een totaal van circa 30 vestigingen te hebben. Op de lange termijn wil men uitbreiden binnen Europa en in Nederland de nummer 1 worden en blijven in thuisbezorgde, kwalitatief hoogwaardige hamburgers. Het concept is in 2014 ontstaan in Nederland toen de oprichters samen tot de conclusie kwamen dat er in Nederland geen kwalitatieve hamburgers thuisbezorgd werden. Het idee groeide uit naar Johnny’s Burger Company en staat voor de vintage hamburgerketen: old school met slow cooked hamburgers. De oprichters zijn Tarek Cherkawi en Maarten Luk, twee ondernemers uit de restaurant franchising en verpakkingswereld. Inmiddels zijn er 15 geopende vestigingen.

Concept & producten

Johnny’s Burger heeft voor ieder wat wils, met keuze uit 10 verschillende burgers, wraps, salades en bijgerechten zoals Potato Wedges en Twister Fries. Daarnaast wordt er door de productcommissie vanuit de franchiseformule elk kwartaal een nieuwe burger ontwikkeld. Het drankassortiment is smal maar doeltreffend. De klant heeft de keuze uit Coca-Cola, Fanta, Dr. Pepper, Sprite, Ice-Tea, water en Red Bull. De dranken worden voorgekoeld op 5 graden Celsius zodat bij aankomst bij de klant er een frisse drank op tafel komt.

Prijs

Johnny’s Burger werkt met vaste prijzen in het hele land, met als uitgangspunt dat het voor iedereen bereikbaar is. Vanaf € 10,95 is een burgermenu aan huis te verkrijgen. De bezorging is altijd gratis binnen het verzorgingsgebied. Met de prijs zit de onderneming in het lagere segment ten opzichte van Domino’s Pizza en Sparerib Express.

Plaats Hoofddorp

Johnny’s Burger Hoofddorp is gevestigd aan Doeverenplein 5, op een druk punt in het vernieuwde winkelcentrum “Floriande” in het centrum van Hoofddorp. De zaak heeft een goede (zicht) locatie aan het Genderenplein in het westen van Hoofddorp. Nabijgelegen supermarkten (Albert Heijn en Supercoop) en andere non-food zaken (Kruidvat, Hema, Blokker). Hoofddorp is de grootste plaats in de gemeente Haarlemmermeer en telt ongeveer 73.000 inwoners. Daarnaast zal er ook bezorgd worden in Nieuw-Vennep, ook een plaats in de gemeente Haarlemmermeer met 31.000 inwoners.

Concurrentie

Het blijkt dat wanneer food delivery aanbieders als New York Pizza, Domino's Pizza en de Sparerib Express in je buurt zitten, er een bezorgcultuur is in de regio. Bij NYP worden ook hamburgers geserveerd, deze worden niet op een authentieke grillplaat bereid maar in de pizza oven. Bovendien is het assortiment niet zo diep als bij Johnny’s; waar ook de mogelijkheid bestaat om de hamburger zelf samen te stellen door additionele producten toe te voegen. De concurrentie is verder gering. Naar de mening van de ondernemer, versterken een verscheidenheid aan fooddelivery bedrijven elkaar juist in plaats van beconcurreren. De consument heeft dan meer keuze. Johnny’s is de eerste professionele hamburgerketen in Hoofddorp die hamburgers thuisbezorgt. Men hoeft de deur niet meer uit.

Moslims

In Nederland wonen een kleine miljoen moslims. Jonge moslims hebben steeds meer behoefte aan “one-stop-shop” mogelijkheid. Zij willen zonder beperkingen uit eten kunnen, zonder zich druk te maken over de halal-waardigheid. Halal gecertificeerde producten kunnen rekenen op het vertrouwen van moslimconsumenten. In de out-of-home markt zie je steeds meer formules die kansen zien in de halal markt. Halal certificering speelt hierbij een cruciale rol, omdat niet-islamitische bedrijven het vertrouwen van de moslimconsument niet vanzelfsprekend genieten. Echter ook niet-moslims zijn halal-producten gaan waarderen. Zij geven de voorkeur aan halal-producten vanwege de kwaliteit en de smaak. Een halal-certificaat is dus niet alleen relevant voor moslims, maar voor iedereen die halal-kwaliteit waardeert.

