Samenvatting

Marco Schoeman (34 jaar) en Bram de Wit (33 jaar) starten samen in de vorm van een v.o.f. een Smoothie & Lunchbar in het centrum van de druk bezochte winkelstad Veenendaal.

LEF! wordt de eerste Smoothie & Lunchbar in Veenendaal met eerlijke, verse en duurzame producten die afgenomen worden door een brede doelgroep in een prettige en informele sfeer. Alle producten worden met zorg geselecteerd bij (boeren)bedrijven in de omgeving en lokale leveranciers die een duurzaam assortiment hanteren. Smoothies en lunchgerechten worden live bereid en de consument kan tevens smoothies en koffie meenemen. LEF! is de hippe ontmoetingsplek op een bruisende locatie middenin het levendige centrum van Veenendaal.

Financierings-behoefte

Voor de verbouwing, inrichting en werkkapitaal is een bedrag van € 136.000 nodig. Naast een eigen inbreng van € 16.000 en een achtergestelde lening van € 10.000, verstrekt de Rabobank een rekening-courant krediet van € 35.000.

De gevraagde financiering via Knab Crowdfunding bedraagt € 75.000. De looptijd is 60 maanden met een lineaire maandelijkse aflossing. De rente bedraagt 8%.

Structuur
 

De onderneming wordt geëxploiteerd als v.o.f. met als vennoten Marco Schoeman en Bram de Wit.

Risico
 

De Dun & Bradstreet geeft een Laag risico. De Collin Credit Score is Voldoende. Vanwege de gekozen rechtsvorm van een v.o.f. zijn de beide vennoten hoofdelijk aansprakelijk voor het gehele leenbedrag.

De lening van € 10.000, verstrekt door de voormalige werkgever van Marco Schoeman, wordt achtergesteld ten opzichte van de lening via Knab Crowdfunding. Diezelfde oud-werkgever geeft tevens een borgstelling af van € 20.000 die afloopt op 31 december 2017.

Knab Crowdfunding heeft vertrouwen in de ondernemer(s). Daarom investeert Knab Crowdfunding mee in alle goedgekeurde leningverzoeken. Ook in deze aanvraag is voorafgaand aan de livegang 10% van het leningbedrag geïnvesteerd.

Leendoel

De financiering van € 75.000 wordt gebruikt voor de verbouwing en aanpassing van het huurpand, de aankoop van apparatuur en inventaris. Daarnaast wordt een deel gebruikt als werkkapitaal voor de te openen Smoothie & Lunchbar.

Ondernemer

Marco Schoeman en Bram de Wit zijn al meer dan 20 jaar bevriend en kennen elkaar door en door. Al tijden hebben zij het idee om iets voor zichzelf te beginnen en daarmee het echte gastheerschap terug te brengen in de Veenendaalse Horeca. Ze zijn beiden echte doorzetters en houden van een uitdaging.

Marco Schoeman is 34 jaar, samenwonend met Susanne Veenendaal in geregistreerd partnerschap en vader van een 2-jarige zoon. Hij heeft 15 jaar bij Beauty & Wellness sauna De Heuvelrug gewerkt als horecamedewerker, assistent bedrijfsleider en de laatste 8 jaar als bedrijfsleider. De kernkwaliteiten van Marco zijn: 

  • Peoplemanager: een echte motivator voor de medewerkers.
  • Ervaren: door zijn jarenlange ervaring op het gebied van leidinggeven bij een bedrijf met 80 medewerkers onderverdeeld in diverse afdelingen. 
  • Enthousiast:  houdt van nieuwe ervaringen, mensen, uitdagingen, is leergierig en nieuwsgierig.

Bram de Wit is 33 jaar, samenwonend met Marieke Mulder. Hij heeft 8 jaar als magazijnbeheerder bij Mail Balance gewerkt en vervolgens als logistiek manager bij de Cobra Art Company B.V. Zijn vaardigheden zijn bedrijfsadministratie, copywriting, logistiek en relatiemanagement.

De kernkwaliteiten van Bram zijn:

  • Sociaal: een echt ‘mensenmens’.
  • Gedreven: hij houdt van een uitdaging, zet zich voor 150% in en wil graag uit alles het beste halen.

