Samenvatting

Cre8kitchen is een innovatief en geheel vernieuwend winkelconcept voor de traditionele keukenbranche. Een uniek marketingconcept gecombineerd met nieuwe technische toepassingen. In een Cre8kitchen ben je als consument zelf in staat om eenvoudig je keuken samen te stellen door middel van verschuifbare wanden en mobiele keukenmeubelen. Dit leidt tot een unieke beleving waarbij de consument het gevoel ervaart midden in zijn toekomstige keuken te staan.

De oprichters van Cre8kitchen hebben vanuit het bestaande concept, het Badkamerwarenhuis, in 2017 de Cre8kitchen pilotstore opgezet in Harderwijk. De eerste ervaringen zijn dermate positief dat ze ook de andere Badkamerwarenhuis vestigingen wil gaan voorzien van een Cre8kitchen concept.

De gevraagde lening wordt gebruikt voor de opzet en inrichting van een tweede Cre8kitchen in Nederland in Surhuisterveen. De bestaande onderneming Badkamerwarenhuis Surhuisterveen gaat het Cre8kitchen concept toevoegen in haar nieuwe showroom. De onderneming is in staat om vanuit de bestaande cashflow te voldoen aan de rente- en aflossingsverplichtingen van de gevraagde lening.

Financierings-behoefte

De totale investeringsbehoefte bedraagt € 105.000. Met eigen middelen wordt € 45.000 gefinancierd. De gevraagde financiering via Knab Crowdfunding is € 60.000. De looptijd is 48 maanden. Vanaf de eerste maand geldt een lineaire maandelijkse aflossing in 48 maanden. De rente bedraagt 7,5% gedurende de gehele looptijd.

Structuur
 

Een organigram van Cre8kitchen Surhuisterveen vind je onder het kopje 'Onderneming'.

Risico
 

De overall Collin Credit Score is Ruim voldoende. Dun & Bradstreet noteert een Verhoogd risico voor deze onderneming. De debiteuren voor de financiering zijn Cre8kitchen Surhuisterveen B.V., Badkamerwarenhuis Surhuisterveen B.V., DKG Beheer B.V., Hamstra Beheer B.V. en Kaleuwee Beheer B.V. De huidige en toekomstige inventaris van Cre8kitchen Surhuisterveen B.V. en Badkamerwarenhuis B.V. worden in eerste verband verpand aan de investeerders van Knab Crowdfunding. Verder is er een niet-onttrekkingsverklaring overeengekomen van 35% op het niveau van Cre8kitchen Surhuisterveen B.V. Ten slotte geven de ondernemers een gezamenlijke persoonlijke borgstelling af ter hoogte van € 45.000 die momenteel van materiële aard is.

Leendoel

De totale investering is benodigd voor de verbouwing en inrichting van het nieuwe huurpand. Het bestaande Badkamerwarenhuis Surhuisterveen gaat zich hier vestigen. Daarnaast gaat de ondernemer het Cre8kitchen concept exploiteren in hetzelfde pand.

Ondernemers

Wietse Kuipers (21 jaar) is een jonge en ambitieuze ondernemer en heeft MBO Bouwkunde gestudeerd. Zijn studie heeft hij in 2015 versneld afgerond. Via zijn vader is hij in contact gekomen met Marco Kaleuwee van Badkamerwarenhuis Utrecht. Tijdens zijn studie komt Wietse op de zaterdagen naar Utrecht om het vak in de badkamerbranche eigen te maken. Al vrij snel heeft Marco door dat Wietse, ondanks zijn leeftijd, een echte ondernemer is. In overleg met de vader van Wietse komen ze overeen om zelfstandig een Badkamerwarenhuisfiliaal op te gaan zetten in Surhuisterveen, de woonplaats van Wietse.