Distributiekanalen

  • Delivery: Via de telefoon of online heeft de klant zijn bestelling geplaatst. Op het afgesproken tijdstip wordt de maaltijd op de opgegeven locatie afgeleverd. Tijdens de bereiding van een delivery bestelling krijgt de koerier het adres door en bepaalt hij zijn route zodat snelle afhandeling gegarandeerd is.
  • Food to Go: De klant bestelt zijn maaltijd aan de foodbar of heeft dit via de telefoon of online gedaan. Na bereiding neemt de klant het bestelde mee om het ergens anders op te eten.
  • Eat in: De klant loopt binnen en bestelt zijn maaltijd aan de foodbar. Deze wordt na bereiding opgegeten in de winkel.

Marketing

Een groot gedeelte van de lokale marketing komt vanuit de franchisegever zelf. Bij de vestigingen worden wekelijks flyers huis aan huis verspreid in de verschillende postcodegebieden, met acties die zowel landelijk als lokaal zijn gericht. Johnny’s Burger maakt gebruik van bezorgfietsen en –scooters die ook een marketingwaarde vertegenwoordigen. Beide zijn uitgerust met een foodbox, voorzien van Johnny's Burgers signing.

Online/App

De duidelijk herkenbare startpagina geeft de kijker direct een bepaald vertrouwen. Johnny’s Burger heeft een retrolook van de jaren ‘50/’60. Het keuzeproces is simpel en er zijn geen bezorgkosten. De klant heeft de keuze uit contante betaling bij levering of direct online via iDeal.

Social Media

De ondernemer is met zijn Johnny’s Burger vestiging op verschillende sociale platformen verschenen, zoals Facebook Ads, Twitter, Instagram en Google reviews.

Ambitie ondernemer

Johnny’s Burger Hoofddorp behoort tot één van de eerste winkels van de formule, is 2 jaar geleden opgericht als V.O.F. en is in die tijd uitgegroeid tot een volwaardige Johnny’s Burger filiaal met een goed opgebouwde en tevreden klantenbestand. De huidige eigenaren hebben door omstandigheden besloten om privé en zakelijk gescheiden te houden en daarmee de vestiging over te willen dragen. In de afgelopen twee jaar is de Johnny’s Burgervestiging in Hoofddorp uitgegroeid tot een begrip in de omgeving. Er wordt een constante kwaliteit geboden en snelle bezorging. Dit gaat Elijas verder uitbouwen.

De kernwaarden laten zien vanuit welke basisgedachte Johnny’s Burger denkt en doet.

  • Talent verwezenlijken: Johnny’s medewerkers zitten vol gekend en ongekend talent. Door deze met elkaar te ontdekken en te verbinden is Johnny’s Burger in staat om elke dag te oogsten.
  • Kwaliteit: door talent te verwezenlijken komt de interne kwaliteit tot bloei en is Johnny’s Burger in staat om de klant exact te leveren waar hij naar verlangt.
  • Vertrouwen: door op elkaar te kunnen rekenen en met elkaar te bouwen maakt Johnny’s Burger een (h)eerlijk product.

Structuur

De vestiging wordt een eenmanszaak.

 

Financieringsbehoefte

Investeringsoverzicht

Goodwill € 50.000
Bouwkundige aanpassingen € 15.000
Inventaris en vervoermiddelen € 50.000
Franchise fee en marketingkosten € 10.500
Waarbogsom Huur € 4.500
Werkkapitaal € 15.000
Totale investering € 145.000
Eigen vermogen € 30.000
Lening via Knab Crowdfunding € 115.000
 

Leenbedrag: € 115.000

Rente: 8,5%

Looptijd: 60 maanden, lineaire maandelijkse aflossing.

Risico

Belangrijkste risico's

De belangrijkste risico's met de bijbehorende risico beperkende maatregelen zijn:

  • Risico van achterblijvende omzet. Dit is het grootste risico. Dit wordt ondervangen door een goede en effectieve marketingcampagne bij de start. Hierbij wordt ook gebruik gemaakt van de ervaring van de franchisegever. De omzetprognose is mede gebaseerd op de ervaringen bij andere vestigingen.
  • Risico op uitval personele bezetting. Er is een relatief klein team dat elkaars werk moet kunnen overnemen. Ze moeten onafhankelijk van elkaar kunnen werken en kunnen inspringen op eventuele uitval van een ander. Er wordt gewerkt met een vaste kracht naast de ondernemer en verder oproepkrachten. Er is dus sprake van een beperkte afhankelijkheid, alle personen kunnen elkaars werk overnemen.
  • Risico’s die gepaard gaan met uitoefening van het bedrijf. Er wordt een bedrijfs- en beroepsaansprakelijkheidsverzekering afgesloten, naast rechtsbijstand. En uiteraard een brand-, inboedel-, en geldverzekering.
  • Arbeidsongeschiktheid of overlijden van de ondernemer. Er wordt zowel een overlijdensrisicoverzekering als een arbeidsongeschiktheidsverzekering afgesloten.