De partner van Marco Schoeman heeft een baan bij Sauna De Heuvelrug in Veenendaal. De partner van Bram de Wit heeft 2 parttime banen, bij respectievelijk Sportcafe De Duck in Veenendaal en Ouwehands Dierenpark in Rhenen. Beiden hebben een basisinkomen om van te leven.;

Onderneming

Een smoothie en lunchbar midden in het centrum van Veenendaal onderaan de Markt nr. 18. De bar ligt als enige lunchroom onderaan de markt, in het verlengde van de druk bezochte hoofdstraat en vlak naast de ingang van het overdekte winkelcentrum de Corridor. In de naaste omgeving bevinden zich bekende winkels zoals ONLY, C&A, van Haren, MANGO, maar ook de McDonalds.

Iedere dinsdagochtend en zaterdag is er markt in Veenendaal. Het pand is direct gesitueerd aan deze markt en dit zorgt dus tevens voor veel loop en winkelend publiek rond het pand. De producten zijn duurzaam, eerlijk en streek gerelateerd. De core business van LEF! zijn smoothies en lunch. Daarnaast worden de streekproducten op een aantrekkelijke manier aan de consument gepresenteerd en verkocht door middel van een zogenaamd shop-in-shop principe. Ook kan de consument er terecht voor een kopje koffie, gebak, wat fris of een alcoholische consumptie.

Het assortiment bestaat uit:

  • Smoothies (de klant kan kiezen uit: zelf samenstellen, een vooraf samengesteld recept en to go smoothies)
  • Versgeperste (groente)sappen
  • Lunchgerechten
  • Soep
  • Diverse vers bereide broodjes
  • Tosti’s van dikke plakken boerenbrood
  • Salades
  • Koffie (alle varianten zijn mogelijk en tevens is er een koffie ‘to go’ optie
  • Frisdrank en licht-alcoholische dranken
  • Gebak

De lunchroom krijgt een industriële, stadse, warme en gezellige uitstraling. Een bar van robuust hout, een karakteristieke vloer, krijtwanden, warm getinte muren, fruitkistjes, veel planten en gezellige hoekjes. Het is al leuk om gewoon even binnen te kijken.

Missie

LEF! is een Smoothie & Lunchbar met producten van hoogstaande kwaliteit die afgenomen worden door een brede doelgroep (winkelend publiek, inwoners van Veenendaal, winkeliers) in een prettige en informele sfeer. Alle producten worden met zorg geselecteerd bij boerenbedrijven in de omgeving en leveranciers die een duurzaam assortiment hanteren. LEF! is een ontmoetingsplek op een aantrekkelijke plaats in het levendige centrum van Veenendaal.

Visie

LEF! streeft ernaar de best beoordeelde lunchgelegenheid te worden voor het winkelend publiek in Veenendaal. De producten zijn duurzaam, dagvers en worden professioneel vervaardigd en geserveerd.

Onze kernwaarden zijn lokale kwaliteit, eerlijk en gastvrij.

Doelgroep en onderscheidend vermogen

Onze doelgroep is mensen tussen de 20 en 65 jaar die zich bewust bezighouden met eerlijk eten. Deze mensen zijn aan het winkelen in Veenendaal, werken in de omgeving of komen gewoon langs voor een lekkere lunch. De lunchbar telt 15 tafels van 2 of 4 personen, de bar biedt plaats aan 6 personen en er komt een loungehoek waar 8 mensen kunnen zitten. Totaal kunnen er ongeveer 40 tot 45 gasten ontvangen worden. Ten opzichte van het huidige aanbod van lunchrooms in Veenendaal valt LEF! echt op door haar stadse karakter. De gerechten zullen qua prijs goed kunnen concurreren en daarnaast zijn de ingrediënten voornamelijk streek en duurzaam gerelateerd, iets wat nog geen andere  lunchroom aanbiedt. Ook is het de eerste smoothiebar in Veenendaal.

Als mensen op een zonnige dag willen genieten van een hapje en een drankje biedt LEF! de perfecte plek om weg te kijken en heerlijk van de zon te genieten. LEF! Smoothie & Lunchbar neemt een unieke positie in ten aanzien van de huidige concurrenten.

Sterke punten ten opzichte van de concurrentie

  • Centrale ligging als enige lunchroom
  • Inspelen op duurzame, eerlijke en streekgerelateerde trend
  • De enige smoothiebar in Veenendaal met een aanbod van verse (zelf samen te stellen) smoothies en gezonde tussendoortjes
  • Transparantie door open keuken
  • Aanbod van producten die inspelen op dieetwensen (glutenvrij of koolhydraatarm)
  • Gebruikmakend van het shop-in shopprincipe

Het bedrijf wordt geëxploiteerd als een v.o.f. met als vennoten Marco Schoeman en Bram de Wit.