Badkamerwarenhuis Surhuisterveen B.V. heeft bij de opstart als aandeelhouder de vader van Wietse. Echter, de dan nog 18-jarige Wietse is de operationeel eindverantwoordelijke voor de dagelijkse gang van zaken binnen de onderneming. In korte tijd heeft Wietse een winstgevende onderneming weten neer te zetten. Hij heeft inmiddels via zijn personal holding alle aandelen van Badkamerwarenhuis Surhuisterveen B.V. in bezit. Nu krijgt hij de kans om met zijn bestaande bedrijf naar een A-locatie te verhuizen en daarnaast als tweede in Nederland het vernieuwende Cre8kitchen concept te gaan exploiteren. Wietse kan gezien worden als een leergierige ondernemer met innoverende en vernieuwende ideeën in de keuken- en badkamerbranche.

Cre8kitchen Surhuisterveen zal worden geëxploiteerd door Wietse Kuipers, de aandelen zijn echter verdeeld tussen enerzijds Wietse en anderzijds de oprichters van het Cre8kitchen concept: Jacco Hamstra en Marco Kaleuwee (zie organigram).

 

Jacco Hamstra (35 jaar) is een ondernemer met jarenlange ervaring binnen de badkamer- en keukenbranche. In 2008 is hij begonnen als zelfstandig ondernemer. Als leverancier van inloopdouches is hij in 2010 gaan samenwerken met Marco. Deze samenwerking heeft uiteindelijk geresulteerd in de onderneming Badkamerwarenhuis.nl. Hierdoor heeft Jacco inmiddels veel ervaring opgedaan in het adviseren en verkopen van (met name) badkamers en keukens. Jacco kan worden omschreven als commercieel en creatief. Zo heeft hij namens Badkamerwarenhuis.nl een eigen label ontwikkeld met een geheel eigen look & feel: Dutch Design. Buiten de kaders denken is dan ook iets wat Jacco graag doet. Hij heeft zijn mbo Internationale Handel en Groothandel afgerond. Jacco is woonachtig in Harderwijk en heeft de operationele eindverantwoordelijkheid, samen met compagnon Gijs Hoeve, voor de vestiging (Badkamerwarenhuis en Cre8kitchen) in Harderwijk. In deze vestiging is de pilotstore van Cre8kitchen gevestigd.

 

Marco Kaleuwee (47 jaar) is een ervaren ondernemer met een bewezen trackrecord binnen de badkamer- en keukenbranche. De eerste 10 jaar als ondernemer is hij werkzaam geweest in zijn eigen aannemingsbedrijf: Kaleuwee Onderhoud & Renovatie. Deze onderneming is nog steeds actief. 8 jaar geleden is hij de samenwerking aangegaan met Jacco binnen Badkamerwarenhuis.nl. Marco heeft de laatste jaren veel ervaring opgedaan in met name het adviseren en verkopen van keukens. Hij heeft een duidelijke visie op de verkooptechniek binnen de keukenbranche, waar het Cre8Kitchen concept naadloos op aansluit. Hij staat voor open, eerlijke en transparante verkoop. Verder vindt hij het leuk zijn kennis en ervaring over te brengen op Wietse. Marco heeft zijn hbo opleiding Elementaire Bouwkunde afgerond. Tevens heeft hij drie jaar de universitaire opleiding Bedrijfskunde gevolgd, die hij in verband met het vaderschap niet heeft afgerond. Marco is woonachtig in Utrecht. Hij is medeaandeelhouder van onder andere de Cre8kitchen pilotstore in Harderwijk.

 

Onderneming

Concept

Cre8kitchen is een nieuw, innoverend winkelconcept in de keukenbranche. Het concept is intellectueel eigendom van Cre8Kitchen Nederland B.V. en het idee is geregistreerd bij het Benelux Merkenbureau. In de showroom worden opstellingen gecreëerd waar de consument onder begeleiding van een adviseur eenvoudig een keuken kan samenstellen (Do It Yourself). De ruimte waar de keuken dient te komen bij de klant thuis, wordt met elektrisch verschuifbare wanden exact nagebootst. Hierdoor wordt de toekomstige keuken van de consument in de showroom van Cre8kitchen precies zichtbaar. Door de verrijdbare keukenmeubelen wordt de keuken voor de consument 1:1 zichtbaar. Elk onderdeel is duidelijk en concurrerend geprijsd en alles is voorzien van een barcode. De prijzen van alle afzonderlijke onderdelen worden transparant gemaakt op een monitor in de keuken. Door middel van een barcodesysteem kan de klant gemakkelijk tussen prijsklassen variëren.

De eerste Cre8kitchen, maar binnenkort in Surhuisterveen de tweede

Op 27 september 2017 is de eerste Cre8kitchen in Harderwijk geopend door Gijs Hoeve en zijn twee compagnons, en tevens oprichters van Cre8kitchen, Jacco Hamstra en Marco Kaleuwee. De pilotstore van Cre8kitchen is opgezet binnen een reeds bestaande en bewezen succesformule, namelijk het Badkamerwarenhuis . Dit betreft een formule die actief is in de verkoop van sanitaire producten. Het Badkamerwarenhuis is een concept dat eigendom is van Jacco en Marco en momenteel zijn er vier vestigingen: Utrecht, Ede, Harderwijk en Surhuisterveen. In Harderwijk wordt er, naast het Badkamerwarenhuis, ook een Cre8kitchen geëxploiteerd binnen dezelfde winkeloppervlakte (shop-in-shop).

Door de reeds opgedane ervaringen in de pilotstore in Harderwijk zijn de kinderziektes grotendeels uit het concept gehaald. Hierdoor vinden de ondernemers het nu tijd voor het verder uitbreiden van het aantal Cre8kitchenvestigingen binnen de bestaande Badkamerwarenhuizen alvorens het concept te laten exploiteren door externe franchisenemers. Door deze combinatie kan er optimaal gebruik gemaakt worden van de synergievoordelen en wordt tevens het risico beperkt door een nieuw concept. Cre8kitchen wordt uitgevoerd naar het reeds bestaande en bewezen concept Badkamerwarenhuis. Omdat Badkamerwarenhuis Surhuisterveen B.V. gaat verhuizen in Surhuisterveen is het voor de ondernemers mogelijk hier de tweede Cre8kitchen te gaan openen. Voor de inrichting en verbouwing van de Cre8kitchen vragen ze deze financiering.

Uitbreiding van een nieuw concept binnen een bestaand concept

Cre8kitchen heeft als visie onderscheidend vermogen te creëren t.o.v. lokale keukenzaken, die zo’n 20% van de totale keukenbranche innemen. Deze vechten al jaren tegen de gevestigde orde (DMG en IKEA). Cre8kitchen is voor deze ondernemingen een manier om zich te differentiëren. Alvorens men zich gaat richten op de lokale keukenzaken willen ze eerst de bestaande Badkamerwarenhuizen gaan voorzien van een Cre8kitchen. Ze zijn voornemens om binnen nu en 2 jaar alle Badkamerwarenhuizen te hebben voorzien van een eigen Cre8kitchen. Naar verwachting zijn er op dat moment 5 Cre8kitchens. Vervolgens willen ze de eerste ervaringen gaan opdoen met externe franchisenemers en hiermee het totaal aantal Cre8kitchens gestaag laten groeien.

Kernwaarden

  • Innovatief; een geheel nieuw concept afgestemd op de behoefte van de klant
  • Transparant en helder; geen handjeklap over de prijs en duidelijk gespecificeerde offertes
  • Altijd de juiste prijs / kwaliteit verhouding

Markt

Er wordt een groei van het volume verwacht in de woonbranche, gedreven door de toenemende activiteit op de woningmarkt. De omzetontwikkeling zal naar verwachting sterk afhankelijk zijn van de kwaliteit en de positionering van de betreffende retailer, maar ook van de regio waar deze gevestigd is. Onderscheidend vermogen in producten en dienstverlening moeten zorgen voor de groei van het volume. Ook de mate waarop online retail al dan niet is opgepakt speelt een belangrijke rol. De traditionele woonwinkel heeft het moeilijk: de consument eist steeds meer beleving, inspiratie en een compleet assortiment inclusief accessoires en diensten. Het verschil tussen goed presterende retailers die goed omgaan met de verandering en retailers die het moeilijk hebben en niet kunnen aanpassen wordt steeds groter. Verder is er een toename te zien in het aantal shop-in-shop concepten zodat merken hun complete assortiment en stijl kunnen neerzetten bij de retailers. Ook ziet men een toenemend gebruik van internet voor oriëntatie en aankoop en ziet men dat meubelboulevards kampen met onvoldoende attractiewaarde. Het concept Cre8kitchen speelt hierop in.

Doelgroep

In eerste instantie gaat Cre8kitchen Surhuisterveen zich richten op Surhuisterveen en omstreken. De ervaring leert dat mensen bereid zijn om 30 tot 50 minuten te rijden voor de aanschaf van een keuken. De verwachting van Wietse is dat dit langer is voor de consument in de Noordelijke provincies. Uiteindelijk wil hij dan ook met de huidige vestiging in Surhuisterveen, op termijn aangevuld met een of twee vestigingen, de noordelijke provincies bedienen. Naast de particuliere markt richt Wietse zich ook op de B2B markt. Hij werkt samen met aannemers en vastgoedbedrijven die hij met dit zelfbedacht concept kan ontzorgen op het gebied van badkamers en keukens.

Structuur

De onderneming wordt geëxploiteerd in een meervoudige B.V.-constructie. Jacco en Marco hebben naast een belang in Cre8kitchen Surhuisterveen B.V. nog meerdere dochterondernemingen.

Financieringsbehoefte

Investeringsoverzicht

Keukenshowroom
€ 45.000
Verbouwing pand/interieur
€ 42.000
Overig (onvoorzien, marketing, borg tbv huur- en financieringskosten
€ 18.000
Totale investeringsbehoefte
€ 105.000
Eigen middelen
€ 45.000
Lening Knab Crowdfunding € 60.000
 

Leenbedrag: € 60.000

Rente: 7,5%

Looptijd: 48 maanden, lineaire maandelijkse aflossing.

Bestaande financieringen

Voor de financiering van de pilotstore in Harderwijk heeft er via zusterplatform Collin Crowdfund in 2017 een succesvolle crowdfund campagne plaatsgevonden. Het gevraagde bedrag was € 130.000 en tot dusverre worden de verplichtingen correct nagekomen. Voor deze financiering zijn Hamstra Beheer B.V. en Kaleuwee Beheer B.V. ook mededebiteur en hebben Jacco Hamstra en Marco Kaleuwee tevens een borgtelling afgegeven. Verder heeft Badkamerwarenhuis Surhuisterveen B.V. een onderhandse lening met het bouwbedrijf van de vader van Wietse verkregen voor een bedrag van circa € 60.000. Voor deze lening zijn geen zekerheden bedongen.

Risico

Zekerheden & voorwaarden

  • De debiteuren zijn Cre8kitchen Surhuisterveen B.V., Badkamerwarenhuis Surhuisterveen B.V., DKG Beheer B.V., Hamstra Beheer B.V. en Kaleuwee Beheer B.V.
  • Wietse Kuipers, Jacco Hamstra en Marco Kaleuwee geven een gezamenlijke, persoonlijke borgstelling af voor € 45.000. Deze borgstelling heeft op dit moment materiële waarde.
  • Ter handhaving van de solvabiliteit is een niet-onttrekkingsverklaring overeengekomen op het niveau van Cre8kitchen Surhuisterveen B.V. Deze houdt in dat er geen onttrekkingen aan het vermogen van Cre8kitchen Surhuisterveen B.V. mogen plaatsvinden zolang de solvabiliteit (werkelijk eigen vermogen ten opzichte van het balanstotaal conform berekening Knab Crowdfunding) 35% of lager is.
  • De (huidige en toekomstige) inventaris van Cre8kitchen Surhuisterveen B.V. en Badkamerwarenhuis Surhuisterveen B.V. worden in eerste verband verpand aan de investeerders van Knab Crowdfunding.

Dun & Bradstreet

Collin werkt samen met het onafhankelijke creditratingbureau Dun & Bradstreet (D&B). Zij brengen de kredietwaardigheid van de onderneming in kaart. Dat doet D&B op basis van betalingsinformatie, jaarcijfers en branche-informatie. Cre8kitchen Surhuisterveen B.V. en DKG Beheer B.V. worden door Dun & Bradstreet gekwalificeerd met de score Verhoogd risico. Badkamerwarenhuis Surhuisterveen B.V. ontvangt de score Aanzienlijk risico van Dun & Bradstreet. Hamstra Beheer B.V. en Kaleuwee Beheer B.V. worden gekwalificeerd met de score Laag risico. Voor deze aanvraag hanteren wij de score Verhoogd risico.

Collin Credit Score

De Collin Credit Score is een gewogen score gebaseerd op een mix van rentabiliteit, solvabiliteit en liquiditeit. De Collin Credit Score is mede gebaseerd op de ervaringscijfers van de bestaande Cre8kitchen vestiging in Harderwijk en een prognose op het niveau van Cre8kitchen Surhuisterveen B.V. Daarnaast hebben we de gerealiseerde jaarcijfers 2016 en 2017 (kolommenbalans) geanalyseerd van Badkamerwarenhuis Surhuisterveen B.V. De overall Collin Credit Score is Ruim voldoende.

Rentabiliteit

De verwachting is dat er in 2018 minimaal 50 keukens verkocht worden. Dit betekent een gemiddelde van 6,25 verkochte keukens per maand, uitgaande van de opening medio april. De verwachte omzet in 2018 komt op basis van een gemiddelde verkoopprijs van € 7.000 uit op € 350.000. In Harderwijk, de Cre8kitchen pilotstore die in september 2017 is geopend, zijn er tot dusverre gemiddeld 8,5 keukens per maand verkocht tegen een hogere verkoopprijs dan waarmee gerekend is in de prognose. Op basis van deze ervaringen kan gesteld worden dat er op omzetniveau voorzichtig begroot is. Ook is er gerekend met een lagere marge (30%) dan verwacht (40%).

Mede door de voorzichtige begroting wordt een operationele cashflow verwacht van € 5.000 negatief. Hierdoor komt het geprognosticeerde netto cashflowtekort uit op € 16.000. Dit tekort kan opgevangen worden uit de bestaande exploitatie van Badkamerwarenhuis Surhuisterveen B.V., die mededebiteur is voor deze financiering. In deze onderneming is in 2017 een omzet gerealiseerd van ruim € 700.000 en een cashflowoverschot waarmee de toekomstige rente en aflossing van de Knab lening ruimschoots kan worden voldaan. Voor 2019 wordt een verwachte omzet gerealiseerd binnen Cre8kitchen Surhuisterveen van circa € 1.000.000 met een verwachte genormaliseerde cashflow van bijna € 90.000. Hierdoor zal het verwachte netto cashflowoverschot € 73.000 bedragen. Wij beoordelen de Rentabiliteit op Voldoende.

Solvabiliteit

De solvabiliteit van Cre8kitchen Surhuisterveen B.V. na financiering bedraagt ruim 40% op een balanstotaal van € 105.000. Dit komt door de eigen inbreng van de aandeelhouders van € 45.000. Door de prognosticeerde resultaten in de komende jaren toe te voegen aan het resultaat zal de solvabiliteit naar verwachting verder doorgroeien. Wij beoordelen de Solvabiliteit op Goed.

Liquiditeit

De current ratio (vlottende activa/vlottende passiva), zowel op het moment na financiering als in de toekomst, is voor alle jaren naar verwachting van een Excellent (>= 1,5) niveau. Verder is onder andere Badkamerwarenhuis Surhuisterveen in staat om met liquiditeiten bij te springen indien noodzakelijk. De aandeelhouders zijn niet afhankelijk van inkomen uit Cre8kitchen Surhuisterveen B.V. Wij beoordelen de Liquiditeit voorzichtigheidshalve met de score Ruim voldoende.

Samenvattend

  • Rentabiliteit: Voldoende
  • Solvabiliteit: Goed
  • Liquiditeit: Ruim Voldoende
  • Overall: Ruim Voldoende