Zekerheden en voorwaarden

  • De debiteur is de eenmanszaak van E. Ofakir, t.h.o.d.n. Johnny’s Burger Hoofddorp. Vanwege de gekozen rechtsvorm is de ondernemer hoofdelijk aansprakelijk voor het gehele leenbedrag. Op dit moment is na de eigen inbreng de vermogenspositie in privé beperkt.
  • Er wordt een dalende overlijdensrisicoverzekering afgesloten op het leven van Elijas Ofakir ter hoogte van € 115.000. Deze heeft dezelfde looptijd als de lening via Knab Crowdfunding. De verzekering zal worden verpand aan de investeerders van Knab Crowdfunding.
  • De inventaris van Johnny’s Burger Hoofddorp zal worden verpand aan de investeerders van Knab Crowdfunding.
  • De franchisegever geeft een terugkoopverklaring af tegen de boekwaarde van de inventaris met een afschrijvingstermijn van 60 maanden.

Dun & Bradstreet

Collin werkt samen met het onafhankelijke creditratingbureau Dun & Bradstreet (D&B). Zij brengen de kredietwaardigheid van je onderneming in kaart. Dat doet D&B op basis van betalingsinformatie, jaarcijfers en branche-informatie. Afhankelijk van de score die D&B afgeeft, neemt Collin de leningaanvraag verder in behandeling. Dun & Bradstreet noteert voor Elijas Ofakir t.h.o.d.n. Johnny’s Burger Hoofddorp een Verhoogd risico.

Collin Credit Score

De Collin Credit Score is een gewogen score gebaseerd op een mix van rentabiliteit, solvabiliteit en liquiditeit. De Collin Credit Score is gebaseerd op de balans na investering en prognoses 2017-2019. De prognoses passen bij de markt en ervaringscijfers van vergelijkbare vestigingen van de franchiseformule. Ze zijn opgesteld door de franchisegever in samenwerking met de ondernemer. De overall Collin Credit Score is Voldoende.

Rentabiliteit

De vestiging wordt in oktober a.s. overgenomen. De prognose over de drie resterende maanden in 2017 leidt naar een omzet van € 108.000. Na aflossing van de lening bij Knab Crowdfunding resteert er voor 2017 een verwacht cashflow tekort van € 1.000 (score Matig). Hier is in de financiering rekening mee gehouden. Voor heel 2018 wordt een omzet van € 367.000 en een cashflow van € 50.000 geprognosticeerd. Na aflossing van de lening bij Knab Crowdfunding resteert er voor 2018 een verwacht netto cashflowoverschot van € 27.000 (score Goed). Het gaat hier om een bestaande vestiging, waarbij de score gebaseerd is op prognoses. Wij kwalificeren de Rentabiliteit voorzichtigheidshalve op Ruim voldoende.

Solvabiliteit

De solvabiliteit (risicodragend vermogen/balanstotaal) na financiering bedraagt 20% (score Voldoende) op een balanstotaal van € 145.000. Per ultimo 2017 zal deze solvabiliteit naar verwachting licht dalen (score blijft Voldoende). In 2018 is de verwachting dat de solvabiliteit door ingehouden winst en aflossingen op de lening weer groeit naar 31% op een balanstotaal van € 134.000(score Ruim voldoende). Voor dit moment wordt de score voor de Solvabiliteit van de balans na financiering aangehouden en deze komt hiermee op Voldoende.

Liquiditeit

Door de aard van de activiteiten en de structurering van de overname (activa transactie), komen weinig vlottende activa voor en is een berekening van de current ratio (vlottende activa/vlottende passiva) niet representatief. Om deze reden zijn we voor de liquiditeit in deze financieringsaanvraag uitgegaan van de zogenaamde Debt Service Coverage Ratio (DSCR). Deze ratio wordt berekend door de inkomsten minus privéonttrekkingen te delen door de rente en aflossingsverplichtingen. Voor Johnny’s Burger Hoofddorp wordt deze in 2018 geprognosticeerd op 1,8. De betalingscapaciteit is voldoende wanneer deze gelijk aan of groter dan 1,1 is. Aangezien de score gebaseerd is op prognoses die nog waargemaakt moeten worden, hanteren we voor de Liquiditeit voorzichtigheidshalve de score Voldoende.

Samenvattend

  • Rentabiliteit: Ruim voldoende
  • Solvabiliteit: Voldoende
  • Liquiditeit: Voldoende
  • Overall: Voldoende