Financieringsbehoefte

Het investerings- en financieringsplaatje ziet er als volgt uit:

Verbouwing € 41.000
Inventaris en inrichting € 38.235
Computer en software € 4.000
Kosten crowdfunding € 4.500
Huurgarantie € 6.750
Startvoorraad € 3.000
Promotie- en aanloopkosten € 4.000
Voorfinanciering BTW € 20.952
Kas (reserve) € 13.563
Totaal investeringsbedrag € 136.000
Eigen inbreng € 16.000
Achtergestelde lening € 10.000
Rekening-courant Rabobank € 35.000
Financiering via Knab Crowdfunding € 75.000

Leenbedrag: € 75.000
Rente: 8%
Looptijd: 60 maanden, lineaire maandelijkse aflossing

Risico

Zekerheden

  • De debiteur is LEF! Smoothie & Lunchbar v.o.f.
  • Vanwege de gekozen rechtsvorm van een v.o.f. zijn de beide vennoten hoofdelijk aansprakelijk voor het gehele leenbedrag.
  • De lening van de oud-werkgever van Marco Schoeman ter hoogte van € 10.000 wordt achtergesteld ten behoeve van de investeerders van Knab Crowdfunding. Dit betekent dat er geen aflossing plaatsvindt gedurende de looptijd van de lening via Knab Crowdfunding. De rente wordt wel betaald.
  • De voormalig werkgever van Schoeman geeft een zakelijke borgstelling af voor € 20.000 tot 31 december 2017.

Dun & Bradstreet

De Dun & Bradstreet geeft een Laag risico vanwege het lage faillissementsrisico in verband met de hoofdelijk aansprakelijkheid, ondanks het feit dat het een startend bedrijf is.

Collin Credit Score

De Collin Credit Score is een gewogen score gebaseerd op een mix van rentabiliteit, solvabiliteit en liquiditeit en is gebaseerd op de openingsbalans en de prognose 2016.

Rentabiliteit

Het eerste jaar (halfjaar) verwacht men een omzet te realiseren van € 82.000, waarna er na rente en aflossing € 2.000 vrije cashflow resteert. Deze prognose is overigens aan de voorzichtige kant opgesteld. Het 2e jaar kan de omzet groeien naar € 201.000. Hierdoor resteert er na rente en aflossing een vrije cashflow van € 11.000. De privéopname kan beperkt worden, omdat de partners van de vennoten ook nog een inkomen hebben. De geautomatiseerde score komt uit op Ruim voldoende voor 2016 en Goed voor 2017. We waarderen de rentabiliteit af naar Voldoende, omdat het een startend bedrijf is.

Solvabiliteit

Er wordt gestart met een eigen inbreng van € 16.000 en een achtergestelde lening van € 10.000 van de oude werkgever van Schoeman. Het risicodragend vermogen is daardoor 19% bij een openingsbalans van € 136.000. Eind 2016 zal door winstbijschrijving het risicodragend vermogen naar verwachting 22% bedragen. Bij het behalen van de prognose voor 2017 kan deze stijgen naar 32%. Voor nu wordt de score Voldoende aangehouden.

Liquiditeit

De current ratio (vlottende activa/vlottende passiva) na kredietverlening bedraagt 1,2 (Voldoende). Aan het einde van 2016 daalt deze licht naar 1,0 vanwege de aflossingsdruk van de lening via Collin. Eind 2017 (na het eerste volledige boekjaar) zal de verhouding korte vorderingen - korte schulden verder normaliseren. Voor nu kwalificeren we de liquiditeit op Voldoende.

Samenvattend

Rentabiliteit: Voldoende
Solvabiliteit: Voldoende
Liquiditeit: Voldoende
Overall: Voldoende

Knab gebruikt cookies voor een goede werking van de site en het bieden van gepersonaliseerde informatie en aanbiedingen. Daarvoor analyseren we je online gedrag en de gegevens die bij ons van je bekend zijn. Ga je verder op de site? Dan stem je erin toe dat wij cookies plaatsen. Lees meer: cookiebeleid & instellingen wijzigen
